ken8 Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Skal snart kjøpe meg ny PC. Men er usikker på hvordan det nye Z68 brikkesettet virker. Trenger jeg eget skjermkort for å ta i bruk Quick Sync? Eneste grunnen til at jeg trenger et skjermkort slik jeg ser det er at jeg kan få CUDA i Premiere. 1. Kan jeg bruke det innebygde skjermkortet og fremdeles dra nytta av Quick Sync teknologien? 2. Kan man bruke 2 skjermer på den innebygde løsningen? Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Skal snart kjøpe meg ny PC. Men er usikker på hvordan det nye Z68 brikkesettet virker. Trenger jeg eget skjermkort for å ta i bruk Quick Sync? Eneste grunnen til at jeg trenger et skjermkort slik jeg ser det er at jeg kan få CUDA i Premiere. 1. Kan jeg bruke det innebygde skjermkortet og fremdeles dra nytta av Quick Sync teknologien? 2. Kan man bruke 2 skjermer på den innebygde løsningen? Du trenger ikke eget skjermkort for å ta i bruk Quick sync. Quick sync kan faktisk bare brukes med Intels innebygde grafikkløsning. Du må ha et Z68-hovedkort (eller et H67). Z68-kortene skal ha teknologi fra Virtu som gjør at man både kan bruke et dedikert skjermkort OG kan bruke grafikkløsningen som er integrert i prosessoren. Virtu tillater sømløs veksling mellom grafikkløsningen. På H67-kortene tror jeg faktisk man må inn i bios for å skifte. Du kan bruke to skjermer med den integrerte grafikken på både Z68- og H67-kort. Lenke til kommentar
ken8 Skrevet 12. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2011 (endret) Det kan nok tenkes at det blir et skjermkort i fremtiden, så da blir det et hovedkort med Z68 brikkesettet. Har sett på disse delene: Hovedkort: Asus P8Z68-V Pro CPU: i7 2600K Minne: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL9 (fant ikke link) CPU-Kjøler: Noctua NH-D14 Kabinett: Fractal Design Define R3 Spørsmål: 1. SSD: 120 GB, Bør jeg gå for OCZ Vertex3 eller Intel 510 (eller noe annet)? 2. Strømforsyning: Her aner jeg ikke, det holder med 650W, selv om jeg kjøper et GeForce GTX 560Ti? 3. Skjerm: 2stk. Vil ha 1900x1200 og de billigste koster ca 2.600,- Billigste 1920x1080 er kun 1.000kr. Er kvaliteten lik, bare at litt høyere oppløsning koster over dobbelt så mye? 4. Kabinett: finnes det kabinett som har USB 3.0 i front? Andre ting jeg bør bytte for å få mest for pengene? Endret 12. mai 2011 av ken8 Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 1. Har du råd til OCZ Vertex 3 så gå for det. Intel 510 er også bra, men Vertex 3 litt raskere så vidt jeg husker. Men hvis du vil spare inn litt penger så gå for SSD-en Agenspoon har i sin anbefaling for PC-byggere, Crucial C300 64gb. Han er temmelig godt oppdatert på hva som gir mest ytelse for pengene. 2. Tror det skulle holde. Kikk igjen på Agentspoons anbefaling. Han bruker en 600w til et Radeon HD 6870. Tror han har hatt 560ti i sin anbefaling også, men nå er visst prisene veldig lave på HD 6870. Du kan teste med en PSU-kalkulator hvis du er i tvil. 3. Har ikke peiling, men er enig i at 1920*1200 er å foretrekke hvis du har råd. Jeg ville sendt en PM til Agentspoon eller BadCat (han har bra peil på skjermer). 4. Tror ikke det er så mange med det. Hvis du finner ett er det mulig du må kompromisse med andre ting. Mulig du kan finne et adapter á lá dette du kan putte inn i et 5,25" skuff. Jeg ville nøyd meg med Core i5 2500K, det er den optimale prosessoren når det gjelder ytelse for pengene. Den yter i praksis like bra som 2600K, og overklokker omtrent like bra. Veldig lite å vinne på å gå opp til 2600K. Det finnes mange tester som dokumenterer det. Dessuten er det ikke mer enn 6-9 måneder før Intel kommer med nye Ivy bridge-prosessorer som kommer til yte en del mer og kjøre en del kjøligere (og kanskje overklokke mer). Det kan også hende det dukker opp noen 2700K eller 2800K snart. Mye avhenger av hvordan AMD's bulldozerprosessorer som kommer i juli yter. Hvis de yter bra, så kommer nok Intel til å lempe ut noe nytt, tenker jeg. Bra at du velger Corairs XMS3 og ikke Vengeance som ville blitt for høye for Noctuakjøleren. Hvis du vil spare kan du jo kjøpe en billigere kjøler. Men på den annen side er det Noctuaen veldig bra, og kjører du den på redusert hastighet eller bare med viften i midten blir den veldig stille uten å tape så mye i kjøleeffekt. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Skal snart kjøpe meg ny PC. Men er usikker på hvordan det nye Z68 brikkesettet virker. Trenger jeg eget skjermkort for å ta i bruk Quick Sync? Eneste grunnen til at jeg trenger et skjermkort slik jeg ser det er at jeg kan få CUDA i Premiere. 1. Kan jeg bruke det innebygde skjermkortet og fremdeles dra nytta av Quick Sync teknologien? 2. Kan man bruke 2 skjermer på den innebygde løsningen? Trenger jeg eget skjermkort for å ta i bruk Quick Sync? - nei. prosessorene har IGP innebygget og hovedkortene (Z68 og H67, men ikke P67) har skjremkortutgang på hovedkortet. 1 - Ja. faktisk fungerer kun quicksync via IGPen. du trenger ingen diskret skjermkort for det - og det vil faktisk bare gjøre litt mer komplekst å ta i bruk quicksyn om du gjør det (dog det er fremdeles mulig via virtu-softwaren som vanligvis følger med i hovedkortpakken) 2 - Ja, det er jeg rimelig sikker på. Jeg har ikke spesifikt sjekket dette så ikke ta det som absolutt fakta, men jeg er 99% sikker. Vær obs på at du som regel bare har èn skjerkutgang av hver type fra hovedkortet dog - så skal du bruke to skjermer må du gjerne bruke en fra DVI - og en fra HDMI med overgang til DVI for eksempel. Ikke at dette er noe stort problem - men det er verdt å være obs på det. Dobbeltsjekk gjerne at det stemmer at du kan bruke flere skjermer på anandtech eller tilsvarende seriøs side som reviewer disse tingene. -Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 (endret) Det kan nok tenkes at det blir et skjermkort i fremtiden, så da blir det et hovedkort med Z68 brikkesettet. Har sett på disse delene: Hovedkort: Asus P8Z68-V Pro CPU: i7 2600K Minne: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL9 (fant ikke link) CPU-Kjøler: Noctua NH-D14 Kabinett: Fractal Design Define R3 Spørsmål: 1. SSD: 120 GB, Bør jeg gå for OCZ Vertex3 eller Intel 510 (eller noe annet)? 2. Strømforsyning: Her aner jeg ikke, det holder med 650W, selv om jeg kjøper et GeForce GTX 560Ti? 3. Skjerm: 2stk. Vil ha 1900x1200 og de billigste koster ca 2.600,- Billigste 1920x1080 er kun 1.000kr. Er kvaliteten lik, bare at litt høyere oppløsning koster over dobbelt så mye? 4. Kabinett: finnes det kabinett som har USB 3.0 i front? Andre ting jeg bør bytte for å få mest for pengene? 1 - vertex3 er uslåelig i ytelse. Den er nok kanskje hakket dyrere enn intel sin, men ytelsen på en 6Gbit S-ATA kontroller er enorm. det er et godt valg om du først skal bruke litt penger på en god SSD. 2 - EN god 650watter bør holde til dette ja. Det ville vært litt på grensen for 2 kort i SLI dog, men bør holde med god margin på 1 kort. 3 - Skjermer varierer veldig. Oppløsningen er bare en av mange faktorer. Er prisen dobbel så er det nok andre ting som er bedre på den enn bare 1200pixler i høyden som er bedre som regel. 1920x1080 finner du dog flere av disse dager da er det er blitt mest standard. 4 - De fleste kabinetter har vel det. Om du vil ha USB3 kontaktene fremme er som regel mye opp til deg selv. USB kontaktene i seg selv er ikke forhåndsbestemt om de er USB3 eller USB2. kobler du dem på en USB3 kontakt på hovedkortet vil de fungere som USB3 - og de aller fleste nye hovedkort nå har et par USB3 kontakter på hovedkortet du kan bruke til dette - bare sjekk spesifikasjonene på kortet du bruker om du ikke er sikker. EDIT: Rettet for feilinformasjon, se senere post -Stigma Endret 12. mai 2011 av Stigma Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 4 - De fleste kabinetter har vel det. Om du vil ha USB3 kontaktene fremme er som regel mye opp til deg selv. USB kontaktene i seg selv er ikke forhåndsbestemt om de er USB3 eller USB2. kobler du dem på en USB3 kontakt på hovedkortet vil de fungere som USB3 - og de aller fleste nye hovedkort nå har et par USB3 kontakter på hovedkortet du kan bruke til dette - bare sjekk spesifikasjonene på kortet du bruker om du ikke er sikker. -Stigma Er du sikker, Stigma? De fleste skriver jo spesifikt at det er usb 2.0 på frontkontaktene. Jeg har ikke noe personlig erfaring med dette fordi alle kabinettene mine er gamle skramlekasser, men bare det at det finnes produkter som dette gjør meg i tvil: Obsidian Series® 800D/700D Front Panel USB 3.0 Upgrade Kit Men jeg må si jeg håper du har rett her... Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 4 - De fleste kabinetter har vel det. Om du vil ha USB3 kontaktene fremme er som regel mye opp til deg selv. USB kontaktene i seg selv er ikke forhåndsbestemt om de er USB3 eller USB2. kobler du dem på en USB3 kontakt på hovedkortet vil de fungere som USB3 - og de aller fleste nye hovedkort nå har et par USB3 kontakter på hovedkortet du kan bruke til dette - bare sjekk spesifikasjonene på kortet du bruker om du ikke er sikker. -Stigma Er du sikker, Stigma? De fleste skriver jo spesifikt at det er usb 2.0 på frontkontaktene. Jeg har ikke noe personlig erfaring med dette fordi alle kabinettene mine er gamle skramlekasser, men bare det at det finnes produkter som dette gjør meg i tvil: Obsidian Series® 800D/700D Front Panel USB 3.0 Upgrade Kit Men jeg må si jeg håper du har rett her... Beklager - her har jeg vært for rask i vendingen. Jeg trodde disse var elektrisk like, men det er visstnok både forskjeller i både antall ledere og selve kontakten. USB3 kontaktene er bakoverkompatible med USB2, men USB2 kontaktene er ikke fremoverkompatible med USB3. Beklager feilen. Det betyr kort sagt at du må se deg etter et kabinett som spesifikt har USB3 front-kontakter. Dette burde dog ikke være så umulig å finne vil jeg tro. Ellers kan man alltids instalere et slikt tredjeparts frontpanel som du linket til i en av drivebayene - dog det koster jo litt unødvendig med penger om du kan få det innebygget til å begynne med... -Stigma Kilde: Features *USB 3.0 receptacles are compatible with USB 2.0 device plugs for the respective physical form factors. However, only USB 3.0 Standard-B receptacles can accept USB 3.0 Standard-B device plugs. *The protocol uses Dual-simplex, over four additional wires, differential signaling separate from USB 2.0 signaling (thus six wires total) to achieve the full Superspeed 5.0 Gbit/s *The bus power spec has been increased so that a unit load is 150mA (+50% over USB 2.0). An unconfigured device can still draw only 1 unit load, but a configured device can draw up to 6 unit loads (900mA, an 80% increase over USB 2.0). Minimum device operating voltage is dropped from 4.4V to 4V Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå