Gå til innhold

Nikon D7000 og nytt objektiv


Anbefalte innlegg

Har nå (mest sannsynlig) bestemt meg for å kjøpe Nikon D7000! Valget sto mellom D90 og D7000, men har nesten helt sikkert greid å ta valget.

har D40 fra før, som jeg har hatt i 5 år, og føler meg moden for noe nytt. Det viktigste for meg er at kameraet har bedre bildekvalitet enn D40'en, ikke videofunksjon! Jeg har skjønt det sånn at jeg uansett vil bli fornøyd om jeg velger D90. Men jeg tenker selv at dette er et kamera jeg sikkert skal ha i nye 5 år, om ikke lengere, og at det da kan være greit å kjøpe noe som er relativt nytt. Prisforskjellen mellom D90 og D7000 er jo STOR, men kanskje verdt det? Noen som vet

 

I tillegg skal jeg ha meg et nytt objektiv, et som er skarpt og lyssterkt. Valget står mellom Nikon Nikkor AF-S 50mm f/1.4G

eller

Nikkor AF-D 85mm f/1.8

Objektivet tenker jeg å bruke mest til å ta bilder av mennesker, blant annet vår nyfødte baby, som kommer om ca 3 uker :yes: :yes:

50mm er jo klart mest lyssterkt, men vil jeg savne og kunne ha litt flere mm å gå på?

Har lest mye bra om 50mm, men ikke kommet over så mye om 85mm'ern. Noen som har noen erfaring?

 

Hvilke av disse to vil jeg bli mest fornøyd med?

har fra før Tamron 17-50mm f/2.8 som er det objektivet jeg bruker mest.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har jo erfaring med 17-50 fra før (har du andre objektiver) - så får du selv finne ut om du vil ha 50/1.4 eller den litt trangere 85/1.8. 85/1.8 er trangere, men bedre optisk med bedre bokeh.

 

Tror du blir fornøyd med både 85/1.8 og 50/1.4 - finn ut hvilken brennvidde du helst vil ha - sjekk med 17-50'en @50mm - er det passe utsnitt eller vil du ha noe litt trangere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har flere objektiver ja, men er 17-50mm som er mitt beste og da er det det som brukes hele tida. Ofte når jeg skal ta portrett syns jeg liksom at jeg må gå så "nært" for å få et utsnitt jeg vil ha.. tenker at 85mm tillater litt mer situasjonsbilder, uten at jeg går opp i ansiktet å forstyrrer, men kan også tenkes at det blir litt for trangt til innendørsbruk.. må kanskje teste litt med de objektivene jeg har.

 

Men om jeg velger 85mm'ern vil jeg da savne og kunne blende ned til 1.4? Har aldri testa et objektiv med f/1.4, og lurer på om jeg alltid kommer til å tenke at jeg skulle ha kjøpt et objektiv som bare var "litt mer" lyssterkt..? Hva tror dere som har erfaring med sånt?

Lenke til kommentar

Har flere objektiver ja, men er 17-50mm som er mitt beste og da er det det som brukes hele tida. Ofte når jeg skal ta portrett syns jeg liksom at jeg må gå så "nært" for å få et utsnitt jeg vil ha.. tenker at 85mm tillater litt mer situasjonsbilder, uten at jeg går opp i ansiktet å forstyrrer, men kan også tenkes at det blir litt for trangt til innendørsbruk.. må kanskje teste litt med de objektivene jeg har.

 

Men om jeg velger 85mm'ern vil jeg da savne og kunne blende ned til 1.4? Har aldri testa et objektiv med f/1.4, og lurer på om jeg alltid kommer til å tenke at jeg skulle ha kjøpt et objektiv som bare var "litt mer" lyssterkt..? Hva tror dere som har erfaring med sånt?

Til dx ville jeg gått for 50 1,4 til den bruken som du skisserer. Den er skarp nok vidåpen og fin til babyfotografering, særlig de første mnd hvor de ikke spretter rundt hele tiden. Da er det faktisk mulig å få skarpe øyne på Gullet selv med blender 1,4. Det blir mer krevende når de vokser til. Du kan jo også vurdere 35/1,8. Funker det også når dur har mulighet til å gå nær som man har med egen baby. Selv bruker jeg mye 24/1,4 på fx til fotografering av 2 og 4-åringen, men da skal man ikke ha stor avstand.

Lenke til kommentar

Det lar seg gjøre å få det skarpt med 50mm f/1.4 AF-S G på D7000

5469319562_99a5604bf2_z.jpg

Nikon D7000 + 50mm AF-S @ f/1.4 by emmkayfive, on Flickr

 

Dog (he he) krever det både en god porsjon tålmodighet, og AF micro justering.

 

Er den hunden utstoppet!?

Nei, spøk til side.

AFS 50/1,4 ville vært mitt foretrukne objektiv sammen med D7000 til den bruken som trådstarter skisserer. Bokeh er fin-fin og skarpheten upåklagelig også uten nedblending.

Dyrt er det heller ikke.

Lenke til kommentar

Er den hunden utstoppet!?

Nei, spøk til side.

AFS 50/1,4 ville vært mitt foretrukne objektiv sammen med D7000 til den bruken som trådstarter skisserer. Bokeh er fin-fin og skarpheten upåklagelig også uten nedblending.

Dyrt er det heller ikke.

Nei, nei - hverken ut- eller nedstoppet - det er jo vid åpent! :D

 

Trådstarter beskriver at 17-50@50 ofte blir litt for kort - det kan være fordelaktig å ha både en kort og lang portrettele (ca. 50 og 85mm på crop), og så kan man like godt starte med en 85mm - så har man mulighet for å ta bilder på brennviddene 17-50mm pluss 85mm. ..Eventuelt supplere med en 50mm senere - hvis Nikons nyannonserte 50/1.8G er god kan man få mer for pengene med en 85/1.8 + 50/1.8.

 

Trådstarter - om du får mest ut av 50mm eller 85mm er det bare deg som kan besvare. Enkelte foretrekker sterkt en kort portrettele til portretter - andre vil ha en lang.

 

 

Du vil neppe savne f/1.4 hvis du går for en f/1.8 - en 85/1.8 har større blenderåpning enn en 50/1.4 (47mm vs 35mm) og gir mindre dybdeskarphet (men også annet utsnitt) på samme fokusavstand.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg har også Nikon D7000 og var på jakt etter et lyssterkt objektiv.

Prøvde nikon sin AF-S 50mm f/1.4G. Synes dette objektivet hadde litt smalt synsfelt med tanke på det jeg skulle bruke det til.

Mitt bruk var det å kunne ta bilder i hovedsak inne av familie og venner og da ble synsfeltet for smalt.

Valget mitt falt på Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM. Har ikke angret ett sekund. Dette har blitt det objektivet som nesten til en hver tid sitter på kamera. Man får med mye mere info på bildet. Dette er greit om det sitter flere personer i en sofa (f.eks bestemor, bestefar og den lille).

50mm blir mere som et rent portrett objektiv. Det er heller ingen problemer med portrettbilder med 30mm om du da også ønsker dette.

 

Kan anbefale Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM. Dette er brukt mye på konserter, i kirke (dåp/begravelse/bryllup), samt mye inne og ute. Fokuseringen er rask og stillegående. Er faktisg veldig godt og bruke 30mm på turer o.l. Man må bare gå litt ekstra for å komponere bildet kontra 50mm :-).

 

Den lille ulempen med Sigma'n er vel at de ikke har den kvalitetssikringa som Nikon har med sine linser. Min linse fokuserte litt uskarpt. Dett så jeg bare da jeg studerte bildet. Men dette kan rettes opp i kamera med noe som heter AF-finjustering. Her kan du fininstille fokusen slik at skarpheten blir så perfekt som mulig.

 

Men prøv begge objektivene i butikken. Jeg fikk også ta med linsa ut av butikken for å teste litt.

 

 

Du burde absolutt gå for D7000. Bedre bildekvalitet og ikke minst overlegen når det kommer til høy iso. Selv med et lyssterkt objektiv så vil ikke det alltid være nok.

 

 

Nikolai

Endret av Nikkow
Lenke til kommentar

 

Den lille ulempen med Sigma'n er vel at de ikke har den kvalitetssikringa som Nikon har med sine linser. Min linse fokuserte litt uskarpt. Dett så jeg bare da jeg studerte bildet. Men dette kan rettes opp i kamera med noe som heter AF-finjustering. Her kan du fininstille fokusen slik at skarpheten blir så perfekt som mulig.

 

Nikolai

 

Du kan også prøve med litt mindre blenderåpning. Pleier ofte å hjelpe.

Lenke til kommentar

Du kan også prøve med litt mindre blenderåpning. Pleier ofte å hjelpe.

Vel - har man kjøpt et lyssterkt objektiv er litt av poenget å også kunne skyte på stor blender - hvis løsningen på å unngå fokusproblemer er å blende ned, så kunne man like gjerne kjøpt et mer lyssvakt objektiv.

 

Mikrojustering av AF vil helt klart kunne hjelpe på konsekvent front-/bakfokusering. Men - har man fått et mandagseksemplar som hopper rundt i fokus, så hjelper ikke det så mye...

Lenke til kommentar

Du kan også prøve med litt mindre blenderåpning. Pleier ofte å hjelpe.

Vel - har man kjøpt et lyssterkt objektiv er litt av poenget å også kunne skyte på stor blender - hvis løsningen på å unngå fokusproblemer er å blende ned, så kunne man like gjerne kjøpt et mer lyssvakt objektiv.

 

Mikrojustering av AF vil helt klart kunne hjelpe på konsekvent front-/bakfokusering. Men - har man fått et mandagseksemplar som hopper rundt i fokus, så hjelper ikke det så mye...

Veldig stor blenderåpning er ofte veldig følsomt - for produktvariasjon, for kamera-bevegelse, for motivbevegelse, for uheldig valg av fokus-punkt, for motiver som ikke er flat som et papir-ark og vinkelrett på skyteretningen. Når jeg fikk objektiver med stor maks blender så var blenderen vidåpen hele tida. I etterkant så ser jeg at smaken har endret seg (bedret seg?), og at jeg nå bruker veldig stor blender bare når jeg absolutt må, eller når jeg bevisst ønsker det, og altså skjeldnere. De siste dagene har det gått på tildels direkte solskinn, f/4.5-f/13, mye ekstern blitz. ND-filter savnes.

 

Mange f/1.8-objektiv kan gi veldig god optisk ytelse ved f/2.8, samtidig er f/1.8 "smått nok" til at fokuseringen kan foregå lynraskt i de rette objektivene. Det er ikke gitt at alle f/2.8-objektiver gir det samme.

 

Liveview og stor blenderåpning er en god kombinasjon (med mindre motivet kan løpe sin vei).

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Liveview og stor blenderåpning er en god kombinasjon (med mindre motivet kan løpe sin vei).

..Så lenge objektivet ikke har fokus shift. Men ja - liveview er gull til presis manuell fokusering. :)

 

 

Edit: Dvs - lysere søker og tydeligere plassert fokusplan får man med større blender, men det hjelper ikke til fokusering hvis det er fokus shift.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

 

Den lille ulempen med Sigma'n er vel at de ikke har den kvalitetssikringa som Nikon har med sine linser. Min linse fokuserte litt uskarpt. Dett så jeg bare da jeg studerte bildet. Men dette kan rettes opp i kamera med noe som heter AF-finjustering. Her kan du fininstille fokusen slik at skarpheten blir så perfekt som mulig.

 

Nikolai

 

Du kan også prøve med litt mindre blenderåpning. Pleier ofte å hjelpe.

 

 

Ja, det er sant det. Normalt så bruker jeg f/4.5 - f/5. Der tegner linsa meget skarpt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...