Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva feiler? Er dårlig på å kommunisere med mennesker.

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva som egentlig feiler meg. Jeg har alltid hatt vansker med å prate med andre mennesker. Kan knappt føre en normal samtale. Det blir som regel bare "ja og nei-svar" + at jeg stiller spørsmål om alt mulig bare for å få igang en samtale når det blir en pinlig stillhet. Skriftlig så er jeg veldig god på å uttrykke meg, men i en samtale så oppstår det vanskelige situasjoner.

Hva feiler det meg? Kan det være Aspergers Syndrom eller noe? Jeg er en gutt på 19 år.

Postet av anonym: 841acc9f7c6773ec9dceacd2b9e27f07

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

gjelder dette alle typer mennesker?

Jenter/gutter? Mange har jo problemer med å snakke smart til folk av det motsatte kjønn.

Mor/far? Klarer du ikke å komunisere med nærmeste familie engang?

Er det noen spessielle mennesker du kan komunisere vanlig med?

• Liker 2
Lenke til kommentar

gjelder dette alle typer mennesker?

Jenter/gutter? Mange har jo problemer med å snakke smart til folk av det motsatte kjønn.

Mor/far? Klarer du ikke å komunisere med nærmeste familie engang?

Er det noen spessielle mennesker du kan komunisere vanlig med?

Jenter/gutter: Det er vanskeligere å kommunisere med jenter enn med gutter. Men jeg har problemer med begge kjønn.

Mor/far: Det er litt vanskelig det også, blir veldig ofte bare "ja og nei-svar". Jeg vet hva jeg tenker og vil si, men jeg klarer ikke å uttrykke meg på en fornuftig måte.

Om jeg kan kommunisere vanlig med noen spesielle mennesker: Ja, 1 person till viss grad. Føler at det er lettere å kommunisere med han, men hvorfor vet jeg ikke.

- Trådstarter

Lenke til kommentar

Heldigvis er sosial kompetanse noe man utvikler gjennom livet, men du kan ikke lese deg til god kommunikasjon med dem rundt deg. Dette oppnår du ved å danne erfaringer, der prøving og feiling etterhvert vil gjøre deg bedre rustet til neste gang du havner i en situasjon der du føler deg usikker. Jeg forstår at det kan være vanskelig å omgå det motsatte kjønn, selv hender det at leppene snubler når jeg snakker med en vakker kvinne. Bare å dra seg selv i nakken og holde tunga beint munnen, så pleier det å gå greit. Råder deg til å begynne med kameraten din, forklar hvordan du har det slik at han skjønner situasjonen din. Fraråder deg også til å stemple deg selv med Aspergers syndrom uten at det er påvist.

Lenke til kommentar

Har akkurat samme problem som deg, bare motsatt. Jeg kan snakke, men ikke skrive. Jeg har en mild form for dysleksi, nesten hele famileine har det. Men jeg vil aldri gå til legen for å få det bekreftet. For jeg vet at om jeg bare anstrenger meg litt mer så får jeg det litt bedre til.

Så mitt råd til deg er bare å begynne i det små, og jobbe deg videre opp. Begynn med kompis gjengen, tror de også bare vil se på det positivt om du "lærer" å holde en skikkelig samtale.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg ville anta at du lider av Sosial angst/fobi. I ale fall ville jeg ha utredet deg for det.

Aspergers har jeg mindre tro på, hvert fall ut fra det du skriver. Aspergers syndrom er jo en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse som oftest viser seg tidlig i livet ved avvik på flere områder.

http://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/angsttilstander/sosial-angst-19842.html

Du kan lese mer og se om du kjenner deg i det meste igjen.

Mvh

Dag

Lenke til kommentar

Hei

Jeg ville anta at du lider av Sosial angst/fobi. I ale fall ville jeg ha utredet deg for det.

Aspergers har jeg mindre tro på, hvert fall ut fra det du skriver. Aspergers syndrom er jo en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse som oftest viser seg tidlig i livet ved avvik på flere områder.

http://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/angsttilstander/sosial-angst-19842.html

Du kan lese mer og se om du kjenner deg i det meste igjen.

Mvh

Dag

Tror ikke det er sosial angst, er ikke redd for å snakke med andre mennesker. Når de for eksempel stiller meg et spørsmål så vet jeg alltid hva jeg vil ha sagt, problemet er at jeg ikke vet hvordan jeg skal si det. Det er et grenseløst irriterende problem!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...