Gå til innhold

Hjelp med å gå ned i vekt.

Anbefalte innlegg

Hei ! ( 17år( blir 18 den 31.mai ), Veier 80KG og er 173 høy )

Jeg har vært veldig usunn nesten hele livet mitt og hiver innpå glass med cola og snacks og masse annet tull..

Jeg har nå tenkt å gå ned i vekt og vil gå ned mest mulig før sommern men målet mitt er bare å gå ned en del i vekt.

Jeg har vært litt aktiv nesten hver dag i 2 uker og drukket vann med sitron istedet for Cola og har såvidt spist noe godis , så er litt stolt av meg selv at this moment, hehe.

Men nå kommer det jeg trenger hjelp med.. Hva bør jeg spise i løpet av dagen? ( liker ikke fisk.. ) Ta med alt , Frokost , middag osv. Hadde vært utrolig takknemlig og utrolig fint å fått et oppsett som faktisk funker kjempe bra !

Tusen takk for svar !

Robin

( Vet at dette egentlig ikke har noe med denne tråden å gjøre men hvis dere vet om noe treningsprogram som hjelper så hadde det vært knall !)

Endret av CrispyBlowfish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil anbefale deg å lese litt om metabolsk balanse. Følger du prinsippene om metabolsk balanse vil du se stor fremgang og vektnedgangen vil forbli varig om du gjør det riktig. Dette har ikke noe med pulver, shakes eller piller å gjøre. Det handler bare om det å spise riktig og sunt til de rette tidene.

Kostholdstips (Har fungert for meg personlig):

Frokost 6-8 : Spis alltid frokost og innta alltid karbohydratene tidlig på dagen.

Lunsj 11-13: Spis en liten lunsj bestående av frukt og 1-2 skiver veldig grovt brød, feks det tyske brødet man får i små pakker.

Middag 16-17: Spis kyllingfileter, fisk, eller rødt kjøtt med lite fettinnhold. Innta ikke vanlig ris, pasta o.l, men fullkornsprodukter. Ha en god salat med litt olivenolje og balsamico over. Ikek bruk et tonn med fett når du lager maten.

Kvelds 20-21: Litt havregryn eller mørkt brød er fint om kvelden. Et glass melk til siden.

Regler:

1. Drikk vann før hvert måltid: Minst 3 dl.

2. Spis proteinene først i hvert måltid

3. Ikkee hopp over måltider

4. Spis vanlige porsjoner

5. Unn deg ETT stykke kake eller EN sjokolade 2 ganger i uken. Ikke 3 stykker.

6. Ikke drikk kalorier

7. Spis proteinrikt

8. Spis en frukt etter hvert måltid

Ang trening:

1.Tren intensivt hver gang du trener. Prøv ut Gerilja Kardio eller lignende

2.Tren med vekter. Baseøvelser som knebøy, markløft og benkpress bruker mye energi, øker hormonnivåene og forbrenner i lang tid etterpå

3.Jogg etter hver styrketrening (Ikke nødvendig, men fettforbrenningen vil gå raskere)

4.Innta en banan og en form for proteiner etter trening

Endret av BenjaminGu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mesteparten av det som står skrevet i mitt innlegg kan eg bygge opp med artikler fra forskning på det gitte emnet. Selv skulle eg en gang opp i vekt og gikk fra 65 kg til 92 kg på 2 år. Fettprosenten min gikk fra 16,2 - 14.1. Eg har jobbet med mange som skulle ned i vekt og har brukt mange av disse reglene og de har sett store resultater :)

Regler:

Nr1. Kjent tips fra mange idrettsutøvere. Feks Olav Tufte anbefaler dette når han holder kurs om vektnedgang. Dette øker metthetsfølelsen før måltidet (Prøv dette ut så vil du se selv).

Nr3.For å opprettholde den metabolske aktiviteten er det viktig å spise jevnt. Hopper du over ett måltid vil kroppen brenne mindre energi av det du får i deg i neste måltid.

Nr4.Denne skal eg være med på at kan tøyes. Meningen bak regelen er at man må begrense seg litt slik at man ikke havner på kalorioverskudd på slutten av dagen.

Nr8.En frukt etter måltidet og de proteinrike kildene først i måltidet er riktig vei å gå. En frukt etter måltidet hjelper deg å få i deg 5 om dagen, samt at du vil ha metthetsfølelse lengre.

Ang. trening

Regler nr 3: Etter en styrkeøkt er glykogenlagrene mindre og det er på tide å begynne på fettlagrene. Løp derfor en kort og intensiv løpetur etter styrkeøkta. Dette vil kanskje hindre deg i stor fremgang når det kommer til styrke, men som eg forstod så er du hovedsaklig ute etter å få vekk fett. Du vil uansett merke fremgang i styrke og ren muskelmasse når du begynner med styrketrening, uansett om du løper etterpå.

Til storken: Artikkelen du har om "10 myter tilbakevist" ser jo flott ut. Men når noe virker så bra, hvorfor skal man da forandre det for noe som nødvendigvis ikke virker bedre? Fråtsing kan også gi kroppen for mye å jobbe med. Fra AFPT heter det også at måltidsfrekvens ikke er avgjørende, men forsatt blir det anbefalt å spise jevnlig. Hvofor? Jo, fordi dette er delen av det å leve en sunn livsstil.

Utropstegnene i BenjaminGu sitt innlegg vitner om usikkerhet og overdrivelse. Mesteparten av det som står er bare tull som er tatt ut av løse lufta. Regler: 1,3,4,8 er direkte latterlige og treningsregel 3 er ikke bra for styrketreninga - tvert imot.

Trådstarter: Gjør deg selv en tjeneste og les over artiklene på myrevolution.no, i signaturen min og om du er stødig i engelsk kan du sjekke ut bodyrecomposition.com også.

Endret av BenjaminGu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til Storken:

Jeg synes du burde skrive en bok eller noe. Vi trenger flere kunnskapsrike karer som deg her i Norge. Etter at jeg har lest resultatene fra studiene du linker til å trådene dine, har jeg begynt å se at Norge trenger en "ernæringsrevolusjon", for å fjerne all den gamle "kunnskapen", som har vist seg å være feilaktig.

Til trådstarter:

Hør på Storken, rådene hans fungerer. Har selv drevet med periodisk faste siden februar, etter å ha fått gode råd fra Storken. Jeg er strålende fornøyd.

Lenke til kommentar

Til Storken:

Jeg synes du burde skrive en bok eller noe. Vi trenger flere kunnskapsrike karer som deg her i Norge. Etter at jeg har lest resultatene fra studiene du linker til å trådene dine, har jeg begynt å se at Norge trenger en "ernæringsrevolusjon", for å fjerne all den gamle "kunnskapen", som har vist seg å være feilaktig.

Til trådstarter:

Hør på Storken, rådene hans fungerer. Har selv drevet med periodisk faste siden februar, etter å ha fått gode råd fra Storken. Jeg er strålende fornøyd.

Eg håper forsatt målet med tråden er å hjelpe trådstarter. Nå har han fått tips fra to ulike standpunkt innen trening og kosthold.

Som Eirik her sier så trenger Norge en ernæringsrevolusjon. Men at det er å hoppe over frokost eller noe som ny forsknig har funnet ut vil eg ikke si. Mange er altfor travel og bruker for mye ferdigmat. Gleden og kunnskapen om å lage sunn mat fra bunnen av har sneket seg ut bakdøren. Næringsinnholdet er ikke det samme som det var for 50 år tilbake og derfor er satsing på økologisk mat viktig.

Videre diskusjon med slike uttryk som "Storken" her tar i bruk lar eg meg ikke synke ned til.

Eg håper trådstarter har fått noen gode tips her fra alle og ønsker deg lykke til med treningen og kostholdet!

Endret av BenjaminGu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til Storken:

Til trådstarter:

Eg håper forsatt målet med tråden er å hjelpe trådstarter. Nå har han fått tips fra to ulike standpunkt innen trening og kosthold.

Som Eirik her sier så trenger Norge en ernæringsrevolusjon. Men at det er å hoppe over frokost eller noe som ny forsknig har funnet ut vil eg ikke si. Mange er altfor travel og bruker for mye ferdigmat. Gleden og kunnskapen om å lage sunn mat med lavt fettinnhold fra bunnen av har sneket seg ut bakdøren. Næringsinnholdet er ikke det samme som det var for 50 år tilbake og derfor er satsing på økologisk mat viktig.

Videre diskusjon med slike uttryk som "Storken" her tar i bruk lar eg meg ikke synke ned til.

Eg håper trådstarter har fått noen gode tips her fra alle og ønsker deg lykke til med treningen og kostholdet!

Hehe. Skal du komme og si at fett er fy fy også? Jeg har blitt slankere etter at jeg gikk fra 4 skiver eller frokostblanding til frokost til 2 små skiver med 3-4 egg og en halv pakke bacon på. Nom nom nom.

Lenke til kommentar

Gleden og kunnskapen om å lage sunn mat med lavt fettinnhold fra bunnen av har sneket seg ut bakdøren. Næringsinnholdet er ikke det samme som det var for 50 år tilbake og derfor er satsing på økologisk mat viktig.

Jeg lo :!:

Trenbedre.no... Jeg lo IGJEN :!:

Lenke til kommentar

Til Storken:

Til trådstarter:

Som Eirik her sier så trenger Norge en ernæringsrevolusjon. Men at det er å hoppe over frokost eller noe som ny forsknig har funnet ut vil eg ikke si. Mange er altfor travel og bruker for mye ferdigmat. Gleden og kunnskapen om å lage sunn mat med lavt fettinnhold fra bunnen av har sneket seg ut bakdøren. Næringsinnholdet er ikke det samme som det var for 50 år tilbake og derfor er satsing på økologisk mat viktig.

Problemet er at folk spiser hele tia. Vi er ikke lagd slik at vi må ha mat hver 3 time. 

Ang næringsinnhold for 50 år siden. Dette er synsing og egentlig ikke noe som er et problem i landbruksindustrien her i Norge. Storfekjøtt her i Norge er ikke å dårlig som det amerikanske som inneholder masse omega6. Økologisk er ikke løsningen her, for det er virkelig ingen forskjell utover pris her i Norge. Legg til i regnestykket at gjødslet land produserer 200% mer, så ser du raskt at økologisk landbruk er potensielt bakstreversk. Oppdrettsindustrien er en annen historie, omega3-fattig laks har ingen lyst på. Husk også på hvor stor tilgang vi har på frukt og bra mat til en grei penge i dag. Frukt for 50 år siden, da var du heldig.

Lavt fettinnhold, derimot - er jeg uenig i. I fasene der jeg har fokusert på muskelvekst har jeg hatt best fremgang med et koshold med 50% fett 25% prot 25% karbo. Fett er lettere å fordøye og gjør ikke meg oppblåst. Masse karbohydrater derimot, da blir jeg helt kake. Tror mange undervurderer fett som energikilde. For ikke å glemme overvektige som har forstadie til type2 diabetes (insulinresistens), de har ihvertfall godt av å øke fettinntaket og kanskje kutte karbohydratene helt.

På 90 tallet var jo fett den store fienden, du ser jo hvordan det endte - alle ble feite og deprimerte :p

Endret av storken
Lenke til kommentar

Jeg er overhode ikke imponert over storken, jeg ser noen som ikke har peiling sikler over den undersøkelsen som om det var drømmen om muskler og damer som er så alt for fjern. For teoridelen kan du kaste opp så mange sammendrag av rapporter som du bare vil. Så lenge du ikke har satt deg inn i forholdene rundt studien gjør du ikke noe bedre enn hva en hvilken som helst annen seks åring kunne gjort. Du er ikke vitenskapsmann bare fordi du kan kildehenvise, selv om noen folk sikkert er dum nok til å tro det.

Foresten har jeg vært på foredrag med Olaf Tufte i motivasjon på Wellness Horten, det er litt av en opplevelse å oppleve en sånn fyr. Dette gjorde jeg fordi jeg går ut å får erfaring i fra felten og ikke bare sitte og poste et copypasta sammendrag fra en eller annen undersøkelse jeg ikke har satt meg skikkelig inn i og som man alltid kan se på dataen å spørre: Hva så? Han gjorde dette anderledes og fikk fortsatt gode resultater!!!! Hvor er din gud nå?

Det er jo greit at du vil jo gjøre et forsøk på å fremstå som at du har rett Storken, og du er veldig flink med hersketeknikk og det som ikke teller, det skal du ha fordi der er du en flink gutt og hadde flaks denne gangen. Men jeg tar heller råd i fra å sjekke damer i fra noen som er flinke til å sjekke damer enn noen som leser mange bøker om det. På samme måte tar jeg heller råd i fra noen som faktisk ser ut som at de er over 90kg enn noen som poster for det meste på WoW forumet. Jeg har sett deg storken :tease:

Jeg syns at det du leverer er for dårlig storken, du ser bare ting i fra en vinkel og sammenligner ikke dataer slik det skal gjøres. Det høres også ut som at du nedvurderer betydningen av empiri, felterfaring. Det å faktisk ha bygget en bra kropp og kjenne flere som har gjort det samme. Folk som fremdeles etter at jeg har avslørt trollet vil ta råd fra en KeyJockey, go ahead.

Og utropstegn det skriver man så mye man selv vil !!!!!!!!

Endret av eventyrern
Lenke til kommentar

LOL, noen som har følt seg truffet eller?

Jeg har selv erfaringer med periodisk faste som mildt sagt kan kalles bra...

Jeg har også truffet masse folk selv, vært på utallige seminarer med motivatorer og det eneste jeg kom ut med fra seminarene var en bedre kjennskap til hva disse folkene har oppnådd...

Den teknikken som brukes på slike foredrag er å skryte seg selv opp i skyene for så å si at alle andre kan dette også. Selvfølgelig sagt med slik innlevelse at andre tror på en...

Å ta råd fra noen som er over 90kg ripped kalles BROSCIENCE ;)

Vil du ta treningsråd fra en med downs fordi han er over 90kg?

edit: Og om du nå har mer peiling på trening enn alle oss andre kan du jo laste opp et bilde for å understreke din overlegne kompetanse på området ;)

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Eventyreren: Med mindre du kommer med noen saklige påstander mellom broscience og personangrepene, holder jeg meg for god til å dekomponere innleggene dine og svare på dem.

Egne resultater innebærer å gå fra 100 til 72 kg 20% bf til72 kg 10-12% bf over 1,5 år. Livsstilsendring kalles det, ikke jo-jo slanking. Videre resultater kommer vel fortløpende i treningsloggen min, men ikke bli for sjalu nå da.

Jeg er heller ingen aktør, så om Olav Tufte skal kalle meg useriøs mener nå jeg han er ei oppmerksomhetssyk lita fitte. Men nok om det,jeg respekterer Olav Tufte (Hvorfor dra han inn i dette?) og mener med dette å poengtere at du ikke burde stille deg bak hans navn når du bare slenger drit på et diskusjonsforum.

Hva resultater med periodisk faste angår: ta en titt på denne.

Og hva broscience herse teknikker angår: Tror du virkelig ikke menneskekroppen har mekanismer for å bevare muskelmasse ved fravær av mat,og også mekanismer for raskere å regenerere eventuell tapt muskelmasse om det har inntruffet? (forhøyet aminosyresensitivitet ftw)

Endret av storken
Lenke til kommentar

Eventyrern, gå en annen plass, du hjelper ikke trådstarter på noen som helst måte. Skjerp deg.

Til trådstarter:

Nå har jeg ikke stort bedre peiling enn deg, men kylling og egg er forsåvidt gode ting å spise, når det gjelder trening :).

Krydre kyllingfiletene med litt sitronpepper før du steker dem, så blir de dobbelt så gode. Server gjerne maten med Chunky Salsa Hot, da denne ikke inneholder noe sukker og er så vidt jeg kan se ikke usunn på noen måte. Da smaker alt mye bedre ;).

Søk litt på nettet hvordan man lager gode omeletter, egg er noe av det sunneste du kan spise.

Lykke til!

Endret av EirikYeah
Lenke til kommentar

En hel haug med drittslengning og ingen info

Storken kan vise til resultater, jeg tror også at TS ville være fornøyd om han så ut som storken, selv om han bare er 72 kg.

En del undersøkelser viser også at kvinner liker gutter som er normalt veltrent, altså ikke en fyr på 160 og 100 kg. Du må gjerne google det selv. Prøv for eksempel "kvinner liker ikke bolere" og liknende. Nå sier jeg ikke at en er boler fordi en er stor, men store menn blir kalt bolere, og derfor er det lettest å få treff på dette søkeordet.

Jeg vil gjerne se din egen fremgang. Vil også minne om at Olaf Tufte ikke var noen feit nerd som gutt, han var tynn og skranglete. Da er det viktig å spise mye. Du begynner faktisk i feil ende. Trådstarter må få ned fettprosenten, ikke øke muskelmassen med en gang.

Lenke til kommentar

Synes egentlig benjamingu fremstår som meget sympatisk her.

Det kan være greit å være uenig med det noen sier, men man kan gjøre det med litt takt selv om.

Forøvrig ser jeg ingenting galt med det benjamin anbefaler.

Så vidt jeg vet er ikke periode fasting noen grundvitenskap, og de aller fleste leger vil anbefale at man fortsatt får i seg frokosten sin, det viktigste måltidet for dagen, som det sies. Jeg vet at jeg spiser min hver dag.

Lenke til kommentar

I henhold til retningslinjene §1. Innleggets Innhold, påpekes det at innlegget skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak, ikke person, og diskuter anstendig. Merk spesielt følgende, flaming og andre former for personangrep og Trolling er forbudt. I henhold til retningslinjene har innlegg blitt slettet fra tråden. Videre brudd på dette kan føre til reaksjoner i form av advarsler og/eller utestengelse fra forumet.

dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Verken Benjamin eller meg selv er vel "the better man", vil jeg si. Vi slenger litt dritt frem og tilbake, men er egentlig ganske enige om det meste om vi faktisk hadde møttes til en diskusjon - det er i detaljene og harde påstander at drittslenginga starter. Jeg er drittlei inngrodde kostholdsmyter, og svinger gjerne slegga hardt for å få frem et poeng. Er enig med at Benjamingu fremstår som sympatisk i sine siste innlegg, men det var da vitterlig ikke tilfelle i de første.

PF er ikke rakettvitenskap og innebærer i de fleste tilfeller bare 1 mindre måltid og mer mat senere på dagen. Det at frokost er dagens viktigste måltid er bare ræl. Det er ikke når du spiser som er viktig, det er hva du spiser. Totalen er viktigere enn detaljene, og menneskekroppen har vel vist gang på gang at den kan tilpasse seg det meste. Bodybuildere har da kommet seg i sceneform uten karbohydrater, uten fett og i noen tilfeller nesten utelukkende på protein. Smart? Nei, men det gikk. Det betyr ikke at folk skal etterape det for vektnedgang, det er bare idiotisk.

Synes også blandingen av "toppidrettsutøverkosthold" og "hvermannsenkosthold" er upassende. Jeg, som trener 3 ganger i uken - har ikke behov for å fylle glykogenlagrene på 10 timer før kveldsøkta samme dag, slik en syklist eller skiløper vil ha.

Lenke til kommentar

Verken Benjamin eller meg selv er vel "the better man"

Benjamin er the better man, han er saklig og hever seg over din barnslige tulletone. Jeg er barnslig og stygg, men i motsetning til deg så prøver jeg på det. Du gjør det jo som naturtalent. Det er synd i deg.

Lenke til kommentar

Hei ! ( 17år( blir 18 den 31.mai ), Veier 80KG og er 173 høy )

Jeg har vært veldig usunn nesten hele livet mitt og hiver innpå glass med cola og snacks og masse annet tull..

Jeg har nå tenkt å gå ned i vekt og vil gå ned mest mulig før sommern men målet mitt er bare å gå ned en del i vekt.

Jeg har vært litt aktiv nesten hver dag i 2 uker og drukket vann med sitron istedet for Cola og har såvidt spist noe godis , så er litt stolt av meg selv at this moment, hehe.

Men nå kommer det jeg trenger hjelp med.. Hva bør jeg spise i løpet av dagen? ( liker ikke fisk.. ) Ta med alt , Frokost , middag osv. Hadde vært utrolig takknemlig og utrolig fint å fått et oppsett som faktisk funker kjempe bra !

Tusen takk for svar !

Robin

( Vet at dette egentlig ikke har noe med denne tråden å gjøre men hvis dere vet om noe treningsprogram som hjelper så hadde det vært knall !)

Gratulerer med en glimrende start. Innimellom all trollingen og tullingen vi har holdt på med tenker jeg det er på tide at jeg gir deg en god fasit på hvordan du får dette i boks.

Det handler om å gjøre, du skal ikke nødvendigvis ned i vekt, du skal ned i fett og opp i muskler. Jeg anbefaler deg å trene mye muskler og avslutte med joggingen fordi: Det går raskere enn å bare trene shitloads med cardio. Folk sier at du må ha bra kosthold og trene mye cardio om du skal ned i vekt, det de aldri nevner er hvor mye cardio du faktisk må trene. Jeg kan bare snakke for meg selv og si at min erfaring er 2timer hver dag i to måneder for å få resultat, det er dritmye. Mye bedre å heller trene store muskelgrupper til å brenne for deg og så avslutte med bare en halvtime cardio i stedet.

Når det kommer til kosthold så er det ingen lettvinte løsninger, fordi om de fantes så ville alle brukt den. Det handler om gode vaner som varer livet ut og ikke bare det 1,5året du skal gå ned i vekt. Drikk mere vann for å dempe søtsuget, den første rutinen du vil ha inn er søtsaker på lørdag, bare lørdag. Klarer du det ligger du plutselig mye bedre ann, fordi det er ikke den lille porsjonen med havregrynsgrøt som er hvor du får inn alle de usunne karbohydratene dine. Det er sjokoladen hver dag etter skolen som en belønning.

Spis to skiver i steden for tre, ta deg en frukt som mellom måltid, spis en god frokost. Tenk hver dag er en sund dag og en dag må være den første, tenk at om du holder deg i dag så har du klart enda en dag og hold det gående til lørdagen.

Kostholdet ditt er sikkert litt fucka, tenk protein, riktige karbohydrater og riktige fetter. Du vet hva du må spise da: ost, egg, fisk, biff, grønnsaker, havre, nøtter osv.

Du skal ha mest protein, viss du absolutt må gå på noe sulte greier en stund, ta det riktige: eggehvite, biffstrimler med ost. Nøtter som mellom måltid. Jeg er i mot den ideen, fordi at om du trener to timer fem dager i uken, så går du ned i vekt. Jeg trente selv 3 ganger dagen og spiste 12 måltider for en periode i livet mitt og jeg gikk fortsatt ned i vekt. Men jeg trente ikke stort mere enn to timer, kanskje 2 og en halv, og da klarer du faen ikke å holde deg feit med to timer og seks måltider, det er bullshit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...