Gå til innhold

[Løst] Kan jeg bruke alle 6 kjernene? (Eller får jeg bare 4?)

Anbefalte innlegg

Hvorfor jeg ikke klarer å finne et eneste sted på Internet der det står skrevet at hovedkortet mitt faktisk støtter en Hexa-Prosessor!

Isåfall, vil kortet mitt bare bruke 4 av de 6 kjernene?

(Hovedkort: ASUS M4A78-E (støtter AM2+ / AM3))

Om noen kan gi meg et så presist svar som mulig på det jeg spurte om, så hadde det vert superduperkult!! :thumbup::thumbup:

Endret av MatseMats
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Asus.com under support har de noe som heter CPU Support list.

Der kan du se om du kan støtte den CPUen og hva MINIMUM av BIOS versjon du må ha er.

Om du bare smeller inn en 6'er så vil den passe, men du blir dessverre sittende å se på en svart skjerm mest sannsynlig.

Lenke til kommentar

Asus.com under support har de noe som heter CPU Support list.

Der kan du se om du kan støtte den CPUen og hva MINIMUM av BIOS versjon du må ha er.

Om du bare smeller inn en 6'er så vil den passe, men du blir dessverre sittende å se på en svart skjerm mest sannsynlig.

Jeg vet godt at Biosen må flashes til den nyeste versjonen som støtter AM3, om det er det du mener.

Jeg vet også at den bruker like mye strøm som min forrige prosessor (så det vil ikke oppstå noe automatisk underklokking, noe jeg har lest om kan skje om prosessoren ikke får nok strøm)

Lenke til kommentar

Kortet ditt støtter alle Phenom II X6 proessorene som er kommet ut, men du må oppdatere til bios versjon 1704 før du setter den i. Lista har jeg hentet herifra.

Phenom IIX6 1035T(HDT35TWFK6DGR),2.6GHz,95W,rev.E0,SocketAM3,6-Core ALL 1505 gogo.gif Phenom IIX6 1045T(HDT45TWFK6DGR),2.7GHz,95W,rev.E0,SocketAM3,6-Core ALL 1704 gogo.gif Phenom IIX6 1055T(HDT55TFBK6DGR),2.8GHz,125W,rev.E0,SocketAM3,6-Core ALL 1505 gogo.gif Phenom IIX6 1055T(HDT55TWFK6DGR),2.8GHz,95W,rev.E0,SocketAM3,6-Core ALL 1505 gogo.gif Phenom IIX6 1065T(HDT65TWFK6DGR),2.9GHz,95W,rev.E0,SocketAM3,6-Core ALL 1704 gogo.gif Phenom IIX6 1075T(HDT75TFBK6DGR),3.0GHz,125W,rev.E0,SocketAM3,6-Core ALL 1704 gogo.gif Phenom IIX6 1090T(HDT90ZFBK6DGR),3.2GHz,125W,rev.E0,SocketAM3,6-Core ALL 1505 gogo.gif Phenom IIX6 1100T(HDE00ZFBK6DGR),3.3GHz,125W,rev.E0,SocketAM3,6-Core ALL 1704

Lenke til kommentar

Kortet ditt støtter alle Phenom II X6 proessorene som er kommet ut, men du må oppdatere til bios versjon 1704 før du setter den i. Lista har jeg hentet herifra.

Phenom IIX6 1035T(HDT35TWFK6DGR),2.6GHz,95W,rev.E0,SocketAM3,6-Core ALL 1505 gogo.gif Phenom IIX6 1045T(HDT45TWFK6DGR),2.7GHz,95W,rev.E0,SocketAM3,6-Core ALL 1704 gogo.gif Phenom IIX6 1055T(HDT55TFBK6DGR),2.8GHz,125W,rev.E0,SocketAM3,6-Core ALL 1505 gogo.gif Phenom IIX6 1055T(HDT55TWFK6DGR),2.8GHz,95W,rev.E0,SocketAM3,6-Core ALL 1505 gogo.gif Phenom IIX6 1065T(HDT65TWFK6DGR),2.9GHz,95W,rev.E0,SocketAM3,6-Core ALL 1704 gogo.gif Phenom IIX6 1075T(HDT75TFBK6DGR),3.0GHz,125W,rev.E0,SocketAM3,6-Core ALL 1704 gogo.gif Phenom IIX6 1090T(HDT90ZFBK6DGR),3.2GHz,125W,rev.E0,SocketAM3,6-Core ALL 1505 gogo.gif Phenom IIX6 1100T(HDE00ZFBK6DGR),3.3GHz,125W,rev.E0,SocketAM3,6-Core ALL 1704

Ser ut til at du er den som har svart best så langt, skal ta en titt NÅ!

Lenke til kommentar

Tok akkurat en titt!

Altså, problemstilling er at jeg ikke er sikker på om kortet automatisk vil la prosessoren (eller ikke klarer mer en 4) kjøre alle 6 kjernene.

Altså, jeg har lest begge deler både her og der på Internet :dontgetit:

Noen steder står det at den støtter X4, og på noe av det siste som ble postet så står det at den "støtter" så å si alt som passer.

Men igjen, vil korte mitt bruke alle de 6 kjernene?

Overraskelse: Tok en beslutning samtidig som jeg skrev den forrige settningen.

Kjøper den uansett, den vil garantert fungere.

Får bare kjøpe meg et nytt kort om ting ikke klaffer.

Lenke til kommentar

Asus ville aldri ha satt opp støtte hvis det ikke var tilfelle. Ingen av X6 prosessorene har en høyere TDP enn 125W så hvorfor skulle han plutselig stå i fare for å få ødelagt utstyret sitt?

Når det gjelder behov for 6 kjerner så varierer det veldig. F.eks BC2 så kjører alle mine 6 kjerner på 60%, det kommer jo helt an på hva man driver med og hvor mye man gjør samtidig. Jeg er ihvertfall glad for å ha kjøpt den og har nytt godt av et rikelig antall kjerner tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Jeg vil bli mer overrasket om du faktisk klarer å bruke 6 kjerner. Veldig få programmer som gjør dette i dag.

Jeg er ikke noe prosessor-ekspert, men jeg vet litt om multithreading, og i Windows 7 (og vista) tar operativsystemet å automatisk balanserer trådene mellom prosessorkjernene slik at et program kjører på multicore.

Er hvertfall slik jeg ble presantert teknologien på et Tech-net foredrag noen år siden.

-frank

Lenke til kommentar

Asus ville aldri ha satt opp støtte hvis det ikke var tilfelle. Ingen av X6 prosessorene har en høyere TDP enn 125W så hvorfor skulle han plutselig stå i fare for å få ødelagt utstyret sitt?

Når det gjelder behov for 6 kjerner så varierer det veldig. F.eks BC2 så kjører alle mine 6 kjerner på 60%, det kommer jo helt an på hva man driver med og hvor mye man gjør samtidig. Jeg er ihvertfall glad for å ha kjøpt den og har nytt godt av et rikelig antall kjerner tilgjengelig.

VRM er et ukjent begrep for deg skjønner jeg.

Why VRMs are a big issue & why to choose a "better" board

Phenom II X4 980 BE review - BF:BC2 performance

Her ser du klart at Phenom II X6 er på bånn av listene fordi BF:BC2 utnytter opp til fire kjerner (etter det jeg har hørt). BF:BC2 er det eneste spillet som er skikkelig flertrådet jeg vet om.

Jeg vil bli mer overrasket om du faktisk klarer å bruke 6 kjerner. Veldig få programmer som gjør dette i dag.

Jeg er ikke noe prosessor-ekspert, men jeg vet litt om multithreading, og i Windows 7 (og vista) tar operativsystemet å automatisk balanserer trådene mellom prosessorkjernene slik at et program kjører på multicore.

Er hvertfall slik jeg ble presantert teknologien på et Tech-net foredrag noen år siden.

-frank

Stemmer det, men dette er balansering av load mellom kjerner for å forhindre varme og støy, det har ingenting å si for ytelsen eller om du klarer å utnytte flere kjerner. Multi-threading er å utnytte flere kjerner samtidig for å utføre en oppgave fortere.

Er programmet laget for å utnytte to kjerner vil det ikke bruke mer enn to kjerner uansett om du kjører XP, Vista eller 7.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Jepp jeg slet skikkelig med å få opp CPU support siden igår...

ASUS har ett ræva Webside system som er mer nede enn oppe.

Uansett, du vil få 6 kjerner tilgjengelig ja uten problemer.

Årsaken er blant annet at du ikke får en lavere modell av Phenom X6 med 4 eller færre kjerner.

Det er en av grunnene til at man ikke kan unlocke en 4 kjerner til 6 blant annet, så enten får du 6 kjerner eller svart skjerm, ingenting imellom fra HKet sin side.

Windows derimot er en annen historie, og kan lage enkjerne av samtlige CPUer der ute.

Når det gjelder debatten mellom 2-4-6 kjerners CPU så er svaret at rett og slett det finnes noen programmer og spill som bruker 6 kjerner, men den største fordelen er å ha kjerner ledig til andre jobber du kan gjøre samtidig.

Er en drøm med 4 kjerner og 3 skjermer i Eyefinity i Windows hvor du kan multitaske ganske heftig.

Lenke til kommentar

VRM er et ukjent begrep for deg skjønner jeg.

Why VRMs are a big issue & why to choose a "better" board

Phenom II X4 980 BE review - BF:BC2 performance

Her ser du klart at Phenom II X6 er på bånn av listene fordi BF:BC2 utnytter opp til fire kjerner (etter det jeg har hørt). BF:BC2 er det eneste spillet som er skikkelig flertrådet jeg vet om.

Nå har trådstarter et hovedkort med 8+1 VRM og har ikke uttalt at han har planer om å overklokke så han kan helt fint sette inn en x6 uten å være redd for å ødelegge noe.

Det er også utrolig greit å kunne spille samtidig med at andre oppgaver kjører uten at dette går utover kvaliteten på spillet.

Edit: Trykkleid gitt

Endret av BAT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...