diss Skrevet 27. juli 2003 Del Skrevet 27. juli 2003 Jeg har et ganske enkelt spørsmål, som jeg egentlig aldri har fått besvart. Hvorfor endrer prisene seg på ram så mye som det gjør, gjerne også over korte perioder? Jeg er ikke kjent med at andre pc-komponenter er utsatt for like sterke markedssvingninger som ram er.. I slutten av mai skulle jeg bestille Twinmos PC3200 ddr-dimm 512mb cl2,5, fra komplett.no, da kostet den 587kr. Nå, i slutten av juni koster den samme minne brikken 878kr! (http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=27378&t=&l=&AvdID=1&CatID=&GrpID=&s=sr) Såvidt jeg kan se er dette en prisøkning på 49,5%, som i seg selv er ganske drøyt. Dette gir jo en bedre arbitrasjemulighet enn i aksjer?! Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 27. juli 2003 Del Skrevet 27. juli 2003 produksjon og etterspørsel. Vil dem ha prisene ned så bare lager dem en kraftig overproduksjon av brikker, og vil dem ha prisene opp så lager med mindre Lenke til kommentar
diss Skrevet 27. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2003 En skulle jo tro at produksjon/etterspørsel av minne var sterkt korrelert til andre Pc komponenter? Ikke i fullstendig grad, men som hovedkort, vifter, kjøleribber osv. Men ingen av disse viser jo samme sterke svingning i priser som minne? Lenke til kommentar
The_Lobster Skrevet 27. juli 2003 Del Skrevet 27. juli 2003 I det siste har også prisene på RAM gått opp grunnet at JEDEC nettop har "standarisert" DDR-400 standarden... Samt, den norske kronen synker... Selv har jeg satt sammen en pc fra Microplex, Komplett og PSData siden 7. juli. Og ALLE prisene untatt de fra Microplex er gått opp... Sykt... Mvh, Joachim F. Lenke til kommentar
thoering Skrevet 27. juli 2003 Del Skrevet 27. juli 2003 Jeg tror at: i likhet med prosessorer, BIOS-chips og andre flash-minnebrikker, så produseres RAM-brikker i hopetall. En produksjonsteknikk utvikles, designen finpusses, til brikkene er "perfekte" i henhold til sine spesifikasjoner. Når alt er klart og produksjonen av f.eks den nevnte TwinMOS brikka di går i gang, så går produksjonen jevnt til produsenten har et svært lager av brikkene. Da må brikkene raskt ut på markedet før de er utdaterte! Først kommer reklamekampanjer som "CORSAIRs new PC4000! Faster than a Ferrari" og "Crucial Performance at crucial speed!". Folk kjøper, eller de kjøper ikke. Prisene er høye i starten, og er etterspørselen stor så holder prisene seg, går etterspørselen ned så går også prisene ned. Inntil et visst punkt... etter en periode med lav pris blir lagrene mindre. Det lønner seg ikke å ha tomme lagre i en periode, så prisen går igjen opp. Skal en ny storproduksjon lønne seg, så må prisene være høyere. Markedsprisen er et produkt av et stort antall firmaer med en slik kaotisk syklus. CPU-prisene mye mer stabile og gradvis synkende, da markedet er dominert av færre og større selskaper. DDR400-brikker var masseproduserte for en tid tilbake, uten et altfor stort bruksområde annet et til overklokking. TwinMOS eksempelvis, har sikkert hatt store lagre med denne brikken du nevnte. Men da i865 og 875 kom på markedet, økte disse brikkene såpass i popularitet at prisen stiger kraftig. Disse DDR400-brikkene MÅ forbrukerne ha. Prisen blir nok ikke lavere med det første, ikke før konkurranse og storproduksjon igjen metter markedet. Da vil nok prisene igjen falle... Lenke til kommentar
diss Skrevet 27. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2003 Et godt ressonement der spn. Skal dette likevel stemme, så må det bety at markedet for minne er svært uoversiktlig- altså, er det slik at stadig nye modeller slippes, og at det finnes mange produsenter? Dersom det er tilfelle at det er mange produsenter, så vil jo prisene på rambrikkene konkurreres ned til at dekningsbidraget tilsvarer profitt. (profitt vil konkurreres bort, fordi en produsent kan tjene på å sette pris marginalt under en annen produsent.) En prissvingning som gir profitt er kun forenelig med at det er noen få store produsenter. Dessuten, dersom en produsent må senke prisen for å bli kvitt minnebrikkene han har på lager, så vitner jo dette om en meget dårlig markedsanalyse/logistikk linje. En kan anta at de største bedriftene har innsikt i hvilken ny teknologi som ligger rundt hjørnet og ta dette med i beregningen av produksjon av minnebrikker idag. Varer på lager er død kapital, og bør unngås for enhver pris, den mest effektive og lønnsomme driften er uten lager, altså "production upon order". Se f.eks Toyota, der er lagerene minimert, de søker etter å produsere bilen etter den er bestillt, og ha en så effektiv logistikk linje at kunden ikke vil merke forskjell. Selvfølgelig er det naturlige begrensninger i dette bildet, men det er det ideelle. Det kan virke som om disse store minne produsentene er få, og muliggens driver med et prissamarbeid (som er ulovlig), eller at markedsanalysene og logistikken deres er svært dårlig. Det åpner jo store dører for nye aktører i dette markedet, og dermed lave og stabile priser på minnebrikker. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 27. juli 2003 Del Skrevet 27. juli 2003 I tillegg pleier alltid minneprisene å gå opp på høsten. Kombiner det med hva som stod i forrige innlegg samt det at IT-verden generelt går bedre nå .. ja da har vi svaret. Minnet er som regel billigst på våren... Lenke til kommentar
diss Skrevet 27. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2003 og hvorfor går minneprisene opp om høsten og ned om våren? Skal folk ha mer minne om høsten og ikke mer om våren- det høres litt svakt ut.. Lenke til kommentar
diss Skrevet 27. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2003 vi er alle enige om at prisene fluktuerer, men hvorfor er heller uklart. F.eks, strømpriser er høye om vinterne, lave om sommeren, alle er enige om at dette skyldes pris-etterspørselsforholdet, og at produksjonen av strøm henger så sterkt sammen med værforholdene (produksjon av strøm om vår/sommer+ lav etterspørsel -> lav pris, og motsatt tilfelle om vinteren.) Jeg kan ikke se at tilsvarende fysiske forhold skal ha noe som helst å gjøre med produksjon av minnebrikker? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå