gunnberg Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Beklager hvis dette havner i feil del av forumet Mitt borettslag skal igang med å forhandle fram ny avtale for kabeltv + evt internett og telefoni. Vi holder til i Oslo og har per dags dato avtale med Get. Har vi andre alternativer enn å fornye med dem? Jeg har forstått det slik at kabelnettet her tilhører Get, så vi er vel i utgangspunktet låst til dem. Det eneste jeg har funnet er en løsning fra RiksTV, men hadde håpet det var mer å velge i. Hvordan fungerer det med fiber fra f.eks Altiboks? Har vi mulighet for å gjøre avtale med dem? NGT? Andre? Lenke til kommentar
MiRaCL Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 (endret) Kabelnettet i gården er det dere selv som eier. Get eier ikke dette. Gett står for tjeneste leveranse i henhold til avtale og opprettholdelse av denne ved eventuelle feil. Eneste måte å være låst til en levernadør er enten å være under binnende avtale med avtaleperiode eller å ikke ha mulighet til å få noen andre. Hva som kan tilbys kommer litt på hvor i Oslo det er snakk om. Hva er så galt med Get? Endret 11. mai 2011 av MiRaCL Lenke til kommentar
gunnberg Skrevet 11. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2011 Ikke noe opplagt galt med Get, men jeg liker å være flink forbruker og undersøke før jeg kjøper ting. Det mest opplagte alternativet er kanskje fiber, men får man levert det i oslo sentrum? Hva er ulemper/fordeler? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 (endret) Fiber koster penger, men er veldig mye raskere har jeg hørt, på små data hvis man laster ned mye småe filer i store mengder. På pc blir det omtrent som SSD disk. Hvis man ikke har fiber fra før og er langt unna en sentral må man regne med å strekke en kabel blir dyrt kan fort koste mellom 100 0000 - 400 000 kr. Men hvis nabohuset har fiber kostet det minimalt, tror vi snakker kanskje om en tusen lapp, hvis fiberkabelen er i god kvalitet. Stort sett er det store blokker eller bedrifter som velger fiber. Men en del privatpersoner som har det tilgjengelig til en lav pris velger det. Ikke som reklame, men jeg er også interisert i rask internett. Og håper senere å flytte til oslo der jeg kan få fiber. Deler dere på prisen kan man få et godt kjøp på http://www.lynet.no/tjenester Olja Lyn 100 Mbit/s 25 Mbit/s 599 Kr Er nok ganske bra kjøp tror man ikke får så veldig mye bedre en det hvis lynet lever fiber der du bor. Når det står per blokk, er jeg usikker på om det er pris per person. Eller om prisen er per fiberlinje hvis det er per fiberlinje er det supertbillig da ville jeg anbefalt den beste, og dele prisen på alle i blokken. Endret 12. mai 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
MiRaCL Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Kostnaden for å få fiber til en blokk i Oslo sentrum er jo astronomisk hvis det må mye graving til. Spiller ingen rolle hva man har så lenge det er stabilt og man får hastigheten man trenger. Ville nok beholdt Get da de har det beste TV tilbudet og de desidert beste dekoderene. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Infiber er nok den største fiberleverandøren i Oslo. Der er det vel NGT og mulig noen andre små selskaper som har avtale med de, så ville forhørt meg med Infiber eller et av de større selskapene som har avtale der. Kabel-TV løsning fungerer stort sett bra, men fiber er selvfølgelig bedre 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Infiber er nok den største fiberleverandøren i Oslo. I følge: Er det Oslo city som tilbyr best hastighet? Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Infiber er nok den største fiberleverandøren i Oslo. I følge: Er det Oslo city som tilbyr best hastighet? Er stamnettet de har i Oslo, det er tidligere Hafslund fiber så de gir nok en av de bedre løsningene i samarbeid med andre selskaper (hafslund modellen). Altiboks osv tviler jeg leverer i Oslo sentrum. Ser forøvrig at NGT leverer i hele grønlandskvartalet: http://www.nextgentel.no/fiber/hafslund/ Lynnet er jo et alternativ, men dog er jeg usikker på hva de leverer (tror de kun leverer nett). 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 (endret) Lynnet er jo et alternativ, men dog er jeg usikker på hva de leverer (tror de kun leverer nett). I følge sidene dems så lever de kun fiber til adressene man ser her: http://www.lynet.no/bestill. Nå er jeg ikke noe reklame person, men hvis man ikke er bundet i en avtale mellom kabeltv og internett og kan få fiber billig. Hvorfor da betale nextgentel? Nå har jeg aldri hørt noe om lynet hva slags produkter de leverer. Men personlig har jeg hørt mye negativt om nextgentel som lever ustabil internet av flere som har god greie på nettverk generielt. Hvis lynet er stabilt nettverk basert på fiber, og til de prisene der, tror jeg man må lete lenge etter noe bedre. Selv ville jeg heller gått for en liten fiber bedrift en å gå for et stort selvskap der man betale dyrt for tregt bredbånd. Til trådstarter: Kan du prøve å si behovet til: ditt borettslag? Hvor mange trenger internet? Hva er behovet? Surfing? Med tanke på flere personer som bor i et hus vil jeg anbefale fiber generielt. Angående TV lisens, hva trenger dere der? Må dere ha tv? Eller kan dere velge "web-tv", Parabol etc? Endret 13. mai 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Lynnet er jo et alternativ, men dog er jeg usikker på hva de leverer (tror de kun leverer nett). I følge sidene dems så lever de kun fiber til adressene man ser her: http://www.lynet.no/bestill. Nå er jeg ikke noe reklame person, men hvis man ikke er bundet i en avtale mellom kabeltv og internett og kan få fiber billig. Hvorfor da betale nextgentel? Nå har jeg aldri hørt noe om lynet hva slags produkter de leverer. Til trådstarter: Kan du prøve å si behovet til: ditt borettslag? Hvor mange trenger internet? Hva er behovet? Surfing? Med tanke på flere personer som bor i et hus vil jeg anbefale fiber generielt. Angående TV lisens, hva trenger dere der? Må dere ha tv? Eller kan dere velge "web-tv", Parabol etc? Nå er det fiber NGT leverer på i Oslo (borettslag), så var det jeg ville poengtere som alternativ til kabel. At du har hørt negative ting om et selskap betyr ikke nødvendigvis at det er slik, de er tross alt norges nest støste bredbåndsleverandør. Det finnes et hav av alternativer der ute, men når man bor sentralt så er det enten kabel fra Canal Digital eller GET, fiber fra diverse fiber leverandører. Tipper borettslaget er ute etter en leverandør som kan levere TV og bredbåndssignaler. Lenke til kommentar
MiRaCL Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Går jo å ha Lynet som bredbåndsleverandør og Get som tv leverandør i samme bygg. Men koster nok litt for beboere iom at man må ha 2 forskjellige nett installert i blokka. Jeg savner faktisk Get sin HD PVR nå som jeg har viken fiber med altibox. Men Viken fiber 60/60mbit linje er sweet Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 (endret) Men Viken fiber 60/60mbit linje er sweet Med mindre man er bedrift eller en aktiv fildeler. Ville ikke 100/25 mbit være bedre da? Hva med webtv gjennom internet? Vet ikke om det er fysisk mulig å få kabeltv gjennom fiber, men sikkert ikke umulig hvis man har utstyr til det. Endret 13. mai 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
MiRaCL Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 100/25 er sikkert fint det, men når man har 60/60 ink i husleie, så skal man ikke klage Setter faktisk pris på bra upload, går rask å uploade store bilder til Picasa og filer til Dropbox som jeg gjør en del. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Ha du gode erfaringer med altibox? Nå er nok den blandt de beste, uten om lynet. Det jeg så på sidene dems, er at man har mulighet å legge kablene selv og spare penger. Men jeg syns sidene virker litt rote og store, og vanskelig å finne pris, siden det virker ut som prisene er forskjellige i norge. Lenke til kommentar
MiRaCL Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Internettet de leverer er helt supert. Vil si det er det mest stabile jeg har hatt. Var fiberbrudd en gang i 2010, men ble rettet samme dag. Tv tilbudet er midt på treet og dekoderene de leverer er helt bak mål syns jeg. Trege og dårlig UI. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå