Gå til innhold

Hva er sikker (nok) sletting av lagrede data?

Anbefalte innlegg

Hei,

Funderer litt på hvordan slette data på f.eks. platelagre på en sikker (nok) måte. Ta f.eks. et lager på en "hjemmedatamaskin": Inneholder kanskje husholdningsbudsjett, personlige brev, passord lagret i kypterte filer og noen personlige xxx-bilder=) Hva ville dere ha foretatt dere før dere kvittet dere med maskinen? Er fysisk destruksjon av disken(e) det som er å foretrekke? Hva om en ønsker å ikke ødelegge disken?

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det ikke holder å overskrive alle clusterne på et magnetlager en gang. Når de er overskrevet en gang da er jo det som var lagret der før borte eller? Hvordan kan det i ikke være det?

Endret av no_id
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg skulle være sikker på at ingen kom til å finne igjen data jeg hadde lagret tidligere og slettet. For å være 100% hadde jeg nok skrudd ut platene i HDDn, og destruert disse hver for seg på en eller annen måte, etse de i stykker eller brenne? :p Og kastet restene hver for seg. Men dette skal ikke være nødvendig. Finnes sikkert bedre løsninger også, men å kaste PCen rett på dynga med HDD ville jeg hvertfall ikke gjort.

Lenke til kommentar

Etsing og brenning kan hende ikke holder mhp fjerning av evt restmagnetisme. Mao: fremdeles mulig, om enn vanskelig å hente ut data fra disken.

Men det spørs jo HVEM som har interesse av disse dataene. Snakker vi etteretnings-informasjon som en eller anna stormakt er interresert i eller er det salg mellom to privatpersoner?

Lenke til kommentar

Er litt usikker på hva de platene er laget av. Ville først kjørt en kraftig magnet over platen for så å knuse platen eller varme den opp og ødelegge den helt avhengig av hva platen er laget av.

En kraftig magnet er ikke sikker nok. Det er ennå en sjanse for at restmagnetismen i platene gjør at det er nok differanse i magnetisk styrke på enkeltbitene slik at de kan fanges opp.

Men som sagt, det spørs jo hvem som er interesserte i dataene da.

Lenke til kommentar

Overksrive disken med først 1-tall og så 0-er 4-5 ganger er i stort sett regnes som utsletting, etter det er det snakk om destruering, a.ka knusing av skivene som gjelder, en knust skive er i praksis ikke mulig å lese av. (selv knekt i 2 er tilnærmet umulig)

EDIT: Om jeg hadde hatt tilgang til høyspent hadde jeg kjørt noen tusen volt gjennom platene, dette vil effektivt destruere alt av magnetisme.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...