Gå til innhold

Spørsmål om selvangivelse

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg tjente godt under frikortgrensen i fjor(rundt 14000kr) og tenkte ikke på¨å levere inn selvangivelsen i den tro om at jeg ikke hadde noen endringer og uansett ikke skal skatte noe(Man trenger ikke levere elelr registrere noe på nett hvis man ikke har endringer sant?).

Nå har jeg funnet ut at det ene firmaet jeg jobbet for i fjor sommer gikk konk, og vi fikk beskjed om å føre på inntekten vår på selvangivelsen selv. Dette har ikke jeg fått med meg før nå, og inntekten på selvangivelsen står da som rundt 3000 istedenfor 14000. Nå jar jo fristen gått ut...

Jeg skal uansett ikke skatte noe, men er redd for at jeg får problemer fordi det står feil inntekt. Er dette noe jeg burde si i fra om eller skal jeg la det være? Hva er eventuelt konsekvensene for å ikke si i fra selv om jeg uansett ikke skal skatte av det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Kan ikke se at så små beløp vil skape noe problemer for deg, alt er klart under skattbare inntekter så ingen skatteplikt utløses av disse.

Nå har jeg funnet ut at det ene firmaet jeg jobbet for i fjor sommer gikk konk, og vi fikk beskjed om å føre på inntekten vår på selvangivelsen selv. Dette har ikke jeg fått med meg før nå, og inntekten på selvangivelsen står da som rundt 3000 istedenfor 14000. Nå jar jo fristen gått ut...

Du handlet i god tro..

:)

Lenke til kommentar

Du handlet i god tro..

Nei. Han handlet ikke i god tro. Så lenge han får forhåndsutfylt selvangivelse er han pliktig til å korrigere feil i tallmaterialet. Og har han inntekt (som han sier han har hatt) og ikke mottar forhåndsutfylt selvangivelse skal han etterlyse denen (i tilfelel den har gått til feil adresse.

Trådstarter sier "og inntekten på selvangivelsen står da som rundt 3000", noe som viser at han har fått den forhåndsutfylte selvangivelsen. At det ikke blir skattbar inntekt er noe annet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
- Ved ileggelse av ordinær tilleggsskatt har skatteyterne bevisbyrden for at de har vært i god tro dersom de har gitt uriktige eller misvisende opplysninger ved utfyllingen eller kontroll av selvangivelsen, i motsetning til i en straffesak der påtalemyndigheten må bevise en persons skyld «utover enhver rimelig tvil». Dette er for å lette saksbehandlingen for byråkratiet og fordi det er hensiktsmessig å la den som kjenner sine økonomiske forhold best være den som utreder saken.

Tja?

Om saken går videre så kan "å være i god tro" komme i anvendelse. I dette tilfelle fikk vedkommende mer info etter at leveringsfristen var ute.

Dette har ikke jeg fått med meg før nå, og inntekten på selvangivelsen står da som rundt 3000 istedenfor 14000. Nå jar jo fristen gått ut...

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3155571.ece

:)

Lenke til kommentar

Var innom skattekontoret dagen etter jeg postet første innlegg. Han i disken la inn en kommentar om at jeg hadde sagt i fra ordentlig og endret så fort jeg kunne. Han tvilte på at det ble noe mer med det. Det var visst ikke det at jeg ikke hadde sagt i fra, for det har jo jo, men at jeg leverte selvangivelsen for sent, og det var noen promille av nettoformue eller inntekt som kunne bli trekt, men han tvilte. Kunne i verste fall bli en minstestraff på 200kr.

Så satser på at jeg ikke hører noe mer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...