Gå til innhold

To PCIe 2.0 skjermkort på Asus P5Q3 Deluxe Wi-Fi Deluxe

Anbefalte innlegg

Heeyy!

Jeg har et Asus P5Q3 Deluxe Wifi hovedkort og et EVGA Geforce GTX 285 skjermkort i en av PCIe slottene, den blå på xq5z7ljblpNoAROT_500.jpg bilde.

Jeg vurderer å kjøpe et Nvidia Quadro 2000 skjermkort for å få litt ekstra gang i videoredigering. Går Medieproduksjon og rendertid er noe av det værste som finnest!

Vil det gå å ha BEGGE skjermkortene i? For jeg føler det er noe muffens med PCIe inngangene. En er 16x og en annen er 8x sånn jeg har forstått det.

Noen som har råd eller erfaring med akkurat dette her? : )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

P5Q serien har samme begrensning på brikkesettet som dagens 1155 sokkel har.

Det vil si at fra nordbroen (Den sitter under den største kjøleren på hovedkortet.) er det kun 16 stykk PCI-E lanes som kan deles ut.

Med ett skjermkort er alle disse sendt til slot 1 og du har x16 hastighet.

Det morsomme begynner når du setter i kort nr 2, da taes 8 lanes fra port 1 (PCI-E er veldig fleksibel, men kan kun gå i visse lengder etter hva jeg har sett, altså 16x-8x-4x-1x

Disse PCI-E lanesene drar da til kort nr 2 så du får 2x skjermkort som kjører på 8x.

Nå er jeg usikker på hvordan den andre x16 sporet er på det HKet der, er mulig det kun er 4x elektrisk med PCI-E hentet fra sørbroa, i så fall burde du sky den som pesten! Da i nesten alle tilfeller er lanes fra sørbroen ekstremt trege da disse må hoppe flere hopp for å nå CPUen og minnet.

Eneste jeg funderer på er hvorfor du handler Quadro, er mulig jeg har misset ett clue til hvorfor du velger Quadro over ett billigere GeForce her om det er CUDA funksjoner du skal bruke?

Lenke til kommentar

Jeg har jo allerede et "verdi" skjermkort, men som er ræva til After Effects, Premiere Pro, Encore også videre, men strålende til gaming. Jeg har flere bekjente som bruker Quadro serie kort (noe mer over 2000 versjonen) som sier at alt "løste" seg med en sånn. Catch my drift?

Kan du anbefale et skjermkort som kan "alt" ? : )

Lenke til kommentar

Quadro er mer rettet mot CAD og 3D Studio MAX og har spesielle ekstra tileggsfunksjoner på brikken sin som ingen andre enn de proffe 3D programmene bruker.

For akselerasjon via GPU kunne ett GeForce kort til samme pris gi mer smell om du ikke bruker noe av overnevnte programmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...