malcite Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Skal være litt bevist på hva man handler på ebay, men generelt så er det trygt egentlig. De fleste der hater nemlig negative reviews så de vil gjøre rett for å holde det oppe. Har selv handlet linse til kamera, batterigrep, å kameraveske der, alle tre fra butikker i statene som har opprettet ebay shop å så langt så er jeg strålende fornøyd med varene. Batterier skiller seg litt ut, å det er klart mange uekte der, men det er absolutt ingen grunn til å bare forholde seg til norske sider av den grunn. Det er det samme som å si at man er villig til å kaste bort penger. Men syns det høres rart ut at et identisk men uoriginalt batteri ikke passet når det er samme størrelse på de. Jeg handler ofte fra ebay selv, så vet godt hva jeg skal se etter. Jeg kjøpte batteriet fordi det stod at det var originalt, + at selgeren hadde over 98% positiv feedback. Greia med at jeg nesten ikke fikk det ut at var at batteriet hadde annet materiale på toppen(hvor kontaktpunktene sitter). Selve batteriet var litt "ruere" også. Jeg tok heldigvis ikke batteriet helt inn, for jeg kjente at det var trangt. Hadde jeg presset det videre ville jeg sikkert ikke fått det ut. Jeg vil ikke at batteriet skal sitte fast i kameraet mitt, så derfor bruker jeg heller noen kroner ekstra og kjøper det fra seriøse kjeder i Norge(sånn at jeg vet 100% hva jeg får) , istedenfor å ødelegge kameraet. Selvsagt så mente jeg ikke at du skulle ødelegge kameraet. Virket bare rart at det ikke passet, men hvis det var et ekstra belegg så gir det jo litt mer mening. Den rue overflaten i seg selv hadde vel ikke så mye si egentlig eller prøvde du å fjerne belegget for å se om det gikk bedre da med batteriet å at den rue overflaten da kom i veien?Er selv spent på hvordan det blir med batteriet jeg bestilte. Kjøpte et uoriginalt med det samme å vet at det ikke vil fungere om jeg putter det i kameraet (er et nikon D5100 jeg har da, men de er veldig like) men har kjøpt et batterigrep hvor man skal kunne plassere et originalt batteri som kameraet leser å aksepterer samt et uoriginalt batteri som bare blir med da det første batteriet har startet kameraet. Batterikapasiteten er egentlig for liten til et slikt kamera etter min mening så det batterigrepet blir nok et permanent tillegg på mitt når jeg får det. Må si det er kjipt at de opererer med det som i praksis kan kvalifiseres som monopolvirksomhet på batterier slikt ved at batteriene må godkjennes av kameraet for bruk. Spesielt med de blodprisene de har, å de er bra like på ebay for originale å dessverre. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Man skal være litt forsiktige med å kjøpe de aller rimeligste billigbatteriene på Ebay. Enkelte av de inneholder ikke de nødvendige sikkerhetkretsene for å unngå overoppheting og brann, og ødelegger du kameraet på grunn av et slikt, så dekkes ikke det av garanti eller reklamasjonen på kameraet. Skjer det, så var det plutselig dumt å spare en hundrelapp. Har vært borte i at noe lignende har skjedd på mobiltelefoner med uoriginalt batteri, hvor mobilen rett og slett har begynt å smelte rundt batteriet (som også var i ferd med å smelte). I tillegg kan de ha fryktelig dårlig kapasitet (mAh oppgis ikke riktig av de fleste billigmerkene) og antallet oppladingssykluser kan være en tiendedel av originale eller gode (dyrere) uoriginale. Det er sikkert noen her som har god erfaring med billigbatterier, men de fleste av de aller billigste batteriene er av skrekkelig dårlig kvalitet, og faktisk livsfarlige i bruk. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 men har kjøpt et batterigrep hvor man skal kunne plassere et originalt batteri som kameraet leser å aksepterer samt et uoriginalt batteri som bare blir med da det første batteriet har startet kameraet. Man skal være veldig forsiktig med å blande originale og billige uoriginale batterier. Vet ikke hvordan det fungerer i et batterigrep, men jeg hadde ikke tatt sjansen. Vær klar over at om kameraet ødelegges på grunn av det uoriginale batteriet, så står du uten garanti og reklamasjonsgrunnlag. Lenke til kommentar
malcite Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 men har kjøpt et batterigrep hvor man skal kunne plassere et originalt batteri som kameraet leser å aksepterer samt et uoriginalt batteri som bare blir med da det første batteriet har startet kameraet. Man skal være veldig forsiktig med å blande originale og billige uoriginale batterier. Vet ikke hvordan det fungerer i et batterigrep, men jeg hadde ikke tatt sjansen. Vær klar over at om kameraet ødelegges på grunn av det uoriginale batteriet, så står du uten garanti og reklamasjonsgrunnlag. Det greie med et batterigrep er at det er litt avstand mellom kamera å batteri så om grepet blir ødelagt så kostet det ikke mange kronene til å begynne med. men du har rett i at mAh ikke føres opp så ofte, men med disse batteriene så er det så vidt jeg har sett bare 1 batteri som er dårligere å det er originalt batteri til P7000 på 900mAh, men de har litt andre kontakter så kan ikke brukes uansett (men de har samme betegnelse på batteri, EN-EL14) De andre batteriene er å litt begrenset i å med at de med 1200 å 1500mAh har lavere spenning å kan derfor ikke brukes uansett, ellers så har de bare 20mAh over det originale batteriet de jeg har funnet som virker noenlunde greie. Men som sagt så tar jeg mine forhåndsregler, men har generelt ikke opplevd at batterier er den største risikoen. Men disse sikkerhetskretsene du snakker om er egentlig ikke så veldig tilstede heller i de originale batteriene tror jeg da. Slik jeg ser det så er det kun en liten krets som kommuniserer med kameraet å forteller at "dette er et nikon godkjent batteri" å det er kun nikon sine batterier som har denne kretsen. Alle underlevrandører som har fått tillatelse til å produsere disse batteriene kan produsere de fritt, men de vil ikke få godkjennelse fra nikon å vil derfor mangle denne kretsen som igjen gjør at de er billige da de bare kan fungere med en "cheat" som ved å bruke batterigrep. Har forhørt meg litt med en svoger som har drevet litt med det her å han sier det samme. Om batteriene er defekte så spiller ikke den kretsen noen som helst rolle da den ikke kutter strømmen til kameraet om det går varmt (det er ingen varmesensor i kameraet tross alt) Så det er mest for at nikon skal kunne ta blodspris. Har kjøpt meg en fjernkontroll til kameraet også. Nikon sin koster 300NOK. Jeg kjøpte en som har blitt testet opp imot D3100 å derfor å funker med D5100 som bare kostet (med dagens kurs omregnet fra dollar) ca 20kr på det meste. Kontrolleren er utformet helt lik nikon sin egen, har samme rekkevidde, samme batteri, men istedet for at det bare står "nikon" på den så står det "for nikon" da det ikke er laget av nikon. Ingen som får nok av å tjene penger vettu. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 men du har rett i at mAh ikke føres opp så ofte, men med disse batteriene så er det så vidt jeg har sett bare 1 batteri som er dårligere å det er originalt batteri til P7000 på 900mAh, men de har litt andre kontakter så kan ikke brukes uansett (men de har samme betegnelse på batteri, EN-EL14) De andre batteriene er å litt begrenset i å med at de med 1200 å 1500mAh har lavere spenning å kan derfor ikke brukes uansett, ellers så har de bare 20mAh over det originale batteriet de jeg har funnet som virker noenlunde greie. Men som sagt så tar jeg mine forhåndsregler, men har generelt ikke opplevd at batterier er den største risikoen. Men disse sikkerhetskretsene du snakker om er egentlig ikke så veldig tilstede heller i de originale batteriene tror jeg da. Slik jeg ser det så er det kun en liten krets som kommuniserer med kameraet å forteller at "dette er et nikon godkjent batteri" å det er kun nikon sine batterier som har denne kretsen. Alle underlevrandører som har fått tillatelse til å produsere disse batteriene kan produsere de fritt, men de vil ikke få godkjennelse fra nikon å vil derfor mangle denne kretsen som igjen gjør at de er billige da de bare kan fungere med en "cheat" som ved å bruke batterigrep. Har forhørt meg litt med en svoger som har drevet litt med det her å han sier det samme. Om batteriene er defekte så spiller ikke den kretsen noen som helst rolle da den ikke kutter strømmen til kameraet om det går varmt (det er ingen varmesensor i kameraet tross alt) Så det er mest for at nikon skal kunne ta blodspris. mAh kan vise hvor lenge batteriet vil holde i forhold til andre batterier. Men ettersom en del produsenter skriver opp høyere mAh enn den reelle, mens andre bruker andre måter å måle mAh på, så kan man ikke stole på disse. Et batteri på 2000 mAh kan fint vare kortere enn et batteri på 1500 mAh, selv om det vil fungere fint den perioden det fungerer. Kretsene jeg snakker om har ikke noe med kommunikasjon med kameraet å gjøre, men er en slags sikring. Hvis batteriet kortslutter, vil sikringen gå og batteriet slutter å fungere. Hvis batteriet ikke har en sikring, kan en kortslutning i batteriet føre til overoppheting og da kan også kameraet ødelegges. De rimeligste batteriene har alltid denne sikringen, og ødelegges kamera på grunn av batteriet, så mister du garanti og reklamasjonsrett. Jeg har "drevet med det her" i snart ti år, og det er ihvertfall dette jeg har hørt Lenke til kommentar
arthon Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Når man skal kjøpe uoriginale batterier. Kjøp dem i Norge så har man reklamasjonsrett. Det er ikke mye å spare på e-bay batterier med "ymse kvaliteter" i forhold til norske batteributikker som selger uoriginale kamera batterier. Noen eksempler; http://www.altitec.no/index.php http://www.batteri-butikk.no/ http://www.batteryclub.com/index.aspx?CtryNo=578&LangNo=47&gclid=CO_HyKPF4KYCFcGGDgodQGvk0w http://www.batteriexperten.com/no/artiklar/kamerabatteri/index.html http://www.batterikongen.no/batteri/kamera-batterier.html?vmcchk=1 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Godt tips å kjøpe i Norge. Ødelegges kameraet på grunn av batteriet, kan du rette krav til batteriprodusenten (via forhandler eller importør). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå