Gå til innhold

Den europeiske gjeldskrisen. Hvor alvorlig er den?

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234
What Does The Swiss National Bank Know That No-One Else Does?
After the December’s Rouble rout I thought it would be some time before we experienced such a surprising and sharp move in the foreign exchange markets. Yet yesterday the Swiss National Bank (SNB) unleashed the largest shock markets have seen in sometime. A “tsunami”. As the Swatch CEO Nick Hayek put it. The Swiss Franc (CHF) appreciated by 39% after the SNB removed its exchange rate floor of 1.20 on the EURCHF. At the end of trading it was still 16% up and is now jostling around parity.
People are still picking through the rubble of yesterday’s events and stories are now surfacing of numerous FX brokers/dealers having their capital wiped out. I suspect this will continue for some time to come. But I wanted to focus on the motivations behind the decision. It is rare that a large central bank unveils a complete surprise – not just in the sense that it had not communicated the move but that there was no significant market pressure or indicators for a move.

Se også:

Swiss National Bank move sends ripples through markets;

SNB Bombshell: The Aftermath - Thoughts From 15 Major Banks

Slik går det når man holder et gulv på forholdet EUR/CHF over tre år som plutselig slippes fri. Dette har subsidiert sveitsisk eksport som har steget mer enn gjennomsnittet i EURO sonen. Herr Marked, den verste diktatoren du noen gang møter, ser gjerne noe han ikke liker i Europa.

http://uk.reuters.com/article/2015/01/15/uk-markets-stocks-europe-idUKKBN0KO13O20150115

Stock futures retain bulk of losses after CPI
U.S. stock index futures fell on Friday, with the losses lessening a bit after the Consumer Price Index fell 0.4 percent in December, in line with estimates.

European indexes were lower on Friday and Asian indexes were pressured after the Swiss National Bank (SNB) abandoned a three-year-old cap on the Swiss franc's value against the euro.

Kilde: http://www.cnbc.com/id/102343960

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

I farten kommer jeg på ost, sjokolade, banktjenester, utdannelse, teknologi, sikkerhet

Foreta følgende tankeeksperiment:

Sveitsiske banker stenger alle utenlandske bankkonti som et ledd i fremtidig selvforsvar.

Banksystemet er farligere enn en stående arme.

Kilde: Thomas Jefferson (var USAs tredje president, andre visepresident og en amerikansk statsmann. Han var ambassadør i Frankrike, politisk filosof, revolusjonær, landbruker, gartner, landeier, arkitekt,)

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Sveist eksporterer jo også turisme mer spesielt skiturisme, internasjonale organisasjoner, internasjonale seminarer etc.

Så tjenesteeksporten er stor i Sveits.

Lenke til kommentar

I farten kommer jeg på ost, sjokolade, banktjenester, utdannelse, teknologi, sikkerhet

Sveitsiske banker stenger alle utenlandske bankkonti som et ledd i fremtidig selvforsvar.

Kilde: Thomas Jefferson (var USAs tredje president, andre visepresident og en amerikansk statsmann. Han var ambassadør i Frankrike, politisk filosof, revolusjonær, landbruker, gartner, landeier, arkitekt,)

Jefferson slåss med Hamilton om å etablere en statsbank . Det var dette han refererte til. Han mente en statsbank ville føre til høy statsgjeld og korrupsjon.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jefferson slåss med Hamilton om å etablere en statsbank . Det var dette han refererte til. Han mente en statsbank ville føre til høy statsgjeld og korrupsjon.

1. Hvilken statsbank?
  2. Har du en god kilde?
Lenke til kommentar

• Hvilken statsbank?
  • Har du en god kilde?
http://www.digitalhistory.uh.edu/teachers/lesson_plans/pdfs/unit3_4.pdf

http://www.pbs.org/wgbh/amex/hamilton/peopleevents/e_bank.html

Lenke til kommentar

Men USA valgte vel noe annet enn ren statsbank, ala Norges Bank

De endte opp med privateide Federal Reserve som "statsbank"

Fordeler/ulemper aner jeg ikke, for virker jo som politikk kommer i første rekke når det røyner på, okke som, i alle land.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Hva er det Sveits eksporterer egentlig, bortsett fra dyre klokker? Aldri skjønt helt hvorfor dette lille fjell-landet er verdensmester og har supersterk valuta uansett hva som skjer :hmm:

Sveits flyter enda på at deres valuta var backet av gull til omtrent ett tiår tilbake, samt at de fortsatt har stor gullbeholdning.

Kanskje litt OT, men mener å ha lest at Norge har solgt hele eller mesteparten av sin gullbeholdning. Stemmer dette? Snakket med en som mente det var helt umulig, for ellers ville ikke den Norske krona være verdt noe som helst, om vi ikke fysisk hadde den verdien? Kan som du skjønner ikke så mye om dette jeg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Kanskje litt OT, men mener å ha lest at Norge har solgt hele eller mesteparten av sin gullbeholdning. Stemmer dette? Snakket med en som mente det var helt umulig, for ellers ville ikke den Norske krona være verdt noe som helst, om vi ikke fysisk hadde den verdien? Kan som du skjønner ikke så mye om dette jeg.

http://www.hegnar.no/okonomi/politikk/artikkel320239.ece

Jeg begynte min karriære i Norges Banks valutaavdeling hvor jeg startet med å forenkle den matematiske formelen for beregning av norske kroners internasjonale verdi.

Norge har forlengst forlatt gullstandarden.

Lenke til kommentar

http://www.hegnar.no/okonomi/politikk/artikkel320239.ece

Jeg begynte min karriære i Norges Banks valutaavdeling hvor jeg startet med å forenkle den matematiske formelen for beregning av norske kroners internasjonale verdi.

Norge har forlengst forlatt gullstandarden.

Takker og bukker for svaret. :) Samt for linken. Den var lærerik sånn gennerelt og jeg vant diskusjonen jeg hadde med en bekjent. ;)

Endret av Dissikutere
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Aktuell litteratur:

1. Arbeidsnotat Nr 27 fra økonomiavdelingen i Finansdepartementet. "Valg av Penge-og valutapolitisk regime". Av professor Steinar Holden.
  2. Arbeidsnotat Nr 28 fra økonomiavdelingen i Finansdepartementet. "Virkninger av valutarestriksjoner". Rapport fra en Arbeidsgruppe skrevet av tidligere sentralbanksjef Svein Gjedrem.
  3. European University Institute (EUI) Working Paper RSC No 96/22. "Does Monetary Unification Lead to Excessive Debt Accumulation?" av Roel M.W.J. Beetsma and A. Lans Bovenberg.
Lenke til kommentar

Angående Sveits:

Hvis vi ser bort fra 1. høy volatilitet nå i startfasen, og dermed usikkerhet samt mulig brå tilpassing for import- og eksportbedrifter og 2. mulig svekket kredibilitet for sentralbanken (iom. at de velger å ikke følge opp 'lovnaden' om å støtte opp om valutaen), er dette egentlig en big deal?

Med andre ord. På lang sikt, vil dette ha en sterk effekt?

Jeg spør, pengepolitikk er ikke min sterkeste side.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

1. Volatiliteten vil avta når EUR/CHF finner sitt nye likevektsnivå.

Enig i at den Sveitsiske sentralbanken kan miste kredibilitet på kort sikt. Om det blir varig svekket troverdighet og omdømme, så må det bevises at dette var en dum beslutning.

Selv ikke sentralbanker kan i lengden sloss mot markedet.

Ceteris paribus tjener de bedrifter som eksporterer til det sveitsiske markedet på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...