Gå til innhold

Den europeiske gjeldskrisen. Hvor alvorlig er den?

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Det vi trenger er ett nytt system. Uten penger og valutta. Systemet vi har i dag fungerer ikke i lengden, det ødelegger seg selv med renter og andre penger som ikke finnes.

Har man ikke penger så dør man, penger går før menneskerettigheter, det går før alt! Det er per dags dato ingen ting som blir gjort uten noen som helst form for profitt. Vi har gjort oss så avhengige av en ting som bare er funnet opp. Det er helt latterlig. Noen som har sett

? Den forklarer det meste!

Skal gosse meg den dagen den globale økonomien kollapser helt, noe den er i ferd med og gjøre..

Edit:

En sykt god tale av David Icke, ganske skrudd på mange måter den fyren her, men han har mange gode poenger.

Fant ikke den riktige filmen, men han forklarer det litt her også.

Endret av Kjetil_90
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Vil du gå tilbake til steinalderen eller et byttesamfunn der man bytter en hjort mot en sekk poteter og en halv sekk hvete og resten i sukkererter? :roll:

Skal gosse meg den dagen den globale økonomien kollapser helt, noe den er i ferd med og gjøre..

Det kan bli en glede med bismak.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Nå snakkes det om å innføre Euro obligasjoner. De vil ha omtrent samme base som US government bonds som har opplevd økt etterspørsel i den siste tidens aksjemarkedsfall. Selv om US obligasjoner er nedgradert fra AAA til AA+ er de fortsattt et relativet bedre investeringsalternativ enn andre obligasjoner.

Om Euro obligasjonen innføres vil de være et investeringsalternativ til US obligasjoner. Kineserne kan for eksempel tenkes å rotere deler av sin portefølje fra US til Euro obligasjoner.

Hva vil så virkningen være for de ulike landene i Euro sonen for en felles Euro obligasjon. Land som Spania og Italia hilser den selvsagt velkommen ettersom de kan stifte gjeld til en lavere rente mens tyskerne vil møte en økt rente i forhold til tyske obligasjoner.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet+9871234

Er Kina i ferd med å kjøpe opp Europa?

Der er rykter om at Kina vil kjøpe opp Italiensk gjeld.

Nå har de allerede kjøpt opp:

• Islandske fiskeforedlingsbedrifter.
  • Elkem
  • Volvo
  • Andeler i Saab
  • Havner i Hellas

Lenke til kommentar

Nå er det i hvert fall langt mer alvorlig enn hva norske system-medier forteller befolkningen. Jeg tror vi kan få en euro med kun sterke land, men der det trykkes store mengder nye penger for å dysse ned ting i en overgangsfase.

Folk flest vil miste merkbart mye kjøpekraft og mange vil falle under fattigdomsgrensen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Nå er det i hvert fall langt mer alvorlig enn hva norske system-medier forteller befolkningen.

Knut Anthon Mork, Handelsbankens sjefsøkonom har jo sagt at han mener at Hellas må gi opp Euroen og opprette en ny valuta eller retunere til drakmer, slik at de kan devaluere egen valuta og dermed forbedre konkurranseevnen.

Personlig mener jeg Eu gjorde en feil da de innførte euroen. En valutaunion forutsetter etter mitt syn en forutgående fiskal union slik det er i USA.

Mange spanjoler liker heller ikke Euroen da den forverrer deres konkurranseevne.

Lenke til kommentar

(Nesten*) ingen hadde blitt fornøyd med et fotball-landslag bestående av et lite antall proffspillere, krydret med umodne tenåringer, overvektige alenemødre, hjemløse og multi-handikappede ... Og ingen hadde forventet toppspill i eliteserier av et slik lag.

— Det går like bra med miksen som EU og Euroen består av. Jeg skjønner ikke motivet for å en gang prøve, med mindre det er en uskrevet agenda som ligger bak. Det er ikke mulig å skape noe helhetlig med suksess uten en noenlunde homogenisert gruppe deltagere i prosjektet.

*) Jeg hadde vært fornøyd med fotball på det nivået. 8o)

• Liker 1
Lenke til kommentar

http://e24.no/makro-og-politikk/merkel-og-sarkozy-overbevist-om-at-hellas-forblir-i-eurosonen/20099521

Merkel og Sarkozy har visst bestemt at Hellas skal forbli et EURO-land(protektorat). Det er jo triste nyheter for alle andre enn politikere og ledere i diverse organisasjoner. Blir spennende å se hvordan dette går, men jeg kan ikke skjønne at dette skal fungere over lenger tid.

En av kommentarene var ganske interessant. Hvorvidt alt er riktig vet jeg ikke, men verdt å fundere over.

EU har aldri handlet om å redde noe land, det har handlet om å binde de. På samme måte som mastercard og visa ikke er ute etter å redde deg når du "bare måtte ha ny tv" Alle som gir kreditt gjør dette for å binde deg som kunde. Helst ønsker man at kunden aldri blir gjeldsfri, men betaler akkuratt nok til at man kan låne ut pengene til en annen og fortsette.

Det er akkuratt dette EU med IMF gjør (pluss trykking av luftpenger) med hellas og en rekke andre EU land.

Det er mange som skylder på at grekerene er late og bruker mer enn de burde, men dette er ikke tilfelle. Det er ikke den vanlige kvinne og mann i gaten som bærer dette ansvaret, på samme måten som det ikke er den vanlige kvinnen og mannen i gaten i Norge som bærer ansvar for den enorme boligboblen vi har i Norge(og resten av eu). De må følge de regler som defineres av myndigheter og må derfor låne mer enn man har råd til, for å få seg et sted å bo.

Det er heller ikke noe problem at folk i Hellas pensjonerer seg tidlig, dette kan faktisk være en stor fordel fordi:

Det er altfor mange stillinger i Norge som idag blir besatt av eldre folk, og selv om eldre folk er gode arbeidstakere har mange av dem også en holdning som er "sånn har vi gjort det før, så dette er best" og man får problemer med å fornye og tilpasse seg nasjonale og globale endringer.

Videre så er det de eldre som okkuperer de trygge jobbene og sitter på boliger. Dette medfører at unge får problemer med å etablere seg på bolig markedet pga mindre sikre jobber og dette medfører igjen at folk ikke tørr å stifte familie i "sin beste alder"

Så kan man selvsagt si at "unge idag gidder ikke å jobbe" og det kan nok til dels være riktig, men det er en viktig faktor som mange glemmer og det er nemlig, hva får man igjen for å jobbe? Når en ung idag jobber på en bensinstasjon og får en lønning som knapt nok er til å dekke bolig utgiftene for en liten leilighet, mens en som kjøpte bolig for 15-20 år siden ikke har noen problem med å ta jobben, fordi vedkommende har en mye lavere boligkostnad og får dermed mer verdi for pengene.

Hellas er et av de første landene som oppleverer hvordan det er å havne i klørene på en bank og vil aldri komme ut av dette grepet før de "dreper" sin fiende og blir et sterkt og selvstendig land.

Det er lett for oss i Norge å kritisere grekerene for å være late og bruke mer enn de tjener. Men er vi så mye bedre? I Norge låner "alle" mer og mer penger med huset som garanti, mens bolig prisene skrus opp og opp, uten at det er skapt noen mer verdi og folk tror dette er penger de har og derfor bruker man disse, men den dagen bankene bestemmer seg for at nok er nok og sprekker bolig boblen (noe de har alt å tjene på å gjøre) så sitter folk i saksa med store lån de ikke kan betjene, boliger som ikke er verdt det de skylder og man ender som gjeldsslave uten å eie noen ting

Endret av A H P
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

World Economic Outlook for September 2011 fra IMF er et dokument som studeres med argusøyne. Det er nå tilgjengelig på IMFs side:

http://www.imf.org/external/pubs/ft/weo/2011/02/

World Economic Outlook (WEO)

Slowing Growth, Rising Risks

September 2011

Se også

Global Financial Stability Report

A Report by the Monetary and Capital Markets Department on Market Developments and Issues

http://www.imf.org/external/pubs/ft/GFSR/index.htm

Et nylig møte i Polen med finansministrene i Europa og USAs Thimoty Geithner endte med krangel. Det skulle bidra til å bygge tillit og endte altså i krangel og Europeiske finansministre ville ikke la seg diktere av gjeldstyngede USA.

Franskmennen mente Kina burde inviteres til neste års møte.

19.00 Nyheten i dag på Nrk

Italienerne frykter konkurs og ber kineserne kjøpe deres gjeld.

Lenke til kommentar

Kgun: Det ser ut til at du hadde rett. Du sa at vi vil oppleve en ny krise. Det er nå stor sannsynlighet for at vi vil oppleve en ny krise, fordi det ser ikke ut til at EU klarer å komme frem til en løsning, og om de gjør det så er det bare en metode for å hale ut tiden.

Jeg trodde EU ville gi de pengene til Hellas uansett hvordan de oppførte seg. Merkelig at EU vil velge en løsning som vil koste dem langt mer på kort sikt. Jeg vil gjøre det, men bare fordi jeg tror det gir riktige signaler og dermed bedre fremtidsutsikter. Forskjellen mellom EU og meg, er at jeg ville gjort det langt tidligere og gjort det strukturert.

Om man bare betaler Hellas mer og mer, så vil EU for det første sitte på masse råtne Greske lån. For det andre vil det gi signalet om at man kan lyve, dereter be om penger, ikke innfri kravene men få mer penger allikavel. Og til slutt misligholde gjelden sin.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg trodde EU ville gi de pengene til Hellas uansett hvordan de oppførte seg.

Det ser ut for at det kun er finnene som tenker fornuftig i denne saken. De krever pant i greske eiendommer for å kunne gi ytterligere støtte.

Det burde de gjort fra begynnelsen. Det er vanlig for bedrifter og privatpersoner at pant kreves.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+9871234

Det er rart å observere hvor volatile markedene er for tiden. Det tyder ikke på at man har fast grunn under føttene, snarere tvert imot, tyder mye på at man befinner seg ute på en hengemyr.

Interessant vido som i dag ble vist på Cnn:

http://youtu.be/ttuXQWV_dtQ

Lenke:

http://www.youtube.com/explainitychannel

Google:

financial crisis site:www.youtube.com

for ytterligere informasjon.

Det genstår å se om man fikset gjeldsboblen eller systemkrisen i dag.

Lenke til kommentar

Adolf-mustasj forutså dette for lenge siden, han fikk rett tilslutt

Nå skal krisefondet i europeiske-sentralbanken utvides til svimlende 2000 milliarder euro, dvs. 5-6 x oljefondet. Alt for at pengespekulantene og jødiske bankirer skal være sikret avkastning

Det er siste beviset på at det ikke er politikerne som bestemmer, men bankene. Og europas borgere blir 100% gissler i den zionistiske verdensorden

Endret av Mr.M
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Adolf-mustasj forutså dette for lenge siden, han fikk rett tilslutt

Nå skal krisefondet i europeiske-sentralbanken utvides til svimlende 2000 milliarder euro, dvs. 5-6 x oljefondet. Alt for at pengespekulantene og jødiske bankirer skal være sikret avkastning

Det er siste beviset på at det ikke er politikerne som bestemmer, men bankene. Og europas borgere blir 100% gissler i den zionistiske verdensorden

Vet ikke helt om dette var ment serriøst, men utenom dette med jødene er jeg enig. Dette handler selvsagt ikke om folkets beste, men om banker, renter og lån.

Gribbene skal ta alt de kan før alt faller. Det går jo bare nedover. Når landene(protektoratene) går konkurs vil det nok bli hardt for befolkningen, men det gir dem en mulighet til å starte på nytt, og demokratiet vil igjen komme tilbake til Aten og Hellas hvor det først oppstod.

Endret av A H P
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vidoen til Kgun synes jeg ikke var spesielt god. Den forklarte ikke i det hele tatt hva som er problemet. Problemet er at Hellas har ikke klart å nådd målene sine, og har spesielt feilet å få forbedret skattesystemet deres. Det betyr at bailouten deres ikke vil holde.

Mr.M og AHP: Dere bommer litt med at det er bare bankene som taper, og det eneste de bryr seg om er bankene. Om bankene kollapser, så er det skattebetalerene i landet som må baile ut banken. Om de velger å ikke baile ut bankene, så vil det føre til en kjedereaksjon fordi andre banker taper penger og folk vil ta ut pengene sine så fort som mulig.

Naturligvis vil mange tape sine sparepenger, men det vil også føre til at folk ikke er villig til å plassere pengene sine i banker, og da kan ikke bankene gi ut lån. Investeringsviljen vil kollapse og arbeidsledigheten vil skyte i været og forbli høy over lang tid. Samtidig vil økonomien stagnere.

Dette skader folk flest, ikke bare bankene.

Lenke til kommentar

Mr.M og AHP: Dere bommer litt med at det er bare bankene som taper, og det eneste de bryr seg om er bankene. Om bankene kollapser, så er det skattebetalerene i landet som må baile ut banken. Om de velger å ikke baile ut bankene, så vil det føre til en kjedereaksjon fordi andre banker taper penger og folk vil ta ut pengene sine så fort som mulig.

Naturligvis vil mange tape sine sparepenger, men det vil også føre til at folk ikke er villig til å plassere pengene sine i banker, og da kan ikke bankene gi ut lån. Investeringsviljen vil kollapse og arbeidsledigheten vil skyte i været og forbli høy over lang tid. Samtidig vil økonomien stagnere.

Dette skader folk flest, ikke bare bankene.

Bare ideen om å gi noen lån man vet de IKKE kan betale tilbake burde jo si mer enn nok. Man gir lån på lån, og landene som mottar lånene får bare høyere og høyere gjeld. Lånene skal selvsagt betales tilbake med renter. Tjener ikke bankene på dette? Hvem må betale disse rentene?

Bankene må selv ta ansvar for de lånene de har gitt. Om bankene har gitt mer penger enn de selv hadde råd til, har de ikke livets rett. Når bankene kollapser så vil det selvsagt bli vanskelig, om ikke umulig å få lån av private banker. Da har staten en oppgave å gjøre. Staten kan gjøre forskjellige ting for å stimulere økonomien for vanlige folk. I Norge har vi også en grense på 2 millioner innsatte kroner som er sikret av staten selv om en bank går konkurs.

Hele systemet virker ganske mislykket når man ser hvor avhengig vi er av renter og lån. At bankkonkurser vil gi vansklige tider er det ingen tvil om, godt poeng, men er det virkelig noen som tror og synes at det ikke allerede er en ganske alvorlig situasjon og som tror at dette vil gå bra?

Lenke til kommentar

Bare ideen om å gi noen lån man vet de IKKE kan betale tilbake burde jo si mer enn nok. Man gir lån på lån, og landene som mottar lånene får bare høyere og høyere gjeld. Lånene skal selvsagt betales tilbake med renter. Tjener ikke bankene på dette? Hvem må betale disse rentene?

Vestlige land har ikke misligholdt gjelden sin på evigheter. De antok at EU vil garanterte gjelden til alle sine medlemmer. I tilegg, så var det få investorer som forutså krisen og Hellas løy om sine budsjetter. Dermed så var den greske gjelden overevaluert. Det er ikke bankenes sin skyld at land låner seg til helvete.

Jeg trodde du snakket om privatpersoner. Her kan staten sette inn reguleringer som hindrer at staten tar for mye risiko. Det er noe jeg støtter. Hvis du velger å begrense hvor mye de kan låne, så vil færre folk få lån. Ikke at jeg er imot det, men folk flest blir ikke særlig glade når de ber om huslån fra banken, men får nei som svar.

Bankene må selv ta ansvar for de lånene de har gitt. Om bankene har gitt mer penger enn de selv hadde råd til, har de ikke livets rett. Når bankene kollapser så vil det selvsagt bli vanskelig, om ikke umulig å få lån av private banker. Da har staten en oppgave å gjøre. Staten kan gjøre forskjellige ting for å stimulere økonomien for vanlige folk. I Norge har vi også en grense på 2 millioner innsatte kroner som er sikret av staten selv om en bank går konkurs.

Men hvem er det som betaler? Det er skattebetalerene som betaler når banken går konkurs, ikke bankene. Det er f.eks. derfor de bailer ut Hellas, fordi hvis Hellas går konkurs, vil det trolig føre til en bankrise, og da må skattebetalerene betale.

Det jeg mener er at du må få et perspektiv over situasjonen. Det er ikke like svart hvitt som mange tror. Det finnes ingen løsning hvor bankene betaler, fordi grunnen til at de går konkurs er fordi de ikke har mer penger igjen. Enten så betaler skattebetalerene, eller de som har satt inn penger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Vidoen til Kgun synes jeg ikke var spesielt god. Den forklarte ikke i det hele tatt hva som er problemet. Problemet er at Hellas har ikke klart å nådd målene sine, og har spesielt feilet å få forbedret skattesystemet deres. Det betyr at bailouten deres ikke vil holde.

Det er ikke min video. Jeg viste bare til en video som ble vist på Cnn og det sier vel litt at de fant bryet verd å vise den.

Det er vel kjent at gjeldskrisen kan føre til en bankkrise som er enda verre. Vi hadde en slik krise her i landet på 1980 tallet.

Men hvem er det som betaler? Det er skattebetalerene som betaler når banken går konkurs, ikke bankene. Det er f.eks. derfor de bailer ut Hellas, fordi hvis Hellas går konkurs, vil det trolig føre til en bankrise, og da må skattebetalerene betale.

Det er ganske vanlig i markedsøkonomier at profitt privatiseres og tap sosialiseres. Her i landet betaler staten 28 % av renteutgiftene og kapitaltapene dine.

Spørsmålet er om Tyskland og de nordeuropeiske landene har vilje og ressurser til å redde flere land enn Hellas om krisen sprer seg. Finnene krever (krevde) jo pant for lånene de stiller.

Det som er mer alvorlig er at IMF kan gå tom for midler.

Lenke til kommentar

Det er ikke min video. Jeg viste bare til en video som ble vist på Cnn og det sier vel litt at de fant bryet verd å vise den.

CNN viste trolig den videoen fordi de antok at seerene sine er fullstendig kunnskapsløse om krisen. På dette forumet håper jeg det er et litt høyre kunnskapsnivå.

Den filmen forklarer egentlig ikke hvordan situasjonen er for øyeblikket.

Det er vel kjent at gjeldskrisen kan føre til en bankkrise som er enda verre. Vi hadde en slik krise her i landet på 1980 tallet.

Det er ganske vanlig i markedsøkonomier at profitt privatiseres og tap sosialiseres. Her i landet betaler staten 28 % av renteutgiftene og kapitaltapene dine.

Jepp, det er poenget mitt. Det er fullstendig umulig å få bankene til å betale. Går bankene konkurs så er det skattebetalerene som betaler.

Spørsmålet er om Tyskland og de nordeuropeiske landene har vilje og ressurser til å redde flere land enn Hellas om krisen sprer seg. Finnene krever (krevde) jo pant for lånene de stiller.

Det som er mer alvorlig er at IMF kan gå tom for midler.

Om krisen sprer seg så er vi dømt. Ikke bare må tyskerene betale for Italia, Spania, Irland og Portugal på en gang, men bankene til Tyskland vil gå konkurs uten hjelp. Det er ikke sjangs for at nordeuroperiske land kan betale for alle de landene på en gang.

Det som er viktig er å hindre at krisen brer seg. Det er årsaken til at jeg sa vi ikke burde gitt Hellas den andre lånepakken. De visste godt at Hellas var evigheter unna målene sine, og hadde de kastet ut Hellas, men sagt at de var villig til å bruke alle mulige midler for å redde de andre landene, så hadde det skapt sikkerhet.

Derimot, i dag er det faktisk farlig å la Hellas misligholde gjelden sin. Enhver investor vil spørre, hva med Portugal, Italia, Spania, og Irland? Er pengene mine trygge der. De vil trekke ut pengene sine, renten vil skyte i været og økonomien vil stagnere. Dette vil trolig føre til at de må ha hjelp fra EU, men siden EU ikke kan betale så vil det føre til en ny bankkrise.

Det eneste de kan gjøre nå er å lage en ny lånepakke, gi mer penger til Hellas og la den misligholde gjelden sin i 2013-2014.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...