Gå til innhold

Den europeiske gjeldskrisen. Hvor alvorlig er den?


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Kina er den største utenlandske kreditor men amerikanske investorer er den største kreditorer med ca 50 prosent av gjeldet

 

Jeg vet det

 

Fed passes China to become largest U.S. creditor

June 9, 2011, 4:11 PM

 

The Federal Reserve has surpassed China as the single largest creditor of the U.S. government.

UniCredit’s Chief U.S. Economist Harm Bandholz is out Thursday with the details:

 

 

 

Innenlands er den enes gjeld en annens fordring så det er et null sum spill.

 

 

 

Tvilsom påstand, Carmen M. Reinhart og Kenneth Rogoff i boken This Time Its Different motbeviser denne påstanden. Gjeld i store mengder senker vekst, selv om den er innelands, og kriser kan skje om et land skylder innenlands eller utenlands.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Tvilsom påstand, Carmen M. Reinhart og Kenneth Rogoff i boken This Time Its Different motbeviser denne påstanden. Gjeld i store mengder senker vekst, selv om den er innelands, og kriser kan skje om et land skylder innenlands eller utenlands.

 

En bok er vel vanligvis ikke et vitenskapelig bevis, men

  • noen ganger et plagiat,
  • en oppsummering av det man allerede vet
  • eller den presenterer i beste fall en ny teori.

Få bøker faller inn i siste kategori. Den boken du nevner som jeg ikke har lest og som kan være viktig nok:

 

http://www.economics...s_Different.pdf (Vet ikke om det er originalen eller bare et utdrag).

 

ser ut til å falle i kategori nummer 2.

 

Kan du nevne et land hvor det er den innenlandske fordelingen av gjelden som er problemet i dagens gjelds og bank krise? Selvsagt kan en for skjev intern fordeling av gjeld og formue ha nær sammenheng med velferdsnivået i samfunnet. Da blir spørsmålet, hva er årsak og hva er virkning? Hvorfor er gjelds- eller formuesfordelingen så skjev innenlands?

 

Merk for øvrig at Den europesike sentralbanken nylig senket sin styringsrente til 3/4 prosent samme dag som den kinesiske sentralbanken senket sin styringsrente til 6 prosent. Den amerikanske styringsrenten er på 1/4 prosent. Fremvoksende økonomier som Kina, India og Brasil har relativt høy styringsrente? Deremd har de styringsrom til å senke renten om veksten avtar. Japan er i følge de kildene jeg gjenga i min forrige post et av de landene som har størst netto fordinger overfor utlandet. Likevel sliter de med å få i gang veksten. Japan har nå i snart to decennier vært i det økonomer vil kalle en likviditetsfelle. Flere europesike land har en så stor gjeld at de ikke greier å betjenen den. De har også lav vekst og høy arbeidsledighet.

 

Der er ingen enkel løsning på denne finans / statsgjelds / bank krisen og den er langt fra over etter mitt personlige syn. I USA avtar skapingen av nye arbeidsplasser så mye at Obama sliter med gjenvalg. Poenget er at det mest sannynlig vil ble verre med en ny republikaner. Menneskene glemmer fort og at USA på slutten av Bush sin presidentperiode mistet flere hundre tusen jobber i måneden.

 

Det enkleste hadde kanskje vært at man lot noen land gå konkurs, forlate Euroen og devaluere egen ny valuta med 75 til 50 prosent slik Argentina gjorde for en tid tilbaker.

 

Tvilsom påstand, Carmen M. Reinhart og Kenneth Rogoff i boken This Time Its Different motbeviser denne påstanden.

 

Det er jo en kategorisk påstand fra deg. Det å nevne en bok beviser ikke noe som helst. Så jeg overlater til deg å trekke ut det beviset. Jeg kunne nevnet tre alternative bøker:

 

Nobel pris vinner Paul Krugman: "The Return of Depression Economics"

 

Robert J. Shillers to bøker:

 

"Irrational Exuberance"

 

"Animal Spirits: How Human Psychology Drives the Economy, and Why It Matters for Global Capitalism"

 

som nok er like aktuelle og originale som den du nevner.

 

Shiller gir jo en god omtale av boken:

 

"This Time is Different is terrific, for it gives just the perspective we need on the current world economic crisis. People can't expect to understand the current crisis without some in-depth look at past crises. That is exactly what this excellent and timely book provides."--Robert J. Shiller, author of Irrational Exuberance and coauthor of Animal Spirits

Kilde: http://www.amazon.co...l/dp/0691152640

 

Igjen påvis at jeg tar feil uten å feie det jeg skriver av med en lettvint påstand om å vise til en bok.

 

Intil det er gjor, kan et sitat fra data verdenen være på sin plass:

 

 

Smug Report

 

A bug report submitted by a user who thinks he knows a lot more about the system’s design than he really does. Filled with irrelevant technical details and one or more suggestions (always wrong) about what he thinks is causing the problem and how we should fix it.

 

Min utheving.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Japan er i følge de kildene jeg gjenga i min forrige post et av de landene som har størst netto fordinger overfor utlandet. Likevel sliter de med å få i gang veksten. Japan har nå i snart to decennier vært i det økonomer vil kalle en likviditetsfelle. Flere europesike land har en så stor gjeld at de ikke greier å betjenen den. De har også lav vekst og høy arbeidsledighet.

Japan har også 230% av BNP i statlig gjeld og mesteparten er innelandsgjeld. Ergo det går imot din påstand om at innelandsgjeld er irrelevant. Det er det absolutt ikke, fordi det er bare to måter Japan kan komme seg ut.

1. De misligholder gjelden sin. Ergo, folk som har spart penger i Japan vil miste de. Det vil føre til ramaskrik, og en dyp resisjon.

2. Inflasjon på 10-20%. Dette er trolig hva som vil skje.

Begge to vil skade japans vekst kraftig.

 

Der er ingen enkel løsning på denne finans / statsgjelds / bank krisen og den er langt fra over etter mitt personlige syn. I USA avtar skapingen av nye arbeidsplasser så mye at Obama sliter med gjenvalg. Poenget er at det mest sannynlig vil ble verre med en ny republikaner. Menneskene glemmer fort og at USA på slutten av Bush sin presidentperiode mistet flere hundre tusen jobber i måneden.

Jeg tviler sterkt på at Mitt Romney vil bli valgt over Obama.

 

Det er en løsning på denne krisen, men problemet er at vi følger neo-keynianisme. Det er ikke flere måter å skape vekst på lenger, fordi det er ingen tilgang til penger. Hva gjør man da når løsningen er alltid å bruke mer. Selvfølgelig kan man få noen andre til å betale (Tyskland), men de andre må være villig til å betale og det er de ikke.

 

For øyeblikket er det veldig vanskelig fordi europeriske politikere gjorde alt galt tidligere. Det viktigste er at man får Tyskland med på betale, men Tyskland krever at EU skal få kontrol over finansene til EU-land. Det er ikke mulig, og Tyskland kan ikke gi penger uten sikkerhet. Løsningen er å bryte opp Eurozonen. På den måten kan Tyskland være sikker på at dette er en engangstilfelle og ikke en permanent tilstand.

 

Desverre finnes det nesten ikke politikere i Brussel som ønsker å bryte opp eurozonen. De turte ikke en gang å kaste ut Hellas, selv etter alt de gjorde.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Japan er i følge de kildene jeg gjenga i min forrige post et av de landene som har størst netto fordinger overfor utlandet. Likevel sliter de med å få i gang veksten. Japan har nå i snart to decennier vært i det økonomer vil kalle en likviditetsfelle. Flere europesike land har en så stor gjeld at de ikke greier å betjenen den. De har også lav vekst og høy arbeidsledighet.

Japan har også 230% av BNP i statlig gjeld og mesteparten er innelandsgjeld. Ergo det går imot din påstand om at innelandsgjeld er irrelevant.

Hvordan gjelden er fordelt innenlands er vel ikke irrelevant. Det er en misforståelse å si at jeg mener det. For det første dreier denne tråden seg om den europesike gjeldskrisen og der er hovedproblemet den sterke Euroen for noen av landene samt at de har lånt for mye penger fra andre land til en lav rente.

 

Jeg tviler sterkt på at Mitt Romney vil bli valgt over Obama.

Jeg er enig med deg der, selv om du mente at Newt Gingrich ville bli republikanernes kandidat. Du veddet endog på det så vidt jeg husker.

 

En stat kan også trykke opp sedler. Kriger har historisk vært finansiert ved å trykke opp sedler, men det har ført til inflasjon og er ingen smart politikk. En sentralbank har ingen budsjettbetingelse. For sentralbanken er penger papir med farge, trykk etc. Om noen titalls paller med tusenlapper brenner i sentralbankesn velv, er ikke tapet større enn det det tar å trykke opp pengene igjen og plassere dem i velvet.

 

Dag til dag og uke til uke hendelser er ikke så viktige. Ikke desto mindre er frykten i Europa langt fra over. Men dette

 

LONDON (MarketWatch) — Italian and Spanish stocks tanked with banks dropping sharply Monday, as sovereign bond yields skyrocketed amid renewed fears about the future of the euro zone and worries over debt problems in Spain’s regions and Greece.

 

Kilde: http://www.marketwat...ower-2012-07-23

 

er ikke en "døgnflue nyhet".

 

Andre relaterte lenker:

 

http://www.reuters.com/article/2012/07/23/us-greece-clinton-depression-idUSBRE86L07L20120723

 

http://www.reuters.com/article/2012/07/23/us-eurozone-exit-idUSBRE86M04J20120723

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg der, selv om du mente at Newt Gingrich ville bli republikanernes kandidat. Du veddet endog på det så vidt jeg husker.

Faktisk ikke. Jeg veddet på det og tjente masse penger. Men jeg solgte han før han kræsjet igjen.

 

Derimot trodde jeg Rick Perry ville bli Republikanerenes kandidat. Der tok jeg feil, fordi jeg visste ikke hvor dum han var.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ok, men dersom du Googler:

 

Camlon Newt Gingrich site:www.diskusjon.no

 

finner du noen av dine poster.

 

Derimot trodde jeg Rick Perry ville bli Republikanerenes kandidat. Der tok jeg feil, fordi jeg visste ikke hvor dum han var.

 

Men mange av de andre som postet i den tråden så det raskt. Hvem mente jeg skulle vinne?

 

Nå mener noen (minst en) amerikanere at Mit Romney er "Obama light".

 

Jeg er uenig.

 

The US president election 2012

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Reuters) - Moody's Investors Service on Monday changed its outlook for Germany, the Netherlands and Luxembourg to negative from stable as fallout from Europe's debt crisis cast a shadow over the euro zone's top-rated countries.

 

Moody's cited an increased chance that Greece could leave the euro zone, which "would set off a chain of financial sector shocks ... that policymakers could only contain at a very high cost."

 

It also warned that Germany and other countries rated 'Aaa' might have to increase support for troubled states such as Spain and Italy that are struggling to finance their deficits.

 

The burden of that support would fall most heavily on the euro zone's top-rated states, it said.

 

The agency affirmed Finland's 'Aaa' rating and stable outlook, but said all four countries were adversely affected by uncertainty about the outcome of the euro area debt crisis.

 

Moody's said it would also weigh the euro zone developments' impact on Aaa-rated Austria and France. Those countries' outlooks were lowered to negative in February, and Moody's now expects, by the end of the third quarter, to "review whether their current rating outlooks remain appropriate or whether more extensive rating reviews are warranted."

 

The agency noted that it now has a negative outlook on all the countries "whose balance sheets are expected to bear the main financial burden of support."

 

Kilde: http://www.reuters.c...E86M1D320120723

 

Se også:

 

http://www.reuters.c...E8IODPL20120724

 

http://www.guardian....g-shot-eurozone

 

http://www.guardian....s-spain-auction

 

Bare Finland er upåvirket av EURO landene.

 

Det er bare et tidsspørsmå om når dette skyller inn over våre strender. Ola Nordmann gjør vel også samme feil som de sydeuropeiske statene, låner langt over pipa til lav rente. Norge er langt mer sårbare enn mange tror. Hva skjer om verdensøkonomien kollapeser og veksten avtar? Da faller etterspørselen etter olje, en eksport vi er svært avhengig av. Det er mens været er pent og sola skinner man skal forberede seg på uværet.

 

Mitt råd til dere som leser dette: Vær varsomme med å låne mer enn 3 ganger brutto årslønn. Vil man være enda mer forsiktig kan man redusere det til 2 ganger brutto årslønn.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Mitt råd til dere som leser dette: Vær varsomme med å låne mer enn 3 ganger brutto årslønn. Vil man være enda mer forsiktig kan man redusere det til 2 ganger brutto årslønn.

 

Har egentlig tenkt mye på dette i det siste selv. Boligpris vs lønnsvekst de siste 15 årene rimer ikke. Om boligprisene er unaturlige høye grunnet kjøpekraft, som igjen er grunnet unaturlig lav rente så sliter jo ikke bare privatpersoner om renta går opp. Hva skjer når samtlige boliger på tvangsauksjon ikke er i nærheten av å kunne dekke beløpet de i utgangspunktet skulle stå som sikkerhet for, fordi kjøpekraften er totalt svekket og prisnivået justeres ned mot det som skulle vært normalt i følge lønnsvekst? Var ikke det mye av problemet i USA? mulig jeg tar feil her, er mange år siden jeg studerte makro og mikro.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Mitt råd til dere som leser dette: Vær varsomme med å låne mer enn 3 ganger brutto årslønn. Vil man være enda mer forsiktig kan man redusere det til 2 ganger brutto årslønn.

Har egentlig tenkt mye på dette i det siste selv. Boligpris vs lønnsvekst de siste 15 årene rimer ikke. Om boligprisene er unaturlige høye grunnet kjøpekraft, som igjen er grunnet unaturlig lav rente så sliter jo ikke bare privatpersoner om renta går opp. Hva skjer når samtlige boliger på tvangsauksjon ikke er i nærheten av å kunne dekke beløpet de i utgangspunktet skulle stå som sikkerhet for, fordi kjøpekraften er totalt svekket og prisnivået justeres ned mot det som skulle vært normalt i følge lønnsvekst? Var ikke det mye av problemet i USA? mulig jeg tar feil her, er mange år siden jeg studerte makro og mikro.

 

Det som skjedde i USA var at boliglån ble kastet etter mange som ikke hadde råd til det. Alle skulle ha sin bolig. Når prisfallet på boliger startet, førte det til at verdien av boligen falt langt under gjelden finansiert med råtne obligasjonslån og man fikk den såkalte "sub prime mortgage" krisen. Den forutgående finanskrisen som startet med krakket våren 2000 sammen med at den amerikansek boligboblen sprakk var forløpet til det som skjedde på Island og i Irland og siden i Hellas, nå Spania, ...

 

Dere burde lytte til Cnn i dag og dagene fremover. Dårlige nyheter strømmer inn. Det er ikke bare det at det nå kun er Finland i EURO sonen som har en stabil AAA rating, men at vekstprogosene i Hellas er nedjustert fra et fall på 5 til 7 prosent. Hellas er i en depresjon.

 

Man får også flere nyheter ved å lytte på svensk Tv og radio, naturlig nok siden Sverige er medlem av EU, men står foreløpig utenfor EURO krisen.

 

Ender det med at Hellas må forlate EUROEN, kan det hende at hele EURO samarbeidet ryker. Da blir det som skjedde da Lehman Brothers gikk konkurs et lite skjelv i forhold. Innbill dere ikke at Norge vil stå utenfor. Mange peker på at vår økonomi er avhengig av at Kina og India opprettholder veksten og etterspør olje. Veksten er avtagende i Kina. Gjeldskrisen har fått realøkonomiske virkninger. En dyptgripende bankkrise vil få større realøkonomiske virkninger, da private bedrifter er avhengig av kreditt og likviditet.

 

The April 2012 edition of the World Economic Outlook assesses the prospects for the global economy, which has gradually strengthened after a major setback during 2011. The threat of a sharp global slowdown eased with improved activity in the United States and better policies in the euro area. Weak recovery will likely resume in the major advanced economies, and activity will remain relatively solid in most emerging and developing economies. However, recent improvements are very fragile. Policymakers must calibrate policies to support growth in the near term and must implement fundamental changes to achieve healthy growth in the medium term.

Kilde: http://www.imf.org/e...12/01/index.htm

 

Min utheving. Fragile = Skjør.

 

Det at Norge er så avhengig av oljen, trenger ikke bare være en fordel. Det kan også bli en akilleshæl selv om lite tyder på det i dag. I år har vi sett flere streiker her i landet enn vanlig. Vi streiker for høyere lønn. Ledere bevilger seg tosiffrede lønnsøkninger. I andre land herjer Herr marked med lønninger og folk må stramme inn livreima og akseptere lavere lønninger og pensjoner.

 

Vi smører vår økonomi med oljepenger og vi har under 3 % ledighet som regnes som full sysselsetting. Hvorfor skal vi i det hele tatt bruke av oljefondet og presse ut annen virksomhet i den fasen Norge er inne i. Det hadde kanskje vært lurere å bruke null prosent av oljefondet nå. Det har følgende fordeler:

  1. Fallhøyden blir lavere.
  2. Vi har større reserver å gå på i tilfelle det verste skulle skje.

Jeg har hovedfagsemne i Bayesiansk Statistikk og beslutningsteori fra UIO.

 

MiniMax prinsippet er sentralt i den teorien. Det går ut på at man skal

 

minimere sannsynligheten for det verste som kan skje.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Til dere som er opptatt av skjev gjeldsfordeling innenlands kan dette settes inn i en større sammenheng. Da er to bøker aktuelle. For det første

 

John Kenneth Galbraith

 

The Culture of Contentment som er oversatt til norsk med tittelen "Den tilfredse majoritet".

 

Nobelprisvinner

 

Joseph Stiglitz: "The Price of Inequality" http://www.alternet.org/books/155738/joseph_stiglitz%3A_the_price_of_inequality/

 

hvor han mener de økende ulikhetene i USA hemmer vekst og utvikling.

 

Der er også en del andre interessante artikler av / om Stiglitz på nettet:

 

Stiglitz kaller EU-planer «en selvmordspakt»

 

Nobelprisvinner Joseph Stiglitz sier det ikke er et spørsmål om når, men om hvordan, euroen bryter sammen.

 

http://de-de.faceboo...151493753645603

 

Ekte Penger

For en historieløst idiot, Hoover fikk råd av sine økonomiske rådgivere å kutte i alt men i etterkant skrøt han over at han gjorde ikke det men heller økte pengebruken enda mer. Hvordan kan mer gjeld være løsningen på enda mer gjeld? Alle skjønner vel at du bare utsetter problemene. Når vi ser på luksussfelen så ser du mennesker som lever over evne og når de får hjelp..hva skjer da? Jo de kutter sine utgifter og betaler tilbake lån. Ifølge han Mr. Stiglitz hadde han sagt problemet deres er ikke for mye gjeld...dere trenger enda mer! Ta utdanning i geografi så får dere bedre jobb etterpå og kan nedbetale gjelden.. Men mens du tar opp utdanning så øker gjelden din mer og mer + renter, når du er ferdig med en utdanning og får deg litt mer i lønn så er du så gjeldet at det er helt umulig å gjøre annet enn å slå seg konkurs.

 

Se også: http://www.hegnar.no...ticle688909.ece

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Ok, men dersom du Googler:

 

Camlon Newt Gingrich site:www.diskusjon.no

 

finner du noen av dine poster.

Jeg gjorde det, og fant ingen poster hvor jeg skrev at Newt Gingrich vil vinne.

 

 

 

Men mange av de andre som postet i den tråden så det raskt. Hvem mente jeg skulle vinne?

Når du støtter en person så er det lett å overse deres feil. Jeg visste egentlig at han var noe dum, men jeg trodde han kunne skjule det godt nok. Det klartehan tydligvis ikke.

 

Nå mener noen (minst en) amerikanere at Mit Romney er "Obama light".

 

Jeg er uenig.

Jeg er enig med deg. Det er veldig vanlig å si det i det amerikanske miljøet at Mitt Romney er Obama light, men jeg tok f.eks. å sammenlignet dem på political compass testen, og de havnet ganske langt fra hverandre. http://i23.photobucket.com/albums/b390/Camlon/PoliticalCompass.png

 

Mitt Romney er kanskje ikke så konservativ on sosiale saker, men langt mer konservativ enn Obama. På økonomiske saker så er Romney mer høyrevridd enn den gjennomsnittelige republikaner, men kanskje ikke like bombastisk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Pessimisme i Tyskland:

 

Results of the July 2012 Ifo Business Survey

The Ifo Business Climate Index for industry and trade in Germany fell in July. After improving last month, assessments of the current business situation were more cautious again this month. Expectations in terms of the business outlook were also more pessimistic. The euro crisis is having an increasingly negative impact on the German economy.

The business climate in manufacturing deteriorated significantly. More specifically, manufacturers assessed their current business situation much less favourably than last month. Capacity utilisation was clearly lower. In terms of the business outlook manufacturers’ expectations also fell considerably. Export expectations, on the other hand, declined only slightly.

 

 

KT_07_2012_climate_dtl.gif

 

Kilde: http://www.cesifo-group.de/portal/page/portal/ifoHome/a-winfo/d1index/10indexgsk

 

Skuffelse i England

 

LONDON—The U.K.'s economy suffered a much larger contraction than expected in the second quarter, heightening questions about the pace and effectiveness of the government's austerity program and fueling the broader debate across Europe about how to tackle the Continent's economic woes.

The deteriorating British economy is likely to intensify the debate within the U.K. and other debt-laden countries in the West about cuts versus stimulus amid increasing evidence that austerity is proving a major drag on growth.

"In the growth verses austerity debate it will boost the growth camp and the argument that it isn't the right time for the deep austerity measures," said Vicky Redwood, chief U.K. economist at Capital Economics. "It will put pressure on governments to ease their own austerity measures."

With the U.K. in a double-dip recession that is the worst in 50 years, the data also add to pressure on Treasury chief George Osborne, who faces calls to ease the pace of measures that critics say are stifling growth.

 

som nå er i en resesjon siden BNP fortsatte å falle med 0.7 prosent i andre kvartal.

 

ukgdp-072512.jpg

 

Kilde: http://www.rttnews.com/1930281/u-k-gdp-plunges-0-7-on-broad-based-weakness.aspx

 

 

Ryktene fortsetter også i dag om at Hellas må forlate Euroen og Spania og Italia trenger "bailout".

 

Se også:

 

http://www.nasdaq.com/article/uk-gdp-slumps-in-second-quarter-20120725-00130

 

UK_GDP_july252012.jpg

 

http://www.finfacts.ie/irishfinancenews/article_1024668.shtml

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ikke direkte, men indirekte knyttet til den Europeiske gjeldskrisen:

 

USA er i en veldig sent voksende fase, men ikke i en ressesjon:

 

chart-gdp-072712.top.gif

 

Kilde: http://money.cnn.com...s-gdp/index.htm

 

Economy in U.S. Probably Expanded at Slowest Pace in Year

 

The U.S. economy probably expanded in the second quarter at the slowest pace in a year as a softening labor market caused Americans to cut back on spending, economists said before a report today.

 

Gross domestic product, the value of all goods and services produced, rose at a 1.4 percent annual rate after a 1.9 percent gain in the prior quarter, according to the median forecast of 81 economists surveyed by Bloomberg News. Consumer purchases, which account for about 70 percent of the world’s largest economy, may have grown at the weakest pace in a year.

Kilde: http://www.bloomberg...-in-a-year.html

 

Nedsmeltingen i Europa henger også som mørke skyer over den amerikanske økonomien.

Se også:

 

http://www.bloomberg...ing-cooled.html

 

http://www.cbc.ca/ne...dp-economy.html

 

Truer en ny krise i USA. Jfr Neil Barofskys nye bok: Bailout.

 

Ytterligere informasjon (post #647):

 

http://www.webprowor...ll=1#post626815

 

Som om ikke dette er nok, vil den største tørken på 50 år ramme USAs og verdens matvareproduksjon. USA produserer 30 % av verdens mais og soyabønner og eksporterer 40 prosent. Man regner med en stigning i matvarerpriser i 2013 på 3 - 5 %.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ting tyder på at gjeldskrisen kan gå over i en bankkrise og da kan det være greitt å vite hvorfor Canadiske banker har vært rangert som de sterkest i denne krisen:

 

 

“Canadian banks are not big risk takers, and they tend to be quite well capitalized and less levered in global terms,” says Pollock. “This has helped them to withstand shocks to the global financial system far better than many banks in the U.S. and Europe.”

 

The World Economic Forum has ranked Canada’s banking system as the most sound in the world for four years in a row.

 

En svært lesverdig artikkel for dem som vil vurdere (sin) norske bank(er).

Lenke til kommentar

Jeg så skuespillet "Enron" da jeg var i London. Enron opprettet underselskaper som kjøpte opp Enrons gjeld. Strukturell finans var det nye moteordet. Underselskapene hadde ingen problemer med å få lån. De kunne jo bare vise til at det hadde eierandeler i Enron. Kan skjønne at dere skal få lån.

 

Enron gikk konkurs 14 dager etter at den anerkjente investeringsbanken Merril Lynch hadde kjøpsanbefalinger på Enron.

 

Det skremmende var at skuespillet om Enron endte med en advarsel om at der var mange Enron der ute som baserte seg på strukturell finans løsninger.

 

Dette blir litt digresjon, men Enrons fall i 2001, og angrepet på USA samme år, kan vel i senere tid betraktes som en indikator på at ting kom til å forandre seg, både mht. synet på det økonomiske systemet og politisk.

 

Enron var av "alle" betraktet som et av de "sikre" kortene på børsen, et selskap med solid fundament og sterkt merkenavn, et selskap som ble nevnt i samme klasse som IBM, GM, Ford, Coca-Cola og Disney, de klassiske ikonene på amerikansk industri og merkevarer.

 

Når de falt dro de også med seg et av de eldste og største selskapene innen revisjon og økonomisk rådgivning, Andersen Accounting.

 

Fallet til Andersen var egentlig en like stor skandale som Enron, da dette var et firma som rådførte en rekke digre konsern og hadde unik innsikt i finansene.

 

Og det er flere som har nevnt dette med at det er flere Enrons der ute, at der finnes selskaper som består til dels av luft og overdrevne regnskaper. Var nok derfor skuespillet også tok med dette på slutten.

 

Man kan jo ikke unngå å lure på hvor mange av de tidligere medarbeiderne i Andersen som vet om selskaper med oppblåste regnskaper? ;)

 

Når man ser på ting i retrospekt, så burde skandalen rundt Enron og Andersen egentlig ha vært en oppvekker, som kunne ha sørget for en større oppryddning og gjennomgang av det spillet for galleriet som har vært gjennomgående i bank, finans og øvrig næringsliv i senere tid. Men det ble det egentlig ikke. Mye av materialet som skulle brukes i Enron saken gikk også tapt som følge av angrepene den 9. september, da bygningen som inneholdt viktig data kollapset.

 

Edit: Forøvrig, kommentar til hypotesen din den 9.juli om at man kanskje bør la enkelte land gå konkurs og forlate eurosonen. Selv om Argentina har klart seg bra ved å bygge seg opp igjen etter konkursen og alle tumultene de gikk gjennom, så er det ikke sikkert at ting blir like enkelt for alle PIIGS landene. Irland og Italia muligens, Portugal svært usikkert mens Hellas og Spania vil ha en hardere ferd mot målet. Argentina hadde verdier, industri og mye de kunne eksportere, mens Hellas og Spania spesielt ikke er like heldige per i dag. Disse to landene har heller ikke gjort noen særlige fremstøt mot vekstmarkeder som Asia og Afrika, for å nevne noe.

Endret av Green Leaf
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet+9871234

Når USA nyser får Europa lungebetennelse.

 

 

Ny FED rapport i dag:

 

Report Sees Risk of Recession if Budget Stalemate Persists

 

WASHINGTON — The Congressional Budget Office said Wednesday that the economic recovery would continue “at a modest pace” for the rest of the year, but that if Congress takes no action to stave off tax increases and automatic budget cuts scheduled for Jan. 1, the economy could fall into a recession.

 

The nonpartisan analysis predicted total economic output would shrink and the jobless rate would rise to about 9 percent in the second half of 2013. That analysis echoes those of many other private and government forecasts.

 

Kilde: http://www.nytimes.com/2012/08/23/business/economy/cbo-projects-recession-possible.html?_r=1

 

http://www.idahostatesman.com/2012/08/22/2240696/analysts-project-11t-federal-deficit.html

 

Hjemmeside: http://www.federalreserve.gov/

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+9871234

Den første figuren kan jo være morsom.

 

Den andre figuren mangler kilde, dvs. ubrukelig.

 

Den tredje figuren. Hva har "St. Louis adjusted monetary Base" med den Europeiske gjeldkrisen å gjøre?

 

Spar oss for slikt tøv.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...