StPatric Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 (endret) Hei, vet ikke om jeg poster i riktig tråd nå, men jg er ganske sikker på at noe er galt ett eller annet sted i min pc. Jeg har Black refinery oppsettet til Agentpoon, og har alle delene han valgte ut bortsett fra CPU kjøler, istedet for hans anbefaling så har jeg denne http://www.dustinhome.no/pd_5010546344.aspx? . Greia er at min CPU's idle temp ligger på rundt 68-70 grader celsius. og jeg er ganske sikker på at den ikke skal ligge så høyt. Hva kan dette komme av, og hvordan fikser jeg det? Hadde tenkt til å prøve å overklokke, men med så høy idle temperatur så tror jeg ikke det er så lurt. Edit: Det er en i5 2500K prossesor. og ifølge cpuid så ligger temperaturen på rundt 30 grader for hver kjerne... så den leser noe helt annet en biosen. er et p8p67 hovedkort. Endret 11. mai 2011 av StPatric Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Vent nå litt... har du forskjellige målinger? Hvor er det idle tempen er 70c? Hvor måler du 30c? hvis idle tempen faktisk er så høy så er det mest sansynlig en dårlig mount av kjøleren på CPU. Det er lite annet som kan forårsake slik ekstremt dårlig idle temperatur. Hvis du er noe i tvil om du får feile måleresulater vil jeg annbefale coretemp for å måle temperaturen: http://www.alcpu.com/CoreTemp/ Det er generellt sett regnet som det mest nøyaktige da det baserer seg direkte på intels egne data og måler rett fra CPUkjernene. -Stigma Lenke til kommentar
Juji Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Min "idle" ved 4GHz ligger på 42-43 grader på den ene kjernen med et spill kjørende windowed på den ene skjermen. Tror ikke det er så mye som kaster fyrer opp tempen utenom prime. Lenke til kommentar
StPatric Skrevet 11. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2011 Ifølge CoreTemp, så ligger temperaturen min på 24-31C, så om dette er en veldig nøyaktig måler så er det BIOS som leser feil. Lurer virkelig på hvorfor dn leser 68-70 grader. med mindre det faktisk er temperaturen når pc'n er inne på BIOS menyen.... er det sannsynlig? Lenke til kommentar
StPatric Skrevet 11. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2011 Min "idle" ved 4GHz ligger på 42-43 grader på den ene kjernen med et spill kjørende windowed på den ene skjermen. Tror ikke det er så mye som kaster fyrer opp tempen utenom prime. Når jeg bruker prime95 så stiger tempen på opp til 98 grader ifølge CoreTemp. Lenke til kommentar
johome Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Anbefaler HW Monitor til å måle tempen Lenke til kommentar
StPatric Skrevet 11. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2011 Anbefaler HW Monitor til å måle tempen Brukte den om du ser på orginal posten, bare at jeg av en eller annen grunn kalte den for cpuid. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Min "idle" ved 4GHz ligger på 42-43 grader på den ene kjernen med et spill kjørende windowed på den ene skjermen. Tror ikke det er så mye som kaster fyrer opp tempen utenom prime. Når jeg bruker prime95 så stiger tempen på opp til 98 grader ifølge CoreTemp. at du når 70 i BIOS ser jeg på som særdeles usansynig. I BIOS vil CPUen bare idle. Det er mulig BIOS leser fra en annen sensor enn den osm er innebygget i CPUen jeg ville stolt på coretemp over BIOS i så tilfelle. Kanskje se om du kan oppdatere BIOS firmwaren for en fix om det er et kjennt problem. Det sagt så bør du ikke kunne nå 98celcius via prime95 selv om du kjører alle cores - selv med standardkjøleren. Ikke så lenge du ikke har en heftitg overklokk på CPU ihvertfall. Det indikerer at det er noe som ikke er helt riktig. På 98celcius vil jeg tro at CPUen allerede har begynne å klokke seg ned i autoamtisk selvforsvar mot varmeskade. Jeg vil igjen mistenke mountingen av kjøleren siden det er desverre er ganske valig å så folk som monterer standardkjøleren feil. Feilen ligger normalt i at de ikke presser (alle) mothake-pinnene ned gjennom hovedkortet tilstrekkelig. Om du kan ta ut hovedkortet ser du det lett på baksiden om mothakene faktisk er gått gjennom eller om de bare står fast inne i hullet. Selv om det bare er en eller to som ikke er punchet gjennom skikkelig vil det gjøre at kontaktflaten ikke er gjevn og at kjølingen dermed blir veldig dårlig. -Stigma Lenke til kommentar
StPatric Skrevet 11. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2011 Min "idle" ved 4GHz ligger på 42-43 grader på den ene kjernen med et spill kjørende windowed på den ene skjermen. Tror ikke det er så mye som kaster fyrer opp tempen utenom prime. Når jeg bruker prime95 så stiger tempen på opp til 98 grader ifølge CoreTemp. at du når 70 i BIOS ser jeg på som særdeles usansynig. I BIOS vil CPUen bare idle. Det er mulig BIOS leser fra en annen sensor enn den osm er innebygget i CPUen jeg ville stolt på coretemp over BIOS i så tilfelle. Kanskje se om du kan oppdatere BIOS firmwaren for en fix om det er et kjennt problem. Det sagt så bør du ikke kunne nå 98celcius via prime95 selv om du kjører alle cores - selv med standardkjøleren. Ikke så lenge du ikke har en heftitg overklokk på CPU ihvertfall. Det indikerer at det er noe som ikke er helt riktig. På 98celcius vil jeg tro at CPUen allerede har begynne å klokke seg ned i autoamtisk selvforsvar mot varmeskade. Jeg vil igjen mistenke mountingen av kjøleren siden det er desverre er ganske valig å så folk som monterer standardkjøleren feil. Feilen ligger normalt i at de ikke presser (alle) mothake-pinnene ned gjennom hovedkortet tilstrekkelig. Om du kan ta ut hovedkortet ser du det lett på baksiden om mothakene faktisk er gått gjennom eller om de bare står fast inne i hullet. Selv om det bare er en eller to som ikke er punchet gjennom skikkelig vil det gjøre at kontaktflaten ikke er gjevn og at kjølingen dermed blir veldig dårlig. -Stigma Nå er Fractal kabinettet veldig fin der, for jeg trenger ikke ta ut hovedkortet for å se om kjøleren er ordentlig festet. Jeg husker at jeg slet veldig med å feste den kjøleren, men sist gang jeg sjekket så så den ordentlig sikret ut. er det mulig at jeg kanskje har klart å feste den på opp ned eller noe? Lenke til kommentar
johome Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Edit: Det er en i5 2500K prossesor. og ifølge cpuid så ligger temperaturen på rundt 30 grader for hver kjerne... så den leser noe helt annet en biosen. er et p8p67 hovedkort. Hvis det stemmer at tempen er ca 30 grader for hver kjerne, så er det ganske lavt. Jeg får fra 37 til 44 med HW Monitor. Har ikke vært plaget med overoppheting på min maskin. Lenke til kommentar
StPatric Skrevet 11. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2011 Edit: Det er en i5 2500K prossesor. og ifølge cpuid så ligger temperaturen på rundt 30 grader for hver kjerne... så den leser noe helt annet en biosen. er et p8p67 hovedkort. Hvis det stemmer at tempen er ca 30 grader for hver kjerne, så er det ganske lavt. Jeg får fra 37 til 44 med HW Monitor. Har ikke vært plaget med overoppheting på min maskin. Virker som at jeg har ganske fine temperaturer. Idle så går den ikke høyere enn 30, ser jeg på film ligger den rundt 30. Spiller jeg, så ligger den rundt 40-46. Men er jeg på BIOS så måler den 70, og når jeg kjører primus så leser både CoreTemp og HW monitor godt over 90. noe som er ekstremt høyt. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Det er verdt å bemerke at en 2500K har ektremt god powergating - og ved idle produserer den nesten ikke varme i det hele tatt - kun et par watt. Så lenge det er noe som helst kontakt med kjøleren så vil idle tempen dermed være rimelig lav uansett. Det er load temperaturen du egentlig må se på for å vurdere om kjøleren fungerer som den skal. Som sagt tidligere er jeg rimelig sikker at standar kjøleren ikke skal kunne tillate en uoverklokket 2500K å nå temperaturer som 98celcius selv med maks belastning i et program som prime95 dersom kjøleren fungerer riktig. Tmax på en sik CPU er vel ca 85celcius - som da altså er intels beregnede makstemperatur for at den skal kunne fungere riktig. Standardkjøleren du får med skal være dimensjonert til å holde temperaturen under dette nivået (som regel med en rimelig margin) selv med maks belastning. 98celcius slår meg dermed som mistenkelig. -Stigma Lenke til kommentar
StPatric Skrevet 11. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2011 Det er verdt å bemerke at en 2500K har ektremt god powergating - og ved idle produserer den nesten ikke varme i det hele tatt - kun et par watt. Så lenge det er noe som helst kontakt med kjøleren så vil idle tempen dermed være rimelig lav uansett. Det er load temperaturen du egentlig må se på for å vurdere om kjøleren fungerer som den skal. Som sagt tidligere er jeg rimelig sikker at standar kjøleren ikke skal kunne tillate en uoverklokket 2500K å nå temperaturer som 98celcius selv med maks belastning i et program som prime95 dersom kjøleren fungerer riktig. Tmax på en sik CPU er vel ca 85celcius - som da altså er intels beregnede makstemperatur for at den skal kunne fungere riktig. Standardkjøleren du får med skal være dimensjonert til å holde temperaturen under dette nivået (som regel med en rimelig margin) selv med maks belastning. 98celcius slår meg dermed som mistenkelig. -Stigma Da skal jeg få åpnet pc'n og sette kjøleren på på nytt. Hvis ikke så har jeg fortsatt stock kjøleren, og kan sjekke om CPU'en vil stige så høyt med en annen kjøler. Som du har nevnt, så er det nok kjøleren min som ikke er ordentlig festet. Men om den er det så er det nok noen ugler i mosen ja. Takker for hjelp så langt. Skal se om jeg får til å fikse problemet imorgen. Lenke til kommentar
StPatric Skrevet 12. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2011 Da har jeg et problem. Nå har jeg demontert kjøleren, sjekket at jeg fikk den ordentlig på plass. Og, det hjalp ikke. Da endte jeg opp med å bytte til den medfulgte kjøleren... og fortsatt ikke noe særlig endring i temperatur. Her er noe mektig galt. Jeg vet at kjølerne var ordentlig montert. Så hva gjør jeg nå? Jeg vet at jeg ikke gjorde noen feil under montering av selve CPU'en. Jeg tror ikke det er no lurt å spille og sånt, når jeg har målt temperaturer helt oppe i 80 grader mens jeg har spilt. Lenke til kommentar
Philophobe Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Høres vel mest ut som hovedkortet leser temperaturen feil. Flash til nyeste versjon av bios fw så ordner det seg nok. Nytt bios finner du her. Lenke til kommentar
StPatric Skrevet 12. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2011 Høres vel mest ut som hovedkortet leser temperaturen feil. Flash til nyeste versjon av bios fw så ordner det seg nok. Nytt bios finner du her. Det forklarer fortsatt ikke en temperatur på 98 grader når jeg kjører primus. Det er den temperaturen jeg får av både HW monitor og CoreTemp. Men jeg kan fortsatt se om det blir noe endring i BIOS. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Sjansene for en veldig feil avlesning i coretemp vil jeg si er liten. BIOS kan som sagt være en egen sensor på hovedkortet (det var ihvertfall slik før - det kan ha endret seg). coretemp måler ihvertfall digitalt mot 4 sensorer direkte i CPUen, så det skal litt til at alle gir så feile målinger. Du bruker passende termisk pasta på disse kjølerene sant? Å kjøre uten termisk pasta kunne nok gitt slike temperaturer (ikke bios tempen på idle som du ser sansynligvis - men ihvertfall 89 på load høres ikke helt umulig ut med ingen TIM påført). -Stigma Lenke til kommentar
StPatric Skrevet 12. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2011 Sjansene for en veldig feil avlesning i coretemp vil jeg si er liten. BIOS kan som sagt være en egen sensor på hovedkortet (det var ihvertfall slik før - det kan ha endret seg). coretemp måler ihvertfall digitalt mot 4 sensorer direkte i CPUen, så det skal litt til at alle gir så feile målinger. Du bruker passende termisk pasta på disse kjølerene sant? Å kjøre uten termisk pasta kunne nok gitt slike temperaturer (ikke bios tempen på idle som du ser sansynligvis - men ihvertfall 89 på load høres ikke helt umulig ut med ingen TIM påført). -Stigma Pasta er påsmurt, så ingenting galt der... Men når jeg byttet til stock kjøler, så tørket jeg ikke bort pastaen som var der fra før. Og stock kjøleren hadde pasta ferdig smurt på seg. Kan det være at jeg bruker for mye kjølepasta? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Sjansene for en veldig feil avlesning i coretemp vil jeg si er liten. BIOS kan som sagt være en egen sensor på hovedkortet (det var ihvertfall slik før - det kan ha endret seg). coretemp måler ihvertfall digitalt mot 4 sensorer direkte i CPUen, så det skal litt til at alle gir så feile målinger. Du bruker passende termisk pasta på disse kjølerene sant? Å kjøre uten termisk pasta kunne nok gitt slike temperaturer (ikke bios tempen på idle som du ser sansynligvis - men ihvertfall 89 på load høres ikke helt umulig ut med ingen TIM påført). -Stigma Pasta er påsmurt, så ingenting galt der... Men når jeg byttet til stock kjøler, så tørket jeg ikke bort pastaen som var der fra før. Og stock kjøleren hadde pasta ferdig smurt på seg. Kan det være at jeg bruker for mye kjølepasta? Det er nok neppe ideellt. Jeg ville aldri blandet to forsjellige termiske pastaer. Egentig skal du påføre på nytt hver gang. Å "gjenbruke" termisk pasta på slik måte er særdeles dårlig praksis. Det sagt så er selv en slurvete påføring av TIM langt bedre enn ingen TIM - så da tror jeg ikke lenger at det er den mest sansynlige grunnen for at du når opp til 98celcius når du både har riktig montering + ihvertfall noenlunde påført TIM. Har du forresten sjekket at viften går fortere når du bechmarker? Det kan ikke være at du har noen helt på tryne instillinger i BIOS for vifteinstillinger vel - slik at viften ikke spinner opp når kjølebehovet øker. Normalt er alt slik på som standard eller ihvertfall når det er av så går viften 100% alltid i stedet - men noen kort har faktisk kontroller for å force at viften aldri går over en viss hastighet dersom man ønsker slikt. -Stigma Lenke til kommentar
StPatric Skrevet 13. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2011 Ser ikke noe galt med vifte instillingene mine. Det virker som at de virker som de skal. De står aldri på fullt. Jeg liker ikke det her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå