Gå til innhold

Hjelp til barnesikkert nett

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg prøver å legge sikkerhet på hjemmenettet, for både å sikre at ungene ikke beveger seg ut på sider de ikke skal på, og også sikre at ungene ikke bare driver med nett og spill 24*7.

I disse dager har de aller fleste mer enn en enhet koblet til nettet. Dette gjelder også ungene mine med DS, PS3, telefon og laptop.

Jeg kan installere programvare på alle pcer for å kontrollere dem, men ikke på andre enheter. Jeg vil derfor ta sikkerhetsfokuset vekk fra enhetene og over på nettverket, slik at det hvertfall holdes under kontroll her i huset.

Det aller neste av trafikk her foregår over wi-fi. Min router er ikke veldig avansert (thompson speedtouch st585), og skal jeg blokkere noe, blokkerer jeg for alle, og hele tiden. Jeg vil begrense til visse enheter og til visse tidspunkt.

Men hvordan?

Jeg har en stasjonær pc stående relativt ubrukt. Er det mulig å koble denne rett til WAN og routeren til denne slik at den fungerer som en gateway? Har sett litt på router software som NAT32 til windows 7. Men er usikker på om jeg da har mulighet til å begrense enhetene i og med at det da fortsatt er routeren som er enhetenes DNS.

Jeg tenkte også at jeg kanskje kunne kjøpe trådløst nettverkskort til denne pcen, og kutte routeren helt.

Hadde satt pris på tips her...

Endret av oysteinamundsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vill nok anbefale deg en DLink router F. eks Dir-655. Har denne selv og her er det mange fine blockeringsmulighter. Blandt annet med mac og ip-adresser og til ulike tider av døget osv. Når du endrer disse innstillingene så slipper man også å restarte routeren. Du kan også lage policy table med F. eks alle DS, PSP og pcer til dine barn, skal være uten nett fra 22:00 til 16:00 hver dag.

Mvh Ballestikk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...