Imaul Skrevet 12. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2011 hehe.. jeg missforsto vist forskjelden mellom kitobjektiv og objektiv kit.. hehe! Men jeg synes fortsatt det var en god ide med objektiv kit Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 18-55/18-135 er helt greie valg - dog litt ugreie å fokusere, selv om det går greit. Om du vil ha virkelig god fokusring må du over på manuellfokusobjektiver - feks Samyang 14mm, 35mm og 85mm. Voigtlander og Zeiss lager også gode - dog litt dyrere manuellfokusobjektiver. Gamle Olympus OM-objektiver går an å bruke også, med en liten adapterring i mellom. Mye billig og bra på ebay der. 1 Lenke til kommentar
Imaul Skrevet 12. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2011 Hvis jeg kjøper canon 7d, vil det følge med et 15-85mm zoom objektiv. Er det bare bortkasta penger, eller er det vært det? Hvis det ikke er nødvendig kan jeg jo kjøpe bare kamerakroppen alene og separate objektiver? Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Det er et flott objektiv. Videolæreren min har akkurat den kombinasjonen, faktisk - til privatbruk anyways, når han er på TV2-oppdrag er det utstyr i en litt annen prisklasse som er i bruk... Om du har råd til det, så er det ikke dumt å starte med det. Så kan du heller supplere med flere objektiver når du vet hva du savner. Et variabelt ND-filter kan være lurt å ha også, forresten. Iallefall hvis du vil bruke stor blender når det er mye lys. Selv har jeg et relativt rimlig filter fra Lumengear - det samme filteret koster forøvrig tre ganger så mye fra Scandinavian Photo... 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Ville unngått 18-55 til video - fokusringen er heller begredelig. 1 Lenke til kommentar
Imaul Skrevet 12. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2011 Ville unngått 18-55 til video - fokusringen er heller begredelig. Hvilken kombinasjon anbefaler du å begynne med da? Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Den er grei å starte med - den koster jo uansett ikke veldig mye når man handler i kit med kamera. 18-55IS ble vist brukt da denne videoen ble laga: http://vimeo.com/10704940 Du kommer nok til å ville oppgradere til noe som er enklere å fokusere med manuellt etterhvert - men kitobjektivet er flott til å finne ut hvilke brennvidder du liker, før du handler inn dyrere fastobjektiver. 1 Lenke til kommentar
ventle Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Jeg trenger kvalitet, Jeg lager reklamefilmer for tv ol.. eller tar jeg feil? Hvis videokvalitet er viktigere enn stillbildekvalitet bør du ta med Panasonic GH2 i vurderingen. 1 Lenke til kommentar
Imaul Skrevet 12. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2011 takk skal du ha! Hva synes dere andre om det? Lenke til kommentar
killertomato Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Det virker for meg som om trådstarter i all hovedsak er interessert i video. Stemmer det eller er også stillbilder viktig for deg? Hvis det er videoproduksjon du vil drive med, hvorfor ikke gå for et videokamera? Jeg har selv prøvd 5D til filming og selv om det gir fine bilder så synes jeg det er utrolig klønete i bruk til filming. Det er nå min personlige mening da. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Ville unngått 18-55 til video - fokusringen er heller begredelig. Hvilken kombinasjon anbefaler du å begynne med da? Den gamle Canon 17-85 IS er det enkelte som synes fungerer greit til video-filming siden fokusringen er god/stabil til dette, JP hadde dette i en periode til 2500.- men nå er de beklageligvis tomme. Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Om du virkelig skal produsere video til TV bør du satse på høyere kvalitet. God optikk er noe av det viktigste, samt system for å bevege kamera - enten det er stativ med godt videohode, Steadicam, dolly eller skulderrigg. Helt klart at lydkvalitet også er en stor faktor. Mye kan gjøres i postproduksjon for å gi en fin puss på filene, men ikke alt. Lenke til kommentar
Imaul Skrevet 12. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2011 Om du virkelig skal produsere video til TV bør du satse på høyere kvalitet. God optikk er noe av det viktigste, samt system for å bevege kamera - enten det er stativ med godt videohode, Steadicam, dolly eller skulderrigg. Helt klart at lydkvalitet også er en stor faktor. Mye kan gjøres i postproduksjon for å gi en fin puss på filene, men ikke alt. Jeg skal bare ha dette kameraet mens jeg venter på at 5d mark III kommer ut. Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Jeg skal bare ha dette kameraet mens jeg venter på at 5d mark III kommer ut. Har forstått det - og derfor har jeg ikke nevnt kamera i innlegget mitt. Kjøper du optikk til de nevnte husene kan du fremdeles bruke det på 5D Mark III - så lenge det er i EF-serien. Lenke til kommentar
Imaul Skrevet 14. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2011 Hvis det var noen som var interesserte så endte jeg opp med å kjøpe et Sony Nex-VG10! I tillegg har jeg kjøpt: * "DSLR Kit-10 Shoulder Mount + V2 Follow Focus + Mattebox + 9" Cage" * Zoom H4n * Røde Mikrofon NTG-2 * Og et wesc "Bassoon" headsett. Gleder meg sykt! Takk til alle som har hjulpet! Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 Ikke dumt! Du får nok mye hyggestunder ut av det. 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 Hvis det var noen som var interesserte så endte jeg opp med å kjøpe et Sony Nex-VG10! I tillegg har jeg kjøpt: * "DSLR Kit-10 Shoulder Mount + V2 Follow Focus + Mattebox + 9" Cage" * Zoom H4n * Røde Mikrofon NTG-2 * Og et wesc "Bassoon" headsett. Gleder meg sykt! Takk til alle som har hjulpet! Det tror jeg var et smart valg ettersom du er såpass opptatt av video. Lykke til med nytt utstyr. Lenke til kommentar
Jan Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 (endret) Ikke sikkert at 7D vil være det 'beste' valget for ditt bruk. Vurder f.eks. 60D, 600D og 550D hvis du er ute etter video og tar sikte på å kjøpe MK III når den kommer. Jeg synes helt klart at 7d er best i kvalitet av de kameraene... http://www.youtube.com/watch?v=S_fFNA_8Cs8&feature=related Jeg trenger kvalitet, Jeg lager reklamefilmer for tv ol.. eller tar jeg feil? Kvalitet i form av video får du aldri av 7D etc. Fint bilde om man er helt ukjent med liten dybdeskarphet, men med en gang man begynner å skru på klippene rakner det fort. I tillegg er det ikke full raster, alt er aldri helt skarpt (kontra dedikerte videokameraer), noe merkelige hudtoner (på kanten til griserosa), verdiløst format/codec og ikke minst forferdelig moire. Ville heller tatt en titt på Sony FS100 med en Aja KiPro mini. Edit: Ser du går for VG10. Kurant kamera det, som er en repacka Alpha. Endret 14. mai 2011 av Jan 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 (endret) Kvalitet i form av video får du aldri av 7D etc. Fint bilde om man er helt ukjent med liten dybdeskarphet, men med en gang man begynner å skru på klippene rakner det fort. I tillegg er det ikke full raster, alt er aldri helt skarpt (kontra dedikerte videokameraer), noe merkelige hudtoner (på kanten til griserosa), verdiløst format/codec og ikke minst forferdelig moire. Ville heller tatt en titt på Sony FS100 med en Aja KiPro mini. Edit: Ser du går for VG10. Kurant kamera det, som er en repacka Alpha. Så du mener at man ikke kan utnytte dybdeskarphet,ikke kontrollbare fargenyanser,uskarpe opptak og feil framerate på moderne digitale systemkameraer med videofunksjoner og utskiftbare optikk ? Endret 15. mai 2011 av Nautica Lenke til kommentar
ventle Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 (endret) Hvis best mulig videokvalitet er målet er ikke Canon førstevalget nei. Hovedproblemet er som nevnt moire og mangel på skarphet, som skyldes at dagens generasjon av bildeprosessorer (Digic HD?) ikke takler nedskaleringen fra full oppløsning (18/21mpix) til videooppløsning (1080p) godt nok, tar jeg ikke feil nedskalerer Canon bildet ved å forkaste fremfor å "binne" pikselverdier. Dårlig kodek som ikke tar vare på tilstrekkelig informasjon i bildet gjør heller ikke saken bedre. Nikon, Pentax og Olympus, som alle har svært begrenset fartstid på videofronten er på ingen måte bedre enn Canon, mens Sony og Panasonic, som har produsert gode videokameraer i flere tiår er mange hestehoder foran både Canon og disse andre produsentene, og de spesielt videorettede modellene deres (Sony VG10 og Panasonic AG-AF100, og i stor grad Panasonic GH2 og GH1 med firmware hack) slår knockout på konkurrentene når video er det essensielle. Endret 15. mai 2011 av ventle 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå