Imaul Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Hei! Jeg har planer om å kjøpe det nye Canon eos 5d mark III når den kommer ut... Andre folk på forumet sier at kameraet vil koste rundt 20-25 tusen kroner. Er det noen som vet hvor jeg kan kjøpe det billigst mulig? Takk! Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 "Senere". Det kommer sannsynligvis til høsten eller en gang til neste år. Når det kommer, så vil du kunne gå inn i prisguiden og se hvor det er billig. Med en gang det kommer kommer det til å være dyrt og til de grader utsolgt i flere måneder. Prisene kommer nok ikke til å stabilisere seg før godt ut i 2012. Så - for å få det billig - kjøp det "senere". 3 Lenke til kommentar
Imaul Skrevet 11. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2011 Ok. Takk for gode råd! Mens du er her: jeg trenger egentlig et kamera ganske fort, men vil ikkje kjøpe mark II eller 7d, siden de snart oppgraderes uansett.. Hva bør jeg gjøre? Og hva vil ca. mark III koste med en gang? Tusen takk! Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Vet du - 5DmkIII kommer også en gang til å bli oppgradert. Du bør kjøpe det kameraet som passer best til din bruk i forhold til pris og budsjett. 5DmkII og 7D er like gode kameraer nå som da de kom på markedet - de er til og med mye billigere nå. Jeg synes du skal dra i en butikk og klå på kameraer. Se hva du vil ha. For Canon kan du ta utgangspunkt i en 50D - se om du kan droppe video og klare deg med en 50D, eller om du vil betale for en større sensor og ha 5DmkII, eller om du vil betale mer for skuddtakt og overlegen autofokus og gå for 7D, eller om du vil betale mer for fancy videofunksjonalitet og vippbar skjerm og kjøpe 60D. Klå også på andre merker - er ikke sikkert at Canon er det riktige for deg. Hva har du av utstyr i dag, da? Og hva er bruksområdet ditt? 4 Lenke til kommentar
se# Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 jeg trenger egentlig et kamera ganske fort, men vil ikkje kjøpe mark II eller 7d, siden de snart oppgraderes uansett.. Når de vi bli oppgradert er bare spekulasjoner, det kan skje til høsten eller om et år eller mer, selv om høsten virker sannsynlig for 5D. Hvis du vet at du skal satse på Fullframe er en brukt 5D (MK I) kanskje et alternativ. Et nytt crop-kamera som 550D eller 600D kan også være en relativt rimelig mellomløsning. Der får du omtrent 7D bildekvalitet, men i et mye mindre, lettere og billigere hus. Det spørs litt hva du har av linser, elelr har tenkt å kjøpe av linser også. 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 (endret) Hva med å prøve å finne en brukt 5DmkII eller 7D? Endret 11. mai 2011 av Trondster Lenke til kommentar
Imaul Skrevet 11. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2011 Vet du - 5DmkIII kommer også en gang til å bli oppgradert. Du bør kjøpe det kameraet som passer best til din bruk i forhold til pris og budsjett. 5DmkII og 7D er like gode kameraer nå som da de kom på markedet - de er til og med mye billigere nå. Jeg synes du skal dra i en butikk og klå på kameraer. Se hva du vil ha. For Canon kan du ta utgangspunkt i en 50D - se om du kan droppe video og klare deg med en 50D, eller om du vil betale for en større sensor og ha 5DmkII, eller om du vil betale mer for skuddtakt og overlegen autofokus og gå for 7D, eller om du vil betale mer for fancy videofunksjonalitet og vippbar skjerm og kjøpe 60D. Klå også på andre merker - er ikke sikkert at Canon er det riktige for deg. Hva har du av utstyr i dag, da? Og hva er bruksområdet ditt? I dag har jeg veldig lite utstyr dessverre... Det er et kamera og utstyr jeg går inn for å kjøpe nå. Jeg driver med film, musikkvideo, reklame produksjon, reportasjer og har vært sikker på å kjøpe en 5d lenge... Men kanskje det kunne vært lurt å kjøpe en 7d før jeg kjøper mark III? Lenke til kommentar
egilh Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Ikke sikkert at 7D vil være det 'beste' valget for ditt bruk. Vurder f.eks. 60D, 600D og 550D hvis du er ute etter video og tar sikte på å kjøpe MK III når den kommer. 1 Lenke til kommentar
Imaul Skrevet 11. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2011 Ikke sikkert at 7D vil være det 'beste' valget for ditt bruk. Vurder f.eks. 60D, 600D og 550D hvis du er ute etter video og tar sikte på å kjøpe MK III når den kommer. Tusen takk! Hørtes bra ut. Lenke til kommentar
Imaul Skrevet 11. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2011 (endret) Ikke sikkert at 7D vil være det 'beste' valget for ditt bruk. Vurder f.eks. 60D, 600D og 550D hvis du er ute etter video og tar sikte på å kjøpe MK III når den kommer. Jeg synes helt klart at 7d er best i kvalitet av de kameraene... http://www.youtube.com/watch?v=S_fFNA_8Cs8&feature=related Jeg trenger kvalitet, Jeg lager reklamefilmer for tv ol.. eller tar jeg feil? Endret 11. mai 2011 av Imaul Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 7D, 60D, 600D og 550D har alle mer eller mindre den samme sensoren. Det er noen småforskjeller i videofunksjonaliteten som sådan, men det er stort sett det samme. Tror 60D er bedre til video - den har blant modi til cropvideo. Og - enda viktigere med stativ, følgefokus, mikrofon, optikk og sånt - som sammen kommer til å være mye dyrere enn kamerahuset. 1 Lenke til kommentar
Imaul Skrevet 11. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2011 7D, 60D, 600D og 550D har alle mer eller mindre den samme sensoren. Det er noen småforskjeller i videofunksjonaliteten som sådan, men det er stort sett det samme. Tror 60D er bedre til video - den har blant modi til cropvideo. Og - enda viktigere med stativ, følgefokus, mikrofon, optikk og sånt - som sammen kommer til å være mye dyrere enn kamerahuset. Tusen takk igjen! Veldig hjelpsomme svar! Apropo utstyr: er dette det beste/billigste jeg kan finne til min bruk? http://www.thecinecity.com/eshop/product.php?productid=338&cat=292&page=1 Lenke til kommentar
Imaul Skrevet 11. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2011 7D, 60D, 600D og 550D har alle mer eller mindre den samme sensoren. Det er noen småforskjeller i videofunksjonaliteten som sådan, men det er stort sett det samme. Tror 60D er bedre til video - den har blant modi til cropvideo. Og - enda viktigere med stativ, følgefokus, mikrofon, optikk og sånt - som sammen kommer til å være mye dyrere enn kamerahuset. Og mens vi er i gang, hvilke objekter anbefaler du at jeg sjekker ut? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Vil foreslå å heller kikke i og ta dem diskusjonen videre i den tidligere tråden din om emnet, hvor det allerede er flere gode innspill. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Når det gjelder optikk burde du ha noen gode fastobjektiver som har kort fokusregister "fokuseringsring" 1 Lenke til kommentar
arthon Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 (endret) Apropo utstyr: er dette det beste/billigste jeg kan finne til min bruk? http://www.thecineci...&cat=292&page=1 Ja! Hvis du ønsker mer opplysninger så er det noen tråder på AV forum som tar for seg en del forskjellig utstyr, både Cine City's Proaim Rigger og andre dyrere rigg(er). http://avforum.no/fo...k-testkategori/ Til det bruket du nevner tidligere i tråden så vil jeg foreslå 5DII. Veldig få som driver produksjon av reklame, musikkvideo o.l. på pro nivå har skiftet til 7D eller 60D. Så der har du en ledertråd. Endret 11. mai 2011 av arthon 1 Lenke til kommentar
Imaul Skrevet 12. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2011 Apropo utstyr: er dette det beste/billigste jeg kan finne til min bruk? http://www.thecineci...&cat=292&page=1 Ja! Hvis du ønsker mer opplysninger så er det noen tråder på AV forum som tar for seg en del forskjellig utstyr, både Cine City's Proaim Rigger og andre dyrere rigg(er). http://avforum.no/fo...k-testkategori/ Til det bruket du nevner tidligere i tråden så vil jeg foreslå 5DII. Veldig få som driver produksjon av reklame, musikkvideo o.l. på pro nivå har skiftet til 7D eller 60D. Så der har du en ledertråd. Tusen hjertelig takk! Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Vet ikke hvor mye erfaring du har? Ekstrautstyr til DSLR-video er imo unødvendig helt til man finner ut at man har behov for det. Start med kamera+kitobjektiv, stativ med videohode og kanskje noe lydutstyr (Zoom h4n/Tascam DR-100 og en boom+mikrofon). Det er nok til å lage fantastisk bra video. Kjøp gjærne 550D/600D, med mindre du har tenkt til å behandle kameraet særdeles dårlig - byggekvalitet og ergonomi er det som skiller 550D/600D fra 60D og 7D. Videomessig er de i praksis gjevnbyrdige. Etterhvert når du har gjort en del opptak, finner du fort ut hvilket utstyr du mangler. Selv savner jeg en slider - men har ellers tilgang på ganske heftig lyd-, lys- og stativ-oppsett via skola. Ikke undervurder lys og lyssetting når du skal lage reklamevideo forresten. Følgefokus er oppskrytt, med mindre man har en egen focuspuller. 1 Lenke til kommentar
Imaul Skrevet 12. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2011 Vet ikke hvor mye erfaring du har? Ekstrautstyr til DSLR-video er imo unødvendig helt til man finner ut at man har behov for det. Start med kamera+kitobjektiv, stativ med videohode og kanskje noe lydutstyr (Zoom h4n/Tascam DR-100 og en boom+mikrofon). Det er nok til å lage fantastisk bra video. Kjøp gjærne 550D/600D, med mindre du har tenkt til å behandle kameraet særdeles dårlig - byggekvalitet og ergonomi er det som skiller 550D/600D fra 60D og 7D. Videomessig er de i praksis gjevnbyrdige. Etterhvert når du har gjort en del opptak, finner du fort ut hvilket utstyr du mangler. Selv savner jeg en slider - men har ellers tilgang på ganske heftig lyd-, lys- og stativ-oppsett via skola. Ikke undervurder lys og lyssetting når du skal lage reklamevideo forresten. Følgefokus er oppskrytt, med mindre man har en egen focuspuller. Takk! Veldig god ide å starte med et objektivkit! Men jeg har en god del erfaring og begyner å få greie på hva jeg mangler.. hehe.. Jeg skal selvfølgelig ikke kjøpe hele lista ovenfor, men det er morsomt å vite hvor jeg kan gå hvis jeg trenger det. Jeg begyner med å kjøpe nytt kamera, rig, zoom h4n, headsett, og noen objektiver. Er så heldig at vi har et filmselskap i byen som leiger ut helt gratis til studenter! Ett objektivkit du kan anbefale? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå