Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

trusler om bøter fra spillselskap

Shushi

11 stemmer

1. 1. Har CD Projects trusler noen som helst betydning for Nordmenn?

• Ja, det har de. Jeg har bakgrunn i jus.
    • Nei, det har de ikke. Jeg har bakgrunn is jus.
    • Ja, det har de. Jeg har ikke bakgrunn i jus.
    • Nei, det har de ikke. Jeg har ikke bagrunn i jus.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De kan få en rettsordre som tvinger nettleverandøren til å oppgi hvilken abbonent som benyttet IP addressen.

å hvilket grunnlag?

Dessuten, hvordan skulle de bevise at jeg har eventuelt har brukt spillet? Fra deg jeg har forstått må man faktisk aktivere det pirat-nedlastede produktet og bruke det for å kunne bli tatt.

Og dessuten hvis de skulle ha klart å sende brevene til de riktige personene så ville jo dette ha vært utpressing..

Endret av Shushi
Lenke til kommentar

Grunnlaget for ein rettsordre for å finne eigaren av IP adressa vil være misstanke om lovbrudd.

Normalt sett er det sjølve kopieringa av åndsverket som er eit lovbrudd (dette er berre lov dersom du eig eit eksemplar og berre lager ein sikkerheitskopi til eiget bruk).

Det vil ikkje være utpressning dersom du har eit lovleg krav.

Lenke til kommentar

Selv om de misstankene har intet grunnlag?

Når det gjelder det lovlige kravet, man må ha et sikkelig grunnlag, ikke sant? Hvilket grunnlag har de? La oss si at jeg lastet ned dette spillet. Vilket bevis har de for at

a) Det var jeg som nedlastet og brukte filen?

b) At jeg kopierte og delte med en Peer en nevnverdig del av filen mens jeg nedlastet det? Hele P2P konseptet går jo ut på å splitte en fil i mange underfiler og så dele det til alle i nettverket.

Endret av Shushi
Lenke til kommentar

Selv om de misstankene har intet grunnlag?

Når det gjelder det lovlige kravet, man må ha et sikkelig grunnlag, ikke sant? Hvilket grunnlag har de? La oss si at jeg lastet ned dette spillet. Vilket bevis har de for at

a) Det var jeg som nedlastet og brukte filen?

b) At jeg kopierte og delte med en Peer en nevnverdig del av filen mens jeg nedlastet det? Hele P2P konseptet går jo ut på å splitte en fil i mange underfiler og så dele det til alle i nettverket.

Ved hjelp av overvåking av f.eks. bittorrent nettverk kan de se at din IP benyttes til å laste ned/opp innhold.

Hvorvidt du har lastet ned/opp hele eller bare deler av filen vil, så vidt jeg forstår, være irrelevant.

Om du har benyttet deg av innholdet (f.eks. et spill) er også irrelevant da du har deltatt i fildelingen.

Nå er jeg ikke noen advokat så ta det jeg sier med en klype salt, men det er iallefall slik jeg har forstått saken.

Edit: Skriveleif

Endret av DCG
Lenke til kommentar

Hvis man bruker en fil uten autorisasjon så er det også ulovlig.

Men uansett, dei kan ikke vite hvem som faktisk uftørte handlingen (hvem som eier IP adressen er ikke viktig) + jeg mener at ifølge loven så skulle man være nødt til å laste opp hele filen for at dette skulle være ulovelig.. men på den siste er jeg ikke så sikker.

Lenke til kommentar

Denne tråden er vel strengt tatt ein diskusjon om korleis enkelte oppfatter at loven burde være, ikkje ein diskusjon rundt det gjeldande lovverket.

Normalt sett når nokon misstenker at noke ulovleg har skjedd så anmelder dei saka til politiet, politiet vil deretter starte etterforskning. Det er denne etterforskninga som vil konkludere med om anmelder hadde grunnlag for anmeldelsen eller ikkje. Dersom det viser seg at anmelder har anmeldt saka på uriktig grunnlag så kan politiet opprette sak mot anmelder for å ha kasta vekk politiets resursser.

Dersom politiet bekrefter anmeldelsen vil det bli oppretta sak mot den som har begått lovbruddet.

Lenke til kommentar

Denne tråden er vel strengt tatt ein diskusjon om korleis enkelte oppfatter at loven burde være, ikkje ein diskusjon rundt det gjeldande lovverket.

Normalt sett når nokon misstenker at noke ulovleg har skjedd så anmelder dei saka til politiet, politiet vil deretter starte etterforskning. Det er denne etterforskninga som vil konkludere med om anmelder hadde grunnlag for anmeldelsen eller ikkje. Dersom det viser seg at anmelder har anmeldt saka på uriktig grunnlag så kan politiet opprette sak mot anmelder for å ha kasta vekk politiets resursser.

Dersom politiet bekrefter anmeldelsen vil det bli oppretta sak mot den som har begått lovbruddet.

Ja, men de sier jo at de sender ut brev til eieren av IP adressen og forteller at du/noen i ditt nettverk har lastet ned spillet vårt og nå krever vi en avgift ellers går vi til søksmål mot deg.

Så blir jo nesten mer utpressing :p

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det vil dette være en sivil sak (?). Det betyr at de ikke må "bevise" noe som helst, men bare overbevise noen om at det er mer sannsynlig at personen registrert på IP-adressen har lastet ned fila enn at han ikke har gjort det (?). Hvis de saksøker 1000 mennesker og statistikken tilsier at 501 av disse er skyldige, kan de i teorien få 1000 seiere, siden oddsene er i deres favør for at hver enkelt saksøkte er skyldig (?).

Ja, det er en del spørsmålstegn i innlegget. Hvis noen faktisk har peiling kan de eventuelt rette på meg. :)

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar

Nei, du kan formattere så mange ganger du vil, men dataen ligger der fortsatt.

Ikke hvis du gjør det på riktig måte.

Nei, ikke dersom du bare formatterer. Du kan formattere 100 ganger, men dataen er fortsatt mulig å hente ut.

Det finnes spesialprogramvare hvor alle områder på harddisken blir overskrevet x antall ganger som er langt bedre.

Skal du være 100% sikker, må du bruke en degausser for å avmagnetisere harddisken helt.

Lenke til kommentar

Nei, du kan formattere så mange ganger du vil, men dataen ligger der fortsatt.

Ikke hvis du gjør det på riktig måte.

Nei, ikke dersom du bare formatterer. Du kan formattere 100 ganger, men dataen er fortsatt mulig å hente ut.

Det finnes spesialprogramvare hvor alle områder på harddisken blir overskrevet x antall ganger som er langt bedre.

Skal du være 100% sikker, må du bruke en degausser for å avmagnetisere harddisken helt.

Nei. Du kan bruker spesielle programmer som skiver tilfeldige verdier til alle sektorene.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

oh, tråden har eksplodert!

Jo, det er riktig i sivile saker at man ikke må bevise til den grad at det ikke er mye tivl at en persjon lastet ned filen.

Men man MÅ jo ha bevis uansett!

Dette er en tråd angående tolkningen av loven.. Jeg mener at disse karene her har nubbesjans til å bevise at en pirat faktisk brøt loven BARE ved å ha en IP adresse... IP adressen er jo knytett til hardware, ikke til en persjon. Og dessuten så må jo dei også vise at nedlasteren delte en stor del av filen med andre...

Hvis de saksøker 1000 mennesker og statistikken tilsier at 501 av disse er skyldige, kan de i teorien få 1000 seiere, siden oddsene er i deres favør for at hver enkelt saksøkte er skyldig (?).

Nei sånn funker det ikke fordi det ikke er samme sannsynlighet for at den tiltalte er skyldig i alle dei sakene. Endret av Shushi
Lenke til kommentar

oh, tråden har eksplodert!

Jo, det er riktig i sivile saker at man ikke må bevise til den grad at det ikke er mye tivl at en persjon lastet ned filen.

Men man MÅ jo ha bevis uansett!

De har en form for bevis - IP-adressen.

I følge en kildeløs Wikipedia-artikkel: "For å oppfylle denne bevisbyrden kreves det imidlertid bare som utgangspunkt at det foreligger alminnelig sannsynlighetsovervekt, altså slik at retten skal bygge på det faktum den finner mest sannsynlig."

Hvis de saksøker 1000 mennesker og statistikken tilsier at 501 av disse er skyldige, kan de i teorien få 1000 seiere, siden oddsene er i deres favør for at hver enkelt saksøkte er skyldig (?).

Nei sånn funker det ikke fordi det ikke er samme sannsynlighet for at den tiltalte er skyldig i alle dei sakene.

Det var selvfølgelig en underforstått antakelse i mitt eksempel at sakene ikke hadde andre beviser som kunne tippe saken den ene eller andre veien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...