Gå til innhold

Har ikke betalt for varer fra nettbutikk - hvilke plikter / rettigheter har jeg?

Anbefalte innlegg

Hei, hadde en litt spesiell opplevelse en dag. Jeg hadde bestil et produkt fra en nettbutikk og valgt bankoverføring som betalingsmiddel, men jeg ombestemte meg og tenkte at pakken sikkert ikke kommer om jeg ikke betaler men det gjorde den. Fikk attpåtil hentet den ut fra posten uten å betale noe.

Mitt som er er jeg pliktig til å betale eller er det posten og nettbutikk som har gjort en feil? Hvilke rettigheter har jeg i dette tilfelle? Takk:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du valgte bankoverføring? Så er jo saken litt anderledes, siden da burde nettbutikken kreve pengene før varen ble sendt. Regner med de vil forsøke å kreve pengene hvis du ikke får postoppkrav isteden.

Du burde jo forstå at varen koster penger, hvis du får epost om ordrebekreftelse.

Men på annen side så må jo nettbutikken inrømme de har gjort en feil, så muligens du slipper unna hvis beløpet er under 100 kr, men det er nok snakk at nettbutikken er redd å få dårlig rykte.

Tror ikke grantien gjelder, heller ikke returrett så klart.

Så sjekk om varen er defekt?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Pakken er hjemme hos meg så har ingen ting med retur osv å gjøre. Spm var bare om jeg siden pakken aldri skulle vært utlevert uten oppkrav slipper å betale siden det ikke er jeg som har gjort en feil?

Skal legges til at pakken ble hentet på henteseddel fra posten.no senere samme dag kom det en henteseddel i posten som det postoppkrav på.

Varen er ikke defekt!

Endret av Kårejhonny
Lenke til kommentar

Var det en film til 10-20 kr?

Kan jo være nettbutikken var litt grei mot deg siden nettbutikken hadde 1 vare på lager som de ville kvitte seg med.

Hvis prisen var over 500 kr ville jeg være litt forsiktig, siden hvis det blir oppdaget 1-2 år senere kan det være nettbutikken krever renter/sakomkostninger hvis det skulle bli sak.

Så det kan bli dyrt for deg, selv om du handlet i god tro, er det en gråsone også her.

Siden du burde vite at du ikke får dyre gjenstander av nettbutikker uten god grunn.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

*

Mitt som er er jeg pliktig til å betale eller er det posten og nettbutikk som har gjort en feil? Hvilke rettigheter har jeg i dette tilfelle? Takk:)

Du har nok ikke noen rettigheter her...

Her har nok posten gjort en feil, mulig du bare får en faktura i posten.

Lenke til kommentar

Hva er problemstillingen her? Du spør etter hvilke rettigheter du har? Til hva?

For det første, bankoverføring og postoppkrav er ikke det samme. Postoppkrav er når du må betale på postkontoret for å få pakken utlevert. Bankoverføring er når du får et kontonummer, et referansenummer/KID og et beløp du skal overføre til selger.

Det er det sistnevnte du har valgt. Da er det naturlig at du ikke må betale for å hente ut pakken. Det er heller ingen regel som sier at selger ikke har lov til å sende varen uten å ha fått betalt først.

Og hvordan skulle selger vite at du ombestemte deg?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du har to valg:

1: Betale totalbeløpet som det ble avtalt at du skulle betale for varen, inkludert eventuell frakt.

2: Benytte deg av angrerett og sende varene tilbake. Du må da selv betale fraktkostnaden for dette. Dette gjelder kun om det er mindre enn 14 dager siden du hentet varene på Posten.

Du er juridisk bundet av en avtale, selv om forhandler har "glemt" å ta betalt, eller sendt varen før beløpet var betalt. Du vil mest sannsynlig få en regning om du ikke betaler på eget initiativ, og om ikke denne og evt. påfølgende purringer betales, vil saken gå til inkasso og du vil få en meget lei betalingsanmerkning som kan ødelegge mye for deg i årene som kommer.

Hvis forhandleren finner ut dette om et år eller to, kan du måtte betale renter av beløpet som om det var en regning som ikke ble betalt i tide. Det er til og med mulig det er straffbart om det kan bevises at du ikke handlet i god tro.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Til info så er det nå sånn at betalingsanmerkninger slettes når kravet er innfridd, altså ikke noe som forfølger deg i ettertid sålenge du har gjort opp for deg!

Når det er sagt så har du jo "ingen" sak her. Du har bestilt en vare fra en butikk og de har innvilget deg kredit (heller tvilsomt). De kan vise til en bestilling så det eneste "valget" du har her, hvis du ikke ønsker å beholde varen, er som Marekatten sier å benytte deg av angreretten. Du må selv betale frakten tilbake til butikken, men du skal ha tilbake kjøpssum OG fraktkostnadene fra butikken til deg.

Endret av Rookie_NO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...