GUNNISSS Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 I gamle dager brukte vi uoffisielle drivere for å presse litt mer juice ut av skjermkortet. Hvordan fungerer det idag ? Lenke til kommentar
maedox Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 I gamle dager brukte vi uoffisielle drivere for å presse litt mer juice ut av skjermkortet. Hvordan fungerer det idag ? Omegadrivers? Jeg tror ikke det er like utbredt lenger gitt. Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Tror du alle har spilt siden 2005? Noen begynner nå, og da kan det være fint med en slik guide. Spesielt siden det også har kommet endel nytt på den fronten siden da. Grafikk er, og vil alltid være grafikk. Ny hardware endrer ikke det. Spilt siden 2005? Begynte lenge før det, men det var det året jeg fikk spillet til jul. Det som faktisk forandrer seg er innstillingene for grafikk. Kan ikke huske at jeg så så mange grafikkalternativer når jeg i min barndom spilte Doom 2, hadde jeg skulle begynt å spille nå hadde det gått rundt for meg oppi hodet hva de forskjellige innstillingene skulle være for noe. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Støtter absolutt forslaget om vsync, gitt at det ikke går makabert ut over FPS. 120 FPS gir ingen fordel over 60 FPS, men det å slippe tearing er en vanvittig stor fordel. Tearing er det som virkelig får ting til å se ille ut, særlig hvis det forekommer hyppig og markant. Spilte CS 1.6 back in the day med vsync på, og stusset over at jeg ikke fikk mer enn 60 FPS. 100 FPS var jo det store, og mitt Radeon 9800 Pro skulle jo klare det, så jeg fant ut at vsync måtte av for å oppnå mer enn 60. Det så helt jævlig ut, og jeg gikk raskt tilbake til vsync. Man merker jo ingen forskjell på 60 og 100 FPS uansett. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Så er jo spørsmålet om god grafikk faktisk betyr noe... Og svaret på det er som alltid: ja selvfølgelig betyr det noe. AtW Støtter absolutt forslaget om vsync, gitt at det ikke går makabert ut over FPS. 120 FPS gir ingen fordel over 60 FPS, men det å slippe tearing er en vanvittig stor fordel. Tearing er det som virkelig får ting til å se ille ut, særlig hvis det forekommer hyppig og markant. Spilte CS 1.6 back in the day med vsync på, og stusset over at jeg ikke fikk mer enn 60 FPS. 100 FPS var jo det store, og mitt Radeon 9800 Pro skulle jo klare det, så jeg fant ut at vsync måtte av for å oppnå mer enn 60. Det så helt jævlig ut, og jeg gikk raskt tilbake til vsync. Man merker jo ingen forskjell på 60 og 100 FPS uansett. Hovedproblemet med vsync er vel forsinkelse, litt avhengig av hvordan det bufres. AtW Lenke til kommentar
LoveAmiga Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 For meg det er det motsatte, jeg synes det er helt forferdelig å spille uten V-sync ! Helt enig. Lenke til kommentar
Dipso Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Trippelbuffring kan hjelpe å unngå lagg og fps-drop med v-sync. Selv har jeg aldri hatt noe trøbbel med visuell lagging med unntak av unreal tournament 2003 og 2004 som hadde store problemer med muselagg med en gang man aktiverte vsync... Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Vi guider deg gjennom alle de viktigste innstillingene. Guide: Utnytt skjermkortet ditt Så er jo spørsmålet om god grafikk faktisk betyr noe... Gameplay er minst like viktig som grafikken. Lenke til kommentar
Cruentus Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Så er jo spørsmålet om god grafikk faktisk betyr noe... Selvsagt. Folk flest kjøper ikke grafikkort til flere tusen for ingenting. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Vi guider deg gjennom alle de viktigste innstillingene. Guide: Utnytt skjermkortet ditt Så er jo spørsmålet om god grafikk faktisk betyr noe... Gameplay er minst like viktig som grafikken. Spillopplevelsen er en total pakke, og påvirkes av alle aspekter, inkludert grafikk. Sånn jeg ser det er grafikk endel av "gameplayet". AtW Lenke til kommentar
Maztermin Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 mesteparten der var ikke så veldig relevant for min del... spiller på en laptop med et radeon x600 mobility 256MB. på en maskin med en P4 3,2Ghz og 2 gig ram... (spiller kun wow, og det går som ei kule med default medium settings. ) noen peiling på hvor en kan kjøpe mobile agp eller pci express skjermkort? mener mitt er et pci-x (en HP Zd8300) Lenke til kommentar
MatseMats Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 For taktisk spilling så kan en viss mengde grafikk være viktig. Mng en gang det er nyttig for meg å ha en så skart og klar skygge i Black Ops som mulig, enklere å ta ut fiender som spankulerer rundt et hjørne der jeg kan se skyggen dems før de kan se meg. Minner meg om wallahck, noe det ikke er Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Støtter absolutt forslaget om vsync, gitt at det ikke går makabert ut over FPS. 120 FPS gir ingen fordel over 60 FPS, men det å slippe tearing er en vanvittig stor fordel. Tearing er det som virkelig får ting til å se ille ut, særlig hvis det forekommer hyppig og markant. Høyere framerate enn refresh raten til skjermen gir likevel en fordel med raskere frame oppdateringer selvom to eller flere frames blir spredt utover en refresh, samt det også som nevnt gir mindre input lag. Følsomheten for input lag og tearing varirer dog fra person til person. Selv legger jeg som regel ikke så godt merke til tearing. Lenke til kommentar
KAS Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 I år 2005, da jeg spilte BF2 med alt på low og lav oppløsning siden jeg ikke visste hva grafikk var engang, hadde dennne hjulpet. Men det begynner å bli noen år siden. Jeg var 12-13. Sikkert 2-3 andre som trenger denne guiden tho. Det var da voldsomt. jeg skal love deg at denne guiden ville vært gresk for deg om du ikke visste hva grafikk var Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Jeg reagerte litt på anbefalingen om å skru av motion blur om man ligger over 50FPS. Så lenge hvert frame er et perfekt skarpt stillbilde vil det aldri se 100% flytende ut. Ikke at dagens motion bluring implentasjoner i spill er i nærheten av å gjøre en like godt jobb som et video kamera på å simulere hvordan synssystemet vårt fungerer. Det blir mer brukt som et artistisk "gimmick" effekt, noe man kan eller ikke kan like. SSAA er forøvrig overlegen MSAA på å fjerne aliasing. MSAA tar kun kantene på polygonene mens SSAA har en effekt på nesten alle former av aliasing; texture aliasing, shader/specular aliasing, aliasing på alpha texturer.. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 (endret) Støtter absolutt forslaget om vsync, gitt at det ikke går makabert ut over FPS. 120 FPS gir ingen fordel over 60 FPS, men det å slippe tearing er en vanvittig stor fordel. Tearing er det som virkelig får ting til å se ille ut, særlig hvis det forekommer hyppig og markant. Spilte CS 1.6 back in the day med vsync på, og stusset over at jeg ikke fikk mer enn 60 FPS. 100 FPS var jo det store, og mitt Radeon 9800 Pro skulle jo klare det, så jeg fant ut at vsync måtte av for å oppnå mer enn 60. Det så helt jævlig ut, og jeg gikk raskt tilbake til vsync. Man merker jo ingen forskjell på 60 og 100 FPS uansett. Så har man tingen at man kan skaffe en raskere skjerm som støtter mer er 60 FPS. 120FPS skjerm f.eks Dog, du får ikke høyere framerate en 60 med DVI eller HDMI, og det irriterer livet av meg. Det er en teknisk begrensing. Edit: Skrifeleif demon holder på å ta meg Endret 12. mai 2011 av del_diablo Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Støtter absolutt forslaget om vsync, gitt at det ikke går makabert ut over FPS. 120 FPS gir ingen fordel over 60 FPS, men det å slippe tearing er en vanvittig stor fordel. Tearing er det som virkelig får ting til å se ille ut, særlig hvis det forekommer hyppig og markant. Spilte CS 1.6 back in the day med vsync på, og stusset over at jeg ikke fikk mer enn 60 FPS. 100 FPS var jo det store, og mitt Radeon 9800 Pro skulle jo klare det, så jeg fant ut at vsync måtte av for å oppnå mer enn 60. Det så helt jævlig ut, og jeg gikk raskt tilbake til vsync. Man merker jo ingen forskjell på 60 og 100 FPS uansett. Så har man tingen at man kan skaffe en raskere skjerm som støtter mer er 60 FPS. 120FPS skjerm f.eks Dog, du får ikke høyere framerate en 60 med DVI eller HDMI, og det irriterer livet av meg. Det er en teknisk begrensing. Edit: Skrifeleif demon holder på å ta meg Er du nå helt sikker på det? Tror ikke det er rikit nemlig. Riktinok er det få skjermer som tar inn mer enn 60 Hz, men er virkelig HDMI/DVI problemet? AtW Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Støtter absolutt forslaget om vsync, gitt at det ikke går makabert ut over FPS. 120 FPS gir ingen fordel over 60 FPS, men det å slippe tearing er en vanvittig stor fordel. Tearing er det som virkelig får ting til å se ille ut, særlig hvis det forekommer hyppig og markant. Spilte CS 1.6 back in the day med vsync på, og stusset over at jeg ikke fikk mer enn 60 FPS. 100 FPS var jo det store, og mitt Radeon 9800 Pro skulle jo klare det, så jeg fant ut at vsync måtte av for å oppnå mer enn 60. Det så helt jævlig ut, og jeg gikk raskt tilbake til vsync. Man merker jo ingen forskjell på 60 og 100 FPS uansett. Så har man tingen at man kan skaffe en raskere skjerm som støtter mer er 60 FPS. 120FPS skjerm f.eks Dog, du får ikke høyere framerate en 60 med DVI eller HDMI, og det irriterer livet av meg. Det er en teknisk begrensing. Edit: Skrifeleif demon holder på å ta meg Er du nå helt sikker på det? Tror ikke det er rikit nemlig. Riktinok er det få skjermer som tar inn mer enn 60 Hz, men er virkelig HDMI/DVI problemet? AtW Nei, problemet er at 60+Hz skjemer ikke blir lagd. HDMI og DVI er litt mer som sære ting på sidelinjen. Litt sånn irritabelt vis man kommer borti det. Lenke til kommentar
amund_l Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 (endret) I gamle dager brukte vi uoffisielle drivere for å presse litt mer juice ut av skjermkortet. Hvordan fungerer det idag ? På min laptop så prøver jeg å skvise ut litt ekstra, og da finner jeg nye drivere her: http://forums.laptopvideo2go.com/. Der får man tilgang til nVidia-drivere som ikke er godkjent av Microsoft enda. Fordelen er at noen gir god ytelse, og bakdelen er at de kan også gjøre at skjermkortet blir for varmt. Det er ikke noe problem. Installer SpeedFan e.l. slik at man får alarm når kortet blir for varmt. Endret 12. mai 2011 av amund_l Lenke til kommentar
Sandiz Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Fin artikel, Føler at denne artikelen er litt relevant da det er en av få artikler som faktisk forklarer hvordan input delay fungerer, og hvordan man minimerer dette: http://www.anandtech.com/show/2803/1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå