Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har nylig konfigurert en HP ProLiant-server med 5x146GB i RAID5, for bruk sammen med Hypervisor ESXi, for å virtualisere 2 elller 3 Windows Server 2008 R2-installasjoner.

I ESXi har jeg laget en datastorage på den tilgjengelige ~550GB logiske disken, og har nå tenkt å lage virtuelle disker etter behov.

Er dette korrekt/anbefalt fremgangsmåte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Ja, det du har gjort her er riktig fremgangsmåte. Når du lager VMFS, husk å spesifisere 8MB blokkstørrelse. Håper du også har BBWC slik at du også kan få god diskytelse.

Lars

Lenke til kommentar

Takk for innspill!

Har lest meg litt opp på block size nå, og jeg må si at en blocksize på 8 MB ser litt overkill ut, forøvrig tror jeg at mitt valg på 1 MB var for lite. Etter litt grubling tror jeg vi sier 4 MB som passende block size for denne gang.

Har også sett nærmere på BBWC og aktivert dette.

Lenke til kommentar

Blokkstørrelsen har lite eller ingenting å si i forhold til diskplassutnyttelsen da småfiler uansett vil bruke 64k blokkstørrelse.

BBWC er en hardwaremodul med batteri på som man setter inn i serveren. Er forøvrig inkludert som standard på alle Proliant performance-modellene.

Lars

Lenke til kommentar

Jo, du kan overstyre dette, men det er ganske risikabelt. Du kan også skru av/på lokal caching på disker (disablet pr default).

Lars

Er en risiko såklart, får bedrift er jeg vel enig i at det er en for stor risiko. For hjemmebruk med UPS kan det fungere ok dog.

AtW

Lenke til kommentar

Husk at også PSU kan ryke og da hjelper det lite med UPS. Har man to PSUer så hjelper jo det litt, men det kan også bli feil på UPSen. Har sjelden opplevd at en UPS ryker eller streiker (bare en gang, og da var det en sikring som røyk), mens PSUer har det med å ryke innimellom.

Lars

Endret av wsp
Lenke til kommentar

HP sine 1U DL3xx har jeg swappet endel PSU på ja :)

For min egen del i hvertfall ender det ofte opp med spørsmålet til ledelsen om hvor mye nedetid de føler de har råd til ?

Når man har svaret på det spørsmålet kan man designe redundans utifra dette.

Det er ofte en liten fordel og ha noen ca tall klare. Slik at når sjefen helt-ut-i-natta svarer at: "6 timer nedetid er det maksimale vi kan tåle", så kan du nevne at ett synkront offsite datarom vil koste så og så mange penger i snitt over en x års periode. Da får man ofte ett litt mer realistisk tall på hvor mye nedetid man kan tåle. Ofte kan man kanskje bare bytte ut timer til dager når alle kostnader kommer fram :)

hmmz, ble off-topic, men men er så lite trafikk på bedrift delen av forumet at det overlever man kanskje :p

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei,

8MB blokkstørrelse er et poeng om man har store filer, tynnprovisjonerer, bruker snapshot eller linked clones. Nå er det ikke sikkert man planlegger å benytte noe av dette nå, men siden blokkstørrelsen ikke kan byttes senere kan det være smart å sette den til det optimale valget med en gang.

Lars

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...