Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor ofte må gass etterfylles på A/C


Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Min bil er litt over 3 år, og i vår merket jeg at A/C ikke fungerte lenger. Satte bilen på verksted, de sa det var tomt for gass, og etterfylte. Kostet $$$. Er det vanlig at det lekker så mye at gass må etterfylles hvert 3. år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ja, det kommer an på bruken og da, om du bruker det nesten hver dag når det er varmt så går det mye.

Det "går" ikke gass når man bruker A/C, dette er et lukket system, som et kjøleskap. Jeg kan ikke se noen grunn til at dette skjer enn at det må være lekkasje et sted.

Lenke til kommentar

Hvis du vil beholde AC-anlegget uten feil, så aldri slå det av. La det stå på hele tiden. Typisk norsk at AC-anlegget er avslått 99,9% av året, og iløpet av den tiden skjer det mye rart når ingenting av pakninger, koblinger, kompressor, osv. får tilgang på olje (som flyter sammen med gassen). Tørre pakninger lekker gass.

 

AC-anlegg på moderne biler bruker lite drivstoff, sansynligvis ikke merkbart som følge av variabel kompressor.

Endret av gxi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Er det ikke slik at kompressoren uansett slår seg av når temp går under noen plussgrader, for å unngå isdannelse i utløpet for kondensvann?

Lenke til kommentar

Endel AC anlegg slår seg automatisk av når tempen er under 5+ grader celsius. Jeg kjøpte en Octavia 2005 mod i 2008, altså 3 år gammel, da hadde den gått 55.000km. AC produserte kaldt luft, faktisk bedre enn f.eks foreldra mine sine 1 år gamle Kia Ceed.

 

Min ble først merkbart dårligere i 2010, så etter 4-5 år\70-80.000km trengte den etterfylling av gass.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Ja, men det er ikke under 0 grader hele vinteren. Det er forskjell på å få noen uker med minusgrader og dèt å aldri trykke inn knappen (der den finnes) annet enn de få dagene det er 30+ grader ute.

 

Hadde jeg hatt manuelt klimaanlegg i dag ville jeg trykt inn knappen for AC, og aldri slått den av. Det er i prakis det automatikken til klimaanlegget jeg har i bilen nå gjør. Er ikke merkbart i det hele tatt på drivstofforbruket om den er på eller av uansett. I verste fall snakker man vel om 3-4 hester når den går på maks. En bieffekt av det er at kupèen tørkes for vann, og man unngår dugg ved bruk av resirkulasjon samt når mye vann dras inn i bilen.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Btw, i instruksjonsboka til Skoda Octavia anbefaler man å kjøre Ac anlegg på "lo", altså så kaldt luft som anlegget klarer å produsere et par ganger på vinteren. Har vel litt med bakteriedannelse å gjøre?

Lenke til kommentar

Ja, men det er ikke under 0 grader hele vinteren. Det er forskjell på å få noen uker med minusgrader og dèt å aldri trykke inn knappen (der den finnes) annet enn de få dagene det er 30+ grader ute.

 

Hadde jeg hatt manuelt klimaanlegg i dag ville jeg trykt inn knappen for AC, og aldri slått den av. Det er i prakis det automatikken til klimaanlegget jeg har i bilen nå gjør. Er ikke merkbart i det hele tatt på drivstofforbruket om den er på eller av uansett. I verste fall snakker man vel om 3-4 hester når den går på maks. En bieffekt av det er at kupèen tørkes for vann, og man unngår dugg ved bruk av resirkulasjon samt når mye vann dras inn i bilen.

I instruksjonsboken til vår '04 Vectra står det at merforbruket normalt ikke vil være målbart. Og det kan jeg skrive under på. Loggfører hver eneste tank med drivstoff/kjørelengde, og har i lange perioder et ganske statisk kjøremønster t/r arbeid/barnehage/butikk, og det er større variasjon med takbøyler enn det er med klimaanlegget :thumbup: Så det står på hele året, så får det styre seg selv.

BTW så har AC vært standard på "alle" personbiler i Finland i mange år før det ble normalt på biler her i Gnore. Og det er ikke fordi Finland har så forbasket mye varmere klima enn her (...), men fordi de vet at AC hjelper på å holde fukten ute, og rusten borte :roll:

 

Forøvrig: Alle AC/klimaanlegg i biler "må" lekke litt, over tid. Gassen/væsken som benyttes er så ekstremt flyktig at den vil lekke ut gjennom de fleksible slangene, som nødvendigvis benyttes i alle bilanlegg.

Eneste jeg kjenner til som faktisk kan holde helt tett er metallrør, som f.eks kobberrør som benyttes til AC/VP til boliger/etc. Om du mister så mye som rundt 40% vil du ikke merke noe videre til det på en bil, men har du mindre enn halvparten av mengden vil du kunne merke redusert effekt.

Ergo har OP mistet det aller meste (om ikke alt) av væske, og da har han en åpenbar lekkasje. Det vil IKKE ha noen hensikt å bare fylle på ny væske/olje! Lekkasjen må finnes og tettes. Dette gjøres med å fylle på en egen sporevæske, som relativt lett avslører lekkasjen. Deretter må lekkasjen fikses, anlegget renses for sporevæsken, og deretter fylles opp med ny væske/olje.

Vil sterkt anbefale å benytte merkeverksted eller tilsvarende "bra" verksted, og ikke et dekkverksted som har tatt 2 kveldskurs for å fylle. Rett og slett fordi oppgaven krever en viss nøyaktighet, renslighet, og prosedyren til akkurat din bil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

A/C i min bil fungerte fint frem til i fjor høst, etter dette har den bare sporadisk vært slått på ved dugg/fuktig vær. I vår merket jeg at den ikke ga kjøleeffekt i det hele tatt.

 

Merkeverkstedet hadde etterfylt gass med sporstoffer, for å kunne se hvor det lekker. De kunne ikke si noe om hvor mye som hadde lekket ut, men det må ha vært en del siden all kjøleeffekt var borte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...