GoldenHymn90 Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 (endret) Vi har teoretisk webeksamen om fem dager, og jeg har begynt å se på de tidligere eksamene. Det er noen spørsmål jeg kom over som jeg ikke var helt sikker på, og som jeg håper noen kan hjelpe meg med. Alle svar mottas med en stor takk! [Rød skrift = ingen anelse, gul skrift = hva jeg ville ha svart, grønn skrift = 100% sikker] Spørsmål 1: Hvilken type webteknologi er den vanligste å bruke for å kunne utføre følgende oppgaver: a) Lage en webapplikasjon hvor innholdet tilpasser seg typen bruker og prosesseringen foregår på serveren? (Ingen anelse) b) Definere et nytt markeringsspråk for å kunne dele budsjettinformasjon over internett? (XML?) c) Sjekke at det brukeren taster inn i input-feltet ikke inneholder spesialtegn? (PHP?) d) Definere overskriftsnivåer i et tekstdokument? (HTML) e) Tilpasse kantlinjene i en tabell slik at de har samme utforming som de andre tabellene brukt på nettstedet? (CSS) Spørsmål 2: a) Hvordan påvirker «blur» og «smooth» størrelsen på JPG? (Ingen anelse) b) Nevn tre forskjellige typer bilder som PNG-formatet kan lagre. (Ingen anelse) Spørsmål 3: Du har fått i oppdrag å lage en informasjonsside for porten på Gjøvik gård. Hva ville du ha gjort før du begynte på selve siden? (Finne målgruppe, hva slags informasjon som skal komme frem, og formidlingsmåte?) Spørsmål 4: Du får beskjed om å teste et nettsted. Fortell kort hva du ville gått frem og hvorfor. (Teste ut på forskjellige nettlesere og plattform, samt validert siden?) Endret 11. mai 2011 av Bullet in the Head Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Oppgave 3: Dette har med SDLC å gjøre som består av fire faser: Planlegging, Analyse, Design og Iplementering. Det å begynne å lage og kode siden går inn under implementeringsfasen. Under hver av disse fasene inngår det en masse teoretiske konsepter man bør være kjent med før man bare kaster seg ut i kodingen. Det er gjerne snakk om en top-down approach hvor man begynner med det mest overfladiske/generelle (kravdefinisjon, gjøre seg kjent med business rules osv) og ned til det mest detaljerte/spesielle (kodingen). Les mer om systemutvikling her: http://en.wikipedia.org/wiki/Systems_Development_Life_Cycle Lenke til kommentar
Occi Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Oppgave 1 a) F. eks PHP eller ASP b) XML tenker jeg c) Gjerne PHP, kan gjøres med Javascript (og da evt. med jQuery) Oppgave 2 a) Du må nesten definere hvor dette er snakk om, er det et program som PS f. eks? b) Wikipedia ftw. Dog litt usikker på hva som det egentlig lures på her, men har vel gjerne noe med hvilken type fargelegging et PNG-bilde kan benytte (RGB osv.). Kan nevne at PNG kan inneholde gjennomsiktighet (transparency). Oppgave 4 Avhenger av hva som er fokus på utdanningen du går. F. eks hadde jeg et fag kalt web-prosjekt i fjor som de fokuserte veldig mye på skalering, tilpassing for fargeblinde osv. samt validering. Om dere har lært noe server-side scripting (f. eks PHP) kan du jo teste for hull på nettsiden, f. eks SQL-injection, men virker ikke som om det er det oppgaven egentlig lurer på Lenke til kommentar
Alex Moran Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 1 a) kan være så mangt, f. eks. Ruby, PHP, Python, Javascript (Node.js), Java osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå