Gå til innhold

Anmeldes for fyllekjøring - i rullestol

Araho

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har det ikke nettopp vært en lignende sak hvor en rullestolbruker ble sett på som kjørende, men det ble gjort klart at rullestolbrukere er gående?

Jo. Men som jeg sa så kommer det an på maksfarten til den motoriserte rullestolen. Er den over en viss grense så blir det klassifisert som kjøretøy. Da er det korrekt å bøtelegge/anmelde.
Lenke til kommentar

Hvis man faktisk leser nyhetsartikkelen fra linken i første post finner man følgende:

Hun vil bli anmeldt for promillekjøring, men utfallet av saka er umulig å si nå. Først skal den motoriserte rullestolen undersøkes for å finne ut om det karakteriseres som et kjøretøy. Da testes blant annet vekt og maksfart, forteller politijurist Astrid Bolsad[...]

Ikke like morro som diverse varianter av "Haha, snuten er bra teite da", men skulle vel avklare det meste.

Lenke til kommentar

En i rullestol bør i de fleste tilfeller regnes som syklende.

Grunnen til det er at de egentlig faller mellom syklist og gående .

På samme måte som en syklist kan skade en fotgjenger ganske hard så kan man også gjøre det med en lit tyngre rullestol.

2 forgjengere som går på hverandre ender nesten aldri med alvorlig skade.

En rullestol er jo teknisk sett et kjøretøy , på samme måte som en sykkel

Er man syklist så regnes man ofte som kjørende selv om også kan bruke felt beregnet på gående .

hvis man ser på det praktiske så mener jeg at enkelte rullestoler bær regnes som kjøretøy.

kanskje klassifiseres som en handicap bil av den elektriske typen.

kan man ikke dømme personen som rågjenger ell l. ?

Lenke til kommentar

Skal hun miste "lappen" da eller? Fratas retten til å kjøre mer rullestol? :p

Hva med en heftig bot og et par uker med pallespikring? :)

spørs vell hvordan handicap hun har ?

Nå man har fått lov til å bruke en elektrisk rullestol så er man også ganske oppgående , da må det være riktig å gi bot og eventuelt fengsel.

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Nå man har fått lov til å bruke en elektrisk rullestol så er man også ganske oppgående , da må det være riktig å gi bot og eventuelt fengsel.

Nettopp. Jeg regner ikke med at personer med store handicap (som ikke kan sendes i fengsel/betale bøter) får kjøre rullestol uten oppsyn.

Lenke til kommentar

En fengslene våres i det hele tatt rullestolvennlige? Eller handikaptilpasset?

Det bør de da være? Det finnes ikke-handikappede personer som sitter i rullestol, så enkelte fengsler må være tilpasset disse.

Hvorfor sitte i en rullestol hvis man ikke er handikappet?

Lenke til kommentar

Hvorfor sitte i en rullestol hvis man ikke er handikappet?

Et meget godt spørsmål, min gode mann!

Sannheten er at jeg tenkte på funksjonshemmede, men skrev handikappede. Jeg kunne ha redigert innlegget mitt nå som du har gjort meg oppmerksom på feilen jeg gjorde, men da ingen i tråden har nevnt funksjonshemmede blir dette meningsløst.

Lenke til kommentar

Alle elektriske stoler som er å få tak i norge har en maksgrense på 9,7 - 10 km/t, med mindre man tar av sperren som på alle andre kjøretøy. De regnes som gående og det å bøtelegge denne kvinnen fordi hun er full og tilfeldigvis sitter i rullestol blir for dumt.

Hvor oppegående hun er er også irrelevant da man ikke trenger å være nærmest hjerneskadet og leve på nav bare på grunn av at hun sitter i rullestol.

Rullestolen er beina hennes og det hadde vært like dumt å bøtelegge henne som hvis man skulle bøtelegge en ''frisk'' person som går mens han er full.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...