Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

ASUS Radeon 6950 - volt spikes / overvolt

Anbefalte innlegg

Har et ASUS Radeon 6950 DCII som jeg nettopp har kjøpt. Jeg kjører Windows 7 og har installert SmartDoctor-applikasjonen som følger med kortet. Under normal kjøring ser jeg at volten står på 1.1 i applikasjonen, og noen ganger spiker til 1.88 for et lite øyeblikk.

Først tenkte jeg at dette bare var en eller annen raritet i applikasjonen, det er jo ofte ymse kvalitet på denne typen programmer. Men så hadde jeg en interessant opplevelse i går, etter å ha rebootet maskinen ser jeg artifacts i bildet, og fyrer opp SmartDoctor. Og ganske riktig, der står volten fast på 1.88 og temperaturen er på hurtigtog til taket.

Ved å trykke default settings og apply ble volten satt ned til 1.1 igjen, og temperaturen roet seg fort. Men spørsmålet er da: Hva i huleste er det egentlig som har skjedd? Jeg har ikke rørt noen settings i SmartDoctor for å overklokke kortet, og volten der går uansett maks til 1.5.

Noen som har vært borti noe lignende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er alltid mulighet for en feil i BIOS på skjermkortet. Å flashe denne er vanligvis litt mer ømt enn å flashe BIOS på hovedkortet ditt og vil bryte garantien så vidt jeg vet. Jeg vil anbefale at du sender inn kortet dersom du fortsatt har garanti eller reklamasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...