Gå til innhold

- Journalister favoriserer iPhone


Anbefalte innlegg

Hva er egentlig bakgrunnen for denne evige påstanden om at Apple er så flinke med markedsføring? Hvor skjer all denne markedsføringen? Jeg kan ærlig talt ikke si at jeg har sett mer reklame for Apple sine produkter enn andre produsenter sine produkter. Ei heller har jeg lagt merke til denne ekstreme mengden produktplassering det jamres slik om. Jeg har lagt merke til produktplassering både her og der i filmer o.l., men sjelden eller aldri har jeg lagt merke til noe Apple-produkt (bortsett fra en del MacBook Pro-maskiner). Jeg sitter egentlig med inntrykket av at andre produsenter bruker mer penger på både markedsføring og produktplassering enn hva Apple gjør.

 

Faktisk synes jeg at det reklameres mye mer for Android-produkter enn for iOS-produkter. Hvem har vel ikke sett alle HTC-reklamene plastret på alle busskur og andre JC Decaux-plakatstands i Oslo? Hva med det enorme Galaxy SII-banneret som har prydet itavisen.no den siste uka (som forøvrig er borte nå)? Og hva ser man om man går forbi en telesjappe som f.eks. Telekiosken - jo, hele butikken er nedplastret med reklameplakater for diverse Android-telefoner (sist jeg gikk forbi en telebutikk på Sandvika storsenter var det en Nexus S-plakat utenfor og to svære Samsung-plakater som dekket vinduene, men jeg så ikke en dritt om iPhone).

 

Eller menes det at Apple er spesielt flinke med markedsføringen sin, at de lager spesielt gode annonser og reklamefilmer? Bedre kvalitet, men ikke nødvendigvis kvantitet? Jeg antar at det ikke er dette man mener, siden ingen vel kan klandre et firma for å lage god reklame?

 

Jeg tror at iPhone har bygd seg opp den enorme populariteten sin mest på word-of-mouth, hovedsaklig fra brukerbasen av tidlige smartphone-brukere som omfavnet plattformen da den var ny og spennende. Ressurssterke mennesker, opinionsdannere som har gått god for kvaliteten og opplevelsen, og som heller kjører Mercedes enn Mitsubishi Evo. Legg til en passe mengde god reklame og den store mengden medieomtale Apple får gratis fordi kjøperne deres er en attraktiv kunde- og lesergruppe, så har du en del synergieffekter som ikke bare handler om Apple sin "overdrevne markedsføring" som folk "sluker rått".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er muligens mer det at dem har solide kontakter i media-bransjen. Apple maskiner har vel lenge blitt brukt for bildebehandling for aviser og magasiner omtrent siden Adobe først lanserte Photoshop. Musikkproduksjon tror jeg også har ett vist Apple fokus. Og Apple produkter dukker opp i reklamer, film og tvserier som ikke egentlig har noe med Apple å gjøre fordi folka som jobber i bransjen bruker Apple og griper det dem har for hånden når dem trenger en datamaskin i en scene.

Lenke til kommentar

Nok et eksempel på produktplassering:

Vil kurere schizofreni med iPhone. Stjerneforsker Kenneth Hugdahl ved psykologisk fakultet går nye veier for å hjelpe sinnslidende pasienter.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4140068.ece

Denne artikkelen bare underbygger argumentet mitt:

App på smarttelefon oppdager malaria. Ny teknologi skal gjøre det enklere for helsepersonell i feltet å diagnostisere malaria hos pasienter.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4142832.ece

 

Hvorfor beskriver ikke Aftenposten-journalisten hva slags mobil det er snakk om her?

Endret av indeksregulert
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...