Gå til innhold

- Journalister favoriserer iPhone


Anbefalte innlegg

..tipper nok heller det er det at de gjerne bruker "iPod" istedet for "media-spiller", eller "Pod", i verste fall. Og gjerne konsekvent bruker "iPhone" i stedet for "telefon".

 

Det er bare uprofesjonelt og ubevisst. Som mye annet som blir skrevet om teknikk. Og det er grunnen til at Apple, som andre, har innsett at nøkkelen ikke er å imponere med teknikk eller funksjonalitet, men å blande produktene deres inn i pop-kultur ellers. At veike folk i bransjen lar seg imponere så lett burde jo være et problem for dem, selvfølgelig - men det er det jo ikke. Siden de gjerne tror de ønsker å nå det samme publikumet som Apple og Sony vil ha til å kjøpe de overprisede telefonene deres.

 

En kan si mye forskjellig om kritisk media-dekning, men sannheten er den at det er vanskelig å selge kritisk dekning til nok kunder. Folk (les: 51% eller flere av leserne) vil heller lese om hvor kul en iPhone gjør deg, eller hva slags forskjellige egenskaper man tror at iPhone-eiere har, osv. Heller enn en titt på funksjoner, knapper og daglig bruk. Det er ikke så interessant, hvis man bryr seg om tellingen mer enn innholdet.

 

Det er definitivt også noe i det at mobil-bransjen selv ikke liker at flere og flere faktisk ønsker laptop/netbook-funksjonalitet på telefonene sine - ikke minst fordi man må gå bort i fra "en krone per tastetrykk" modellen, osv. Så da er det veldig enkelt å like iPhone, og alt som likner. Ikke nødvendigvis fordi det er en dårlig telefon, men fordi den har veldig bevisste kontroll-mekanismer som er laget for å enkelt legge til "Apps" av en spesiell type, med et begrenset formål, osv.

 

Andre telefoner, eller smart-telefoner (iPhone er vel strengt tatt mer en vanlig mobil med flere grafikk-effekter på skjermen - bytt ut sms-vitser med mer grafikk-ting == fremskritt, etc) har en tendens til å ikke være så rettet mot det samme markedet og den samme modellen for å levere programinnhold.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder storavisene så har dem en grunn til å pushe iphone/ipad, siden dem ser det som en mulig måte å beholde profitten i en digitalisert hverdag.

 

Tingen med aviser og magasiner er at leseren er ikke kunden, dem er produktet som utgiver selger til annonsørene som betaler for reklameplassen.

 

Måten jeg merker iphone-"hysteriet" er at hver gang det dukker opp en ny iphone så er det ikke en artikkel som kjapt nevner det, nei det er 3+ artikler på samme nettsiden. Og dette mens andre telefoner som kommer med nøyaktig det samme, kanskje til og med før, kanskje blir nevnt i en oppsummeringsartikkel som tar for seg 5+ telefoner.

Lenke til kommentar

..definitivt et poeng der. Mange som har blitt omvendt til Apple-kirken etter å ha hørt en preken om abonnementer, løpende abonnements-tjenester og kostnader for enkeltkjøp pushet til mobil-regningen.

 

Problemet er at det nytter ikke å lage noe nyttig med det før smart-telefoner faktisk får skikkelige OS og program. /Da/ kan vi lage mer fullverdige løsninger med dynamisk innhold, spesialsydde mobil-nyheter fisket fra portaler basert på interesse og lokasjon, osv. Når det blir mulig å bruke mobil-oppringing som et verktøy, lik et hvilket som helst annet.

 

Men før det, så går det gjerne i prompende nisser til 10,- per stykk. Eller bestselgeren på Eple-butikken en stund - Kviseskvise-spillet. Classy.

Lenke til kommentar

Godt eksempel er når en stor avis (husker ikke om det var DB, VG eller Aftenposten) testet iPhone mot en samsung sak (igjen, husker ikke navnet). Her gav de 6 til alle delene av iPhonen, dette var for så vidt greit. Men når de sammenlignet hvor mye lagringsplass telefonene hadde, var leksa slik:

 

- Samsung har XX GB internminne, og har mulighet for å utvide med minnekort opp til XX GB

- iPhone har like mye internminne, men ikke mulighet for utvidelse av minnet.

 

Her ble konklusjonen slik at siden man ikke TRENGTE mer enn det iPhone hadde, måtte dem gi begge 6.

 

Jeg trodde ikke man regnet etter "lowest common denominator", heller "highest common denominator". Hypemaskinen rundt iPhone og Apple er så blindende for både media og folket ellers at det er svært vanskelig å unngå de tendensene vi ser i mainstream media. Dessuten er (muligens var) det "in" med iPhone, så derfor fokuserer media på dette for å skaffe mest mulig hits (reklameinntekter er sannsynligvis den mest grusomme tingen som noen gang har skjedd for journalistikken).

Endret av Judgement
Lenke til kommentar

Jeg vedder på at det er 5 ganger så mye folk som vet hva en iPhone 4 er enn hva en samsung galaxy s2 er. Dette er vel i mine øyne fordi at iOS er mere rettet for den enkle brukeren som også vil at det skal funke, (hele tiden). Og android er vel det stikk motsatte, jeg sier ikke at det flyter over av bugs på android, men at det er merkbart flere mener jeg.

Jeg tror nå heller det er fordi Apple får veldig mye gratis reklame i form av medieomtale.

 

jepp det og. Men apple er flinke til mye bl.a. marketsføring. og det burde de ikke straffes for

Apple er flinke til markedsføring, ja. Men de får veldig mye gratis.

 

men det er fordi det er flere som er intresert i det

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvor lenge apple klarer å holde på, liksom hvor mange år før folk går lei?

Jeg synes iphone er en super media mobil, og vil påstå blant den beste å spille med (grunnet utvalg), men jeg ville aldri kjøpt meg en iphone av to grunner: 1-alle har samme mobil 2-Blir for "enkel", jeg elsker å kunne leke meg dypt ned i mobilen ala blackberry eller å fikle med rooting på android.

Lenke til kommentar

Kan bare nenve appleavisen, aka itavisen som har med apple, ipad, iphone eller ipod i hver artikel. Uansett hva artikkelen handler om klarer de å dra en apple-paralell.. :ph34r:

 

Det er nå én artikkel på forsiden til ITavisen som omhandler Apple eller iPhone.

 

Og nå er det fire.

Lenke til kommentar

Det skrives for mye om apple, dette er jo logisk.

Hvordan kan jeg si det?

 

Jo, det blir jo som han forskeren sa.. Når den mest populære mobilen var en nokia, hvorfor fant han ca. ingen artikler om nokiaen, men utallige om Apple?

 

Greit nok at skribentene kan gjemme seg bak ting som "vi får appleprodukter på jobben og er kjent med de", men det holder ikke vann. Hvorfor er de ansatt? For å blogge om produkter de besitter, eller for å informere markedet om omfanget av produkter som er tilgjengelig?

 

Om det skal være en gjeng vattnisser som bare skriver om apple, er de ikke journalister. Da er de bloggere og burde heller drevet sin egen rosablogg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Undres på om VG hadde giddet å skrevet "mobil" eller "kamera" om noe annet den ett Apple produkt hadde blitt brukt.

 

Nåja, jeg tror deler av problemet er mengden Apple produkter i bruk internt i pressen. Bare følg med på hva for maskiner som står på bord under forskjellige tv-sendinger. NRK har i det minste vett nok til å maskere enhver logo, mens TV2 lyser eple-logoen lang vei. Og det er minst ett bilde der ute fra en eller annen fotografutdannelse eller noe hvor en kanskje ser en person som ikke bruker Mac. Pokker og, første gang jeg fikk se en Mac i fysisk form var i fotoavdelinga på lokalavisa. Apple, takket være Adobe Photoshop og tilhørende programvare, har lang historie i pressens arbeidsmiljø.

Lenke til kommentar

Hvis folk slutta å være så sjukt engasjerte for og imot Apple generelt så tror jeg det hadde blitt skrevet færre artikler. Men klikkcount rules.

 

Hele opplegget er veldig ulogisk. Selv har jeg en iphone, og blir ikke irritert når noen sier "x telefon er bedre/android > ios, osv". 90% av kommentarene på sånne artikler er jo håpløse diskusjoner om hva som er best. Ikke mange som skiller mellom fakta og subjektivitet. og kan akseptere at noen andre har en egen mening.

 

Apple-artikler medfører tydeligvis masse klikk, så om man er ute etter det så er det jo ikke rart at vi ser mange artikler med det?

 

Det gjelder vel stort sett all journalistikk i Norge. Syntes det av og til er hysteriske tilstander med overdrevne og 'dramatiske' overskrifter som kun er der for at de skal tjene penger. Hvor har det blitt av saklig og ikke 'over-the-top' journalistikk?

 

Apple er vel uansett sjeleglade for alt som står om dem i media. Det er jo gratis markedsføring!

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Bare en advarsel til bitre og sutrete Apple hatere...

 

I dag skal Apple lansere ganske mye nytt, så dere må regne med at det blir endel skriveri om Apple, iPhone og andre produkter. Hvis dette er for mye å takle for dere så anbefaler jeg et par dagers ferie uten Internett. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare en advarsel til folk som svelger markedsføringen fra Apple rått.

 

I dag skal Apple lansere ganske mye nytt, så dere må regne med at det blir endel reklame for Apple, iPhone og andre produkter. Dersom dere har dårlig dekning på kredittkortet så anbefaler jeg et par dagers ferie uten Internett. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...