Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er dette slark i venstre eller høyre forhjul?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Dette er sikkert litt håpløst å ta skriftlig over et forum, men likevel ...

 

Når jeg kjører fort i relativt skarpe yttersvinger/venstresvinger er det betydelig slark i rattet. Dette er såpass mye at det kan være trafikkfarlig. Det er dog bare merkbart i fart rundt 80 km/t og høyere. Svingen må være så skarp at bilen krenger litt og mor ville sterkt foretrukket å kjøre saktere. (bra beskrivelse?)

 

Jeg har hele tiden hatt en teori om at slarket må ligge i høyre forhjul. For i en relativt skarp yttersving legges mest vekt over på dette hjulet, og jeg ser for meg at det er det som "styrer" mest. Det er aldri slark i innersvinger/høyresvinger.

 

Men jeg heiste opp bilen og jeg klarer ikke å finne slark i dette hjulet. I venstre hjul er det derimot en liten slark i hjullager og drivknute. Her må nok begge deler skiftes om en stund. Men denne slarken er veldig liten.

 

Så jeg lurer på: kan det være den lille slarken i venstre forhjul som skaper problemet, eller er det trolig likevel en (større) slark i høyre forhjul som først oppstår ved sterke krefter? Jeg ser for meg at når bilen kjører i 80 km/t og svinger skarpt, så er kreftene på hjulet vesentlig større enn jeg klarer å kjenne med håndmakt, og at det kanskje likevel kan være en slark som jeg ikke har funnet. Jeg trodde også at jeg burde opplevd slark i innersvinger også viss det var venstre hjul, men der er kanskje teorien min feil.

 

Men det er kanskje når hjulet får minst press på seg (venstrehjul i venstresving) at det får anledning til å slarke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville kanskje sjekket dekk, fjærer og støtdempere først. Det er det eneste logiske jeg kan tenke meg til når det først oppstår i høy hastighet.

 

Slakk i drivknute har ingen betydning for hvordan bilen svinger, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar

Jeg mistenker bærekulene dine. I en del opphengsløsninger vil spennet fra fjæren gjøre det ytterst vanskelig å finne slark her uten å fjerne fjærspennet. Dette kan du gjøre med en kile eller en fjærklemme avhengig av konstruksjon. Du finner gjerne en beskrivelse av fremgangsmåten i Haynes eller tilsvarende håndbøker.

 

Hvis du er NAF-medlem får du gjerne gjort en rask sjekk av dette gratis.

 

Ole

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...