Pensarando Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Hei! Dette er sikkert litt håpløst å ta skriftlig over et forum, men likevel ... Når jeg kjører fort i relativt skarpe yttersvinger/venstresvinger er det betydelig slark i rattet. Dette er såpass mye at det kan være trafikkfarlig. Det er dog bare merkbart i fart rundt 80 km/t og høyere. Svingen må være så skarp at bilen krenger litt og mor ville sterkt foretrukket å kjøre saktere. (bra beskrivelse?) Jeg har hele tiden hatt en teori om at slarket må ligge i høyre forhjul. For i en relativt skarp yttersving legges mest vekt over på dette hjulet, og jeg ser for meg at det er det som "styrer" mest. Det er aldri slark i innersvinger/høyresvinger. Men jeg heiste opp bilen og jeg klarer ikke å finne slark i dette hjulet. I venstre hjul er det derimot en liten slark i hjullager og drivknute. Her må nok begge deler skiftes om en stund. Men denne slarken er veldig liten. Så jeg lurer på: kan det være den lille slarken i venstre forhjul som skaper problemet, eller er det trolig likevel en (større) slark i høyre forhjul som først oppstår ved sterke krefter? Jeg ser for meg at når bilen kjører i 80 km/t og svinger skarpt, så er kreftene på hjulet vesentlig større enn jeg klarer å kjenne med håndmakt, og at det kanskje likevel kan være en slark som jeg ikke har funnet. Jeg trodde også at jeg burde opplevd slark i innersvinger også viss det var venstre hjul, men der er kanskje teorien min feil. Men det er kanskje når hjulet får minst press på seg (venstrehjul i venstresving) at det får anledning til å slarke? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Ville kanskje sjekket dekk, fjærer og støtdempere først. Det er det eneste logiske jeg kan tenke meg til når det først oppstår i høy hastighet. Slakk i drivknute har ingen betydning for hvordan bilen svinger, bare så det er sagt. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Jeg mistenker bærekulene dine. I en del opphengsløsninger vil spennet fra fjæren gjøre det ytterst vanskelig å finne slark her uten å fjerne fjærspennet. Dette kan du gjøre med en kile eller en fjærklemme avhengig av konstruksjon. Du finner gjerne en beskrivelse av fremgangsmåten i Haynes eller tilsvarende håndbøker. Hvis du er NAF-medlem får du gjerne gjort en rask sjekk av dette gratis. Ole Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå