Gjest Slettet-lQle7N2M Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Jeg har ikke gått på en videregående skole og jeg er for øyeblikket i ferd med å ta hele videregående som privatist, for å få generell studiekompetanse. Jeg har allerede bestått eksamen i Engelsk og Samfunnsfag som privatist og skal om 2 uker ta eksamen i historie. Men jeg kom over noe som får meg til å lure litt på hva som faktisk kreves for å få generell studiekompetanse. For å få generell studiekompetanse kreves en av følgene: Fullført og bestått 3-årig videregående utdanning eller Fagopplæring med fag-/svennebrev eller Yrkespraksis og utdanning etter 23/5-regelen: Kan benyttes hvis du har fylt 23 år og kan dokumentere minst 5 års yrkeserfaring og/eller utdanning etter grunnskolen To-årig godkjent fagskole I tillegg må følgende seks fag være bestått og enten dekket inn i løpet av den 3-årige videregående utdanningen eller tatt i tillegg til fagbrev eller yrkespraksis/utdanning: * Norsk hovedmål, sidemål og muntlig (393 årstimer) * Engelsk (140 årstimer) * Samfunnsfag (84 årstimer) * Historie (169 årstimer) * Matematikk (224 årstimer) * Naturfag (140 årstimer) Siden jeg er under 23 år og ikke har fagopplæring er det "Fullført og bestått 3-årig videregående utdanning" jeg stusser over. Betyr det at jeg må fysisk ha sittet på en skolebenk i 3 år? Eller kunne jeg i teorien bare bestått privatist eksamen i alle 6 fag uten å ha gått på noen som helst skole, privat eller offentlig. Og da automatisk få generell studiekompetanse når eksamen nr 6 er bestått? Lenke til kommentar
cfg Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Du må ikke sitte på en skolebenk, men for å få GENS må du ha flere fag enn de overnevnte fagene. Ta og se på hele "faglista" til allmenn vgs, da vil du få en forståelse over hvilke fag du trenger for å gå videre. Du må fullføre alle de forskjellige trinnene på enkelte fag for å klare å få bestått. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå