Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vedrørende oppsigelse av jobb i vikarbyrå

Pennywise

Anbefalte innlegg

Jeg er student og for tiden ansatt i et vikarbyrå. Jeg har godkjent et oppdrag som varer hele sommeren. Nå har det seg slik at jeg ikke føler meg rettferdig behandlet mtp. betalte timer, timeplan og generell arbeidsmengde (helt urimelige krav i mine øyne..). Jeg har blitt tilbudt en annen jobb i sommer utenom vikarbyrået som er mye mer attraktiv -- og ikke minst bedre betalt. Jeg ønsker derfor å si opp jobben jeg har via vikarbyrået. Det jeg lurer på da er hva reglene rundt dette er? Jeg er fortsatt innenfor prøvetiden på 6 måneder, og i følge kontrakten min er da oppsigelsestiden 14 dager med mindre "noe annet er spesifisert".

Jeg skal ned og snakke med dem på fredag, men har lyst til å sette meg litt inn i mine rettigheter først. Det jeg lurer på er egentlig om det faktum at jeg har godkjent oppdrag for hele sommeren kan ha noen innvirkning på den spesifiserte oppsigelsestiden? Det skal sies at oppdragsgiver har brukt en del tid på å lære meg opp til jobben jeg gjør, så jeg kan se deres side av saken også. Men når jeg blir tilbudt noe bedre, og når forholdene er slik de er føler jeg ikke jeg kan ta hensyn til det. Har de siste uken hatt arbeidsdager på mellom 10 og 12 timer, hvor nesten hver dag innebærer 2-3 timer kjøring som ikke teller som arbeidstid i følge dem. I tillegg er det en del arbeid på kveldstid (bestillinger) som jeg ikke kan skrive timer på. Jeg føler meg utnyttet og jeg orker ikke ha det slik hele sommeren.

Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra det jeg har funnet ut er det visstnok ikke ulovlig å ikke telle kjøretimer som arbeidstimer. Jeg får km-godtgjørelse, men det er en mager trøst når det tar så mange timer av dagen min hver dag. Jeg fikk beskjed av byrået om at oppdragsgiver var "meget streng på overtid". Jeg antar de faste ansatte tar det ut i avspasering eller noe slikt, men det teller jo ikke for meg.

Uansett er jeg interessert i å si opp stillingen da jeg har fått et bedre tilbudt fra en bedrift jeg har jobbet i før og som jeg vet tar arbeidernes rettigheter svært alvorlig. Jeg er bare redd oppsigelsestiden blir lengre enn de spesifiserte 14 dagene siden jeg har akseptert vikaroppdraget for hele sommeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...