Gå til innhold

Test: Qpad MK-80 Pro Gaming Mechanical Keyboard


Anbefalte innlegg

jossy:

Das Keyboard og Filco kan bestilles fra getdigital.de, men husk at mva pluss gebyr tilkommer.

Mitt eksemplar ble bestilt av en kamerat gjennom en luguber Hong Kong-butikk som hadde et heftig tilbud, men på tross av ekstremt høy frakt tror jeg totalprisen ble under 800 kr med gebyrer. Jeg har US-layout, de leveres med US og EU tror jeg, nordisk har jeg aldri sett. Jeg bruker mitt tastatur til koding, men jeg lurer på om jeg skal skaffe et lignende med nordisk layout til chatting og lignende.

 

Edit: Jeg liker veldig godt at Das Keyboard tilbyr ekstraknapper til å bytte ut super key med en liten Tux og en Command-knapp for Mac.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

QPAD sitt tastatur, MK-80 Pro gaming, er det samme tastaturet som Xarmor U9BL, som kommer fra samme fabrikk. Det QPAD har gjort er bare å slenge på noen logoer og kalle det sitt. Så lenge QPAD overhode ikke har gjort noe med det, utenom å legge på noen logoer osv, hadde det vel vært bedre å anmelde Xarmor U9BL.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

heftig tilbud, men på tross av ekstremt høy frakt tror jeg totalprisen ble under 800 kr med gebyrer. Jeg har US-layout, de leveres med US og EU tror jeg, nordisk har jeg aldri sett. Jeg bruker mitt tastatur til koding, men jeg lurer på om jeg skal skaffe et lignende med nordisk layout til chatting og lignende.

 

 

Det finnes Filco med nordisk layout. Sjekk ut Alt du trenger å vite om mekaniske tastatur. Selv har jeg kjøpt et svensk Filco med cherry blue switcher fra Keyboardco. Et riktig trivelig tastatur som gir meg lyst til å skrive mer enn det jeg allerede gjør.

Lenke til kommentar

heftig tilbud, men på tross av ekstremt høy frakt tror jeg totalprisen ble under 800 kr med gebyrer. Jeg har US-layout, de leveres med US og EU tror jeg, nordisk har jeg aldri sett. Jeg bruker mitt tastatur til koding, men jeg lurer på om jeg skal skaffe et lignende med nordisk layout til chatting og lignende.

 

 

Det finnes Filco med nordisk layout. Sjekk ut Alt du trenger å vite om mekaniske tastatur. Selv har jeg kjøpt et svensk Filco med cherry blue switcher fra Keyboardco. Et riktig trivelig tastatur som gir meg lyst til å skrive mer enn det jeg allerede gjør.

Det var Das Keyboard jeg siktet til, det har jeg aldri sett i nordisk layout.
Lenke til kommentar

Jeg er en tanke skeptisk til de lydutgangene på tastaturet. Det er veldig praktisk, men hvis de analoge lydsignalene må gjennom et ekstra sett med kabler og kontakter kan det fort gå ut over lydkvaliteten. Testet dere dette? Hvis ja, hvor gode hodetelefoner brukte dere og merket dere noen forskjell?

Ser poenget ditt. men når du alikevel bruker lydkort i pcen så kan du ikke forvente den helt store lydkvaliteten uansett hvor bra lydkortet i teorien skal være så har du fortsatt for dårlig strømforsyning i pcen til at lyd kan bli noe bra. skal du har god lyd fra pc så er det bare en ting som gjelder og det er en ekstern USB dac

Lenke til kommentar

Kanskje det er billigere? Ikke vet jeg.

 

Jeg eier et Razer BlackWidow, som også benytter seg av samme taster (hvis jeg forstår rett, er ikke veldig på det tekniske). Og de er veldig fine å skrive på, og det er ingen problemer knyttet til det ved gaming. Eneste problemet er den høye klikkelyden som fra tid til annen kan irritere enhver på Ventrilo.

 

Tror likevel dette er et godt tastatur. Liker spesielt at de har valgt å ta bort unyttige makro-taster. Det viser igjen til at Qpad er et selskap for FPS-gamerene, ikke MMORPG-gamerne -- med røtter tilbake til Wolfenstein: Enemy Territory. :)

 

Du har helt rätt i att vi gillar FPS Zodihax. ET har en särskild plats i mitt hjärta ^^

Jag tillhör ju första generationen gamers, född på 70 talet. Som så många andra oldschool-spelare växte jag upp med Sinclair Spectrum, Commodore 20/64 och Atari. Gaming har alltid varit en del av mitt liv. Mitt första onlinespel var Return to Castle Wolfenstein (RTCW) för att sedan byta till Enemy Territory (ET). ET spelar jag fortfarande och är också spelet som M8D International där jag spelar grundades på. Därefter blev det BF2, TF2, COD4, L4D, ET:QW, Quakelive, CS 1.6 och CSS. Men det har även blivit en hel del Star Wars: Jedi Knight, Starcraft, Warcraft och framförallt Company of Heroes som jag just nu spelar en hel del och som jag verkligen gillar. I princip spelar jag igenom alla bra spel på singleplayer. För att jag skall spela spelet online krävs det många faktorer och det är inte många spel som lever upp till det. Dock undviker jag spel som World of Warcraft då jag vet att jag fastnar och det vågar jag inte riskera ;) Hur som helst så handlar QPAD produkter om känsla och kvalitet före "bling bling" och features. Detsamma med detta tangentbord. Det är helt enkelt grymt skönt att använda. GG

Lenke til kommentar

Noen som vet grunnen til at både dette og Razer-tastaturet kommer med Cherry Blue istedet for Black?

 

Själv är jag helt frälst i de blåa switcharna.

Jag har tillsammans med fler utav våra professionella spelare och resten utav bolaget suttit med flera olika varianter utav tangent-switchar sedan mars förra året så vi har fått lite tid på oss att göra vår bedömning samt förbättringar. Personligen tycker jag både de svarta och röda switcharna känns lite tama i förhållande till de blåa. Det ger inte den feedback som du får från de blåa känslan blir inte lika mekanisk. De bruna switcharna känns OK men lite tråkiga. Dock skönare än svarta och röda. Cherry MX Röd är en mjukare/lättare variant utav de svarta, helt OK men inte den känsla jag personligen är ute efter. Smaken är som baken men vi har valt blåa för att vi alla tyckte de gav den skönaste känslan. MX Blue blir som en stämgaffel ”in-game” där man både känner och hör klicket. Med de blåa switcharna tilltalar man alla sinnen. Hörsel, känsel och visuellt. GG

Lenke til kommentar

Til dere som basher Razer, så kjøpte jeg meg nettopp, etter mye om og men, BlackWidow.

 

Jeg må si cherry blue er genialt gode å skrive med. Ja, de bråker litt, men når man lærer seg å ikke skrive så hardt så går støyen ned en god del.

 

Cherry blue har også vist seg å være et mye bedre valg om man vil kombinere spill og skriving. Black er hovedsaklig myntet på hardcore spillere, da dobbeltapping og den slags går lettere siden man ikke må over den "dumpen" man må med blue.

 

Selv gikk jeg fra g19 til BlackWidow, og jeg har ikke noe å utsette på byggekvaliteten til Razer. Ser heller ikke hvordan andre tastatur med nøyaktig like taster, kan være bedre...

 

En annen ting som er genialt med BlackWidow er at man kan lage makroer on the go, med alle knappene på hele tastaturet. Om man vil ha en makro på space, er det bare å lage det. Dette har jeg savnet på andre tastaturer, som bare lar en lagre makroer på de dedikerte makrotastene.

 

 

Ang. de analoge uttakene i tastaturet, var jeg også skeptisk til at dette skulle skape støy og den slags, men er ganske positivt overrasket over hvor gode koblinger det er. Har dt770 headset, så jeg burde være i stand til å høre eventuelle urenheter i lyden.

Endret av Habitats
Lenke til kommentar

Kanskje det er billigere? Ikke vet jeg.

 

Jeg eier et Razer BlackWidow, som også benytter seg av samme taster (hvis jeg forstår rett, er ikke veldig på det tekniske). Og de er veldig fine å skrive på, og det er ingen problemer knyttet til det ved gaming. Eneste problemet er den høye klikkelyden som fra tid til annen kan irritere enhver på Ventrilo.

 

Tror likevel dette er et godt tastatur. Liker spesielt at de har valgt å ta bort unyttige makro-taster. Det viser igjen til at Qpad er et selskap for FPS-gamerene, ikke MMORPG-gamerne -- med røtter tilbake til Wolfenstein: Enemy Territory. :)

 

Du har helt rätt i att vi gillar FPS Zodihax. ET har en särskild plats i mitt hjärta ^^

Jag tillhör ju första generationen gamers, född på 70 talet. Som så många andra oldschool-spelare växte jag upp med Sinclair Spectrum, Commodore 20/64 och Atari. Gaming har alltid varit en del av mitt liv. Mitt första onlinespel var Return to Castle Wolfenstein (RTCW) för att sedan byta till Enemy Territory (ET). ET spelar jag fortfarande och är också spelet som M8D International där jag spelar grundades på. Därefter blev det BF2, TF2, COD4, L4D, ET:QW, Quakelive, CS 1.6 och CSS. Men det har även blivit en hel del Star Wars: Jedi Knight, Starcraft, Warcraft och framförallt Company of Heroes som jag just nu spelar en hel del och som jag verkligen gillar. I princip spelar jag igenom alla bra spel på singleplayer. För att jag skall spela spelet online krävs det många faktorer och det är inte många spel som lever upp till det. Dock undviker jag spel som World of Warcraft då jag vet att jag fastnar och det vågar jag inte riskera ;) Hur som helst så handlar QPAD produkter om känsla och kvalitet före "bling bling" och features. Detsamma med detta tangentbord. Det är helt enkelt grymt skönt att använda. GG

Hvis du startet med RtCW og gikk over til ET, tilhører du den riktige delen av FPS-gamerene. ;)

Lenke til kommentar
Det var Das Keyboard jeg siktet til, det har jeg aldri sett i nordisk layout.

Det har du sikkert rett i. Er ikke Das Keyboard mest kjent for å ikke ha noen layout i det hele tatt? Blanke taster? Eller roter jeg nå?

Du får de i forskjellige versjoner, blant annet både med og uten påskreven layout.

 

Når det gjelder topic skulle jeg gjerne ønske å høre hvorfor noen i det hele tatt vil ha lyd fra tastaturet sitt når de skriver, jeg mener.. das keyboard reklamerer til og med på siden sin med at den har "den riktige lyden". I mitt hode er i alle fall den "riktige" lyden for et tastatur så lite som mulig. Jeg trenger ikke høre at jeg treffer tastene..

 

Ser heller ikke helt greia med "den riktige motstandskraften i tastene".. sliter ikke med at jeg ikke merker at jeg bommer på tastene mine i alle fall, og det gjør vel heller ikke de aller fleste som kan regnes som heavy skrivere kan jeg tenke meg.

 

Overbevis meg! :-D

Lenke til kommentar

Når det gjelder topic skulle jeg gjerne ønske å høre hvorfor noen i det hele tatt vil ha lyd fra tastaturet sitt når de skriver, jeg mener.. das keyboard reklamerer til og med på siden sin med at den har "den riktige lyden". I mitt hode er i alle fall den "riktige" lyden for et tastatur så lite som mulig. Jeg trenger ikke høre at jeg treffer tastene..

 

Ser heller ikke helt greia med "den riktige motstandskraften i tastene".. sliter ikke med at jeg ikke merker at jeg bommer på tastene mine i alle fall, og det gjør vel heller ikke de aller fleste som kan regnes som heavy skrivere kan jeg tenke meg.

 

Overbevis meg! :-D

 

Jeg tror det handler like mye om hva en liker av tilbakemeldinger. Selv synes jeg det er toppers med litt lyd fra tastene mine. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg antar at det har med en slags respons fra tastene, både taktil og lyden. Jeg foretrekker i alle fall å skrive på tastatur med lyd på i mitt eget hus. Det kan også ha sammenheng med det faktum at bilprodusenter bruker tusenvis av kroner for å få dører som lukkes til å gi "den rette lyden". Dette skal teoretisk sett fungere fordi enkelte lyder gir et større kvalitetsinntrykk.

 

Den riktig motstandskraften i tastene er jeg ikke så interessert i, så lenge jeg får en form for feedback som gjør at jeg "føler" at fingrene spretter tilbake. Dårlige tastatur er ofte slik at det føles som du slår fingrene i en brøddeig. Du får ingen taktil tilbakemelding, kun det du ser på skjermen. Da kan det fort bli til at du slår ekstra hardt på tastene (gjerne ubevisst).

 

Summa summarum tror jeg nok at det hele koker ned til hvilken smak en har. Selv liker jeg mine tastatur bråkete og med fin tilbakemelding på tastene. De trenger ikke ha begge, men det er å foretrekke. F.eks. er et fantastisk godt tastatur å skrive på (etter min smak) de gamle mitsumi-brettene. De klikker ikke, men det er en taktil tilbakemelding der som fingertuppene mine vet å verdsette. Enkelte laptoper og f.eks. dell-tastaturet jeg bruker på jobben liker jeg rett og slett ikke å skrive på. Mine laptoper er alle Lenovo, og tastaturet på disse har en ok taktil følelse.

 

Og naturligvis: som Dan fra dansdata.com sier, så høres og føles det litt som om du skriver dobbelt så fort når du bruker enkelte mekaniske tastatur.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...