Gå til innhold

Ødelagt forsterker - Sony STR-DG520. Hjelp til å fikse :(

Anbefalte innlegg

Hei!

For en god stund siden hadde jeg fest. Jeg brukte mitt anlegg, som besto av nevnte forsterker: Sony STR-dg520, og noen billige høytalere fra rundtforbi.

Ut over kvelden ble forsterkeren ganske varm. Jeg var dum og uvitende nok til å ha en DVD- spiller oppå forsterkeren, samtidig som musikken var på full guffe.

Forsterkeren fikk nok og slo seg av, men en av de "løsningsorienterte" jentene skrudde den på igjen flere ganger helt til den kortslutta. Jeg TROR den kortslutta, for ut av de tre sikringene jeg kunne finne så er det ingen av de som er gåene. Finnes det noen sikringer som jeg ikke har funnet ?

Noen tips på hva som kan ha gått galt?

Jeg vurderte å sende den inn som en reperasjonssak, men har fjernet skruene og kan ikke finne disse igjen. Ser på det som en tapt garantisak.

Mvh Freddy

Endret av FlinkeFreddy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom det ikke er noen sikringer som er røket tviler jeg på at det er en kortslutting som har tatt livet av den. Ved en kortslutting går det typisk mye strøm og sikringer ryker i hytt og gevær. Dog av og til kommer Murphys lov inn, med det resultat at alt annet enn sikringer ryker. Equiptment blows to protect fuses.

Er forsterkeren helt død (både analogt og digitale ting som menyer lys osv?)

Hvis forsterkeren er helt død ville jeg feilsøket med fra innspenning og bakover gjennom hele kraftforsyning. Du trenger dog minst et multimeter og en del peiling på hva du gjør.

Lenke til kommentar

Alt er dødt. Eneste livstegn er klikkelyden. Jeg vet ikke hva innspenning er, og jeg har ikke et multimeter. Mener du å sette strøm på den manuelt, og undersøke hvor strømmen burde kommet men ikke kommer?

I så fall klarer jeg kun å feilsøke de plassene hvor det er visuelt mulig å se hvor strømmen skal gå, i tillegg til de åpenbare plassene. Men skulle noe være galt så tviler jeg på at det lar seg fikse. Da må jeg enten skaffe reservedeler, eller sende den til reparasjon uansett.

Vanskeligere enn jeg trodde dette her. Tenker faktisk litt på miljøet også. Liker å fikse ting som kan fikses, og ikke bare bruke og kaste.

Lenke til kommentar

Jeg sjekka sikringene med et multimeter til den nevnte kameraten min. Skal høre om jeg kan låne 2 stk av ham om noen dager. Har satt i gang en support- prosess som backup, men det koster nok penger. Spørs om det er verdt det ettersom den kostet 1600,- ny. Skal holde dere oppdatert når jeg skaffer multimeter.

Tusen takk for hjelpen !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...