TravisT Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Hei, er ikke helt sikker om dette er rette delen av forumet å denne tråden på, hvis ikke så bare flytt den videre. For noen uker siden så tok jeg etter et halvt års tid å renset pcen skikkelig. Når jeg startet pcen igjen etterpå så var det økt lydnivå og en kjip liten pipelyd (eller mer "ulelyd") som konstant kjører, den er ikke så veldig høy men den er nok til å nesten drive meg til vanvidd!. Jeg finner ikke ut hvor denne lyden kommer fra og den er tydeligere når jeg står unna kabinettet enn helt inntil, den er også værre om jeg har på sidedøra i kabinettet, merkelig nok!. En teori jeg har et at det kan være CPU vifta sin skyld, jeg tok den av for første gang på ca 3 år når jeg renset pcen. Jeg tok på ny kjølepasta og satt viften på igjen. Men når jeg satt den på så ville ikke den ene av de to skruere feste seg skikkelig, men selve vifta virket stødig nok fordet. Det eneste jeg vet sikkert hittil er at det ikke de to slave hardiskene mine og at det ikke er AUX viftene (fra antec nine hundred kabinettet mitt). Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 (endret) Her må du bare feilsøke deg frem egentlig... Første bud er å feilsøke viftene slik som du sier, da disse naturligvis ofte er de mest sansynlige kandidatene for ulyd. Det er rimelig enkelt. finn en plastikkpenn eller noe annet passende (helt ikke ledene for sikkerhetsskyld så du ikke kortslutter noe ved et uhell). Så slår du av maskinen - stikker inn pennen blandt viftebladene så de ikke kan rotere, og slår på igjen. Lytt til om lyden da er vekke eller ikke. SÅ lenge du stopper viftene fra å starte opp (får de oppnår fart med andre ord) gjør du ingen skade på viftene. IKKE prøv å stoppe dem ETTER at de er startet. Da vil du sansynigvis skade dem, om du i det hele tatt klarer å stoppe dem da. At viften ikke går er ikke noe problem så lenge du slår av maskinen igjen relativt raskt. Jeg ville sagt at intill et halvt minutt bør være helt safe for alle komponenter - og burde gi plenty med tid nok til å lydde etter ulydene. Å stoppe viften i flere minutter derimot er ikke annbefalt naturligvis. Unngå det for å unngå mulige varmeskader. Gjennta det med alle viftene til du finner kilden til ulyden, eller utelukker at det er viftene. Hvis det ikke er viftene kan det være en coil som vibrerer. Dette er ikke et helt ukjennt fenomen. Det produserer i så fall en veldig høyfrekvent tone ganske ulikt noe en skadet vifte som regel kan lage. Start med viftene i alle tilfeller og rapporter tilbake med hva du finner ut av. OBS OBS OBS! Når du sjekker viftne på PSUen må du være EKSTRA FORSIKTIG med å bruke noe ikke-ledende til å stoppe viften. Det er naturligvis høe spenninger i innmaten på en PSU, og du kan både risikere å drepe PSUen samt å få potensiellt livsfarlig støt om du bruker noe elektrisk ledende så tett inntil slike høyspenningskomponenter - så ikke ta noen sjanser og tenk at "neida det går greit - jeg bare holder den stødig og unna komponentene". Bruk heller de to minuttene du trenger til å finne noe passende ikke-ledende "verktøy". -Stigma Endret 10. mai 2011 av Stigma Lenke til kommentar
TravisT Skrevet 10. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2011 Takk for svar, men det hjelper desverre ikke stort å stoppe dem under oppstart. Glemte å nevne at denne lyden som regel ikke kommer før pcen har vært på noen min. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Hmm ok, kanskje vi kan få et (godt) lydopptak plus en nøyaktig besrivelse av lyden det er du vil vi skal høre etter? Det er mulig jeg kan diagnosere det etter lyden basert på erfaring - eller ihvertfall gi en pekepinn eller utelukke visse årsaker. -Stigma Lenke til kommentar
TravisT Skrevet 11. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2011 Hei, har desverre ikke noe å ta opp lyden godt med. Kvaliteten på opptak fra mobil er heller labber . Eneste jeg har å gi egentlig er at cpu vifta ikke sitter helt 100% fast, men det virker ikke som den er ødelagt eller noe, er kun en mild høy lyd som bråker mer en halvmeter unna kabinettet enn inntil. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 ja, sorry da det er litt vanskelig å hjelpe Det du evt kan gjøre om du mistenker at det er CPU kjøleren er å slå av maskinen - trekke ut strømtilførselen til viften - og så gi den direkte tilførsel av 12volt fra en passende 12voltskilde. Da vil naturligivs viften starte opp til maks hastighet uten at resten av maskinen påvirkes - og dermed burde du kunne diagnosere situasjonen bedre. -Stigma Lenke til kommentar
TravisT Skrevet 12. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2011 (endret) Hei, lyden begynte å komme ved oppstart og da tok jeg å sjekket CPU vifta. 2 Ganger totalt, med 1 x 5 sec stop og 1 x 10 sec stop. Begge gangene så kom lyden 2-3 sec etter at vifta begynte igjen. Er en liten sjanse for tilfeldigheter med tviler på det. Dette er også det mest logiske tatt i hensyn til at vifta ikke sitter 100% fast heller. Dog så har jeg klart å pinpointe hvor lyden er "høyest", det er nede i hjørnet av kabinettet hvor harddiskene sitter.. men dette har kanskje noe å gjøre med hvordan luften beveger seg inne i kabinettet. Er nok uansett verdt å prøve en ny vifte. Er det noen som anbefalles ? E8400 dual core på et 775 (IP 35 Pro) hovedkort i et antec nine hundred kabinett.. så har ikke all verdens med plass, driver heller ikke med noe overklokking, så trenger kun noe som er ok og stillegående Endret 12. mai 2011 av TravisT Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 En standard Intel kjøler da ville jeg foreslått. De er faktisk veldig gode egentlig, så lenge du ikke skal overklokke uansett. Dessuten kan du få fatt i den for "ingenting" på bruktmaredet, ebay, eller hongkong selgere (gjerne med gratis frakt) fordi de er så masseprodusert. Jeg ser egentlig ingen spesiellt behov for å kjøpe noe mer involvert enn det ved mindre du er villig til å betale flere hundre ekstra for en fancy løsning som kanskje kan klare å kjøle til samme nivå med et par desibel lavere støy. På en dualcore som det du har så vil neppe viften nå noe plagsomt volum. -Stigma Lenke til kommentar
TravisT Skrevet 13. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2011 Er ikke så farlig å punge ut et par hundre kroner, da slipper jeg også å vente 2 uker på vifte fra hong kong. Har også dårlig erfaring med boxed viftene. Derfor jeg sist kjøpte med en blue orb 2 fordi jeg ikke orka dem lenger . Kan være at jeg bytter ut min gamle E8400 om et års tid eller noe også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå