Hugo_Hardnuts Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 (endret) Riktig Navnet oppstod pga. designfeil på de første utgavene av M4, der en kombinasjon av dårlig pansring og uheldig plassering av ammunisjonslageret gjorde at vognene ofte tok fyr og eksploderte når de ble truffet. Nytt spørsmål: T-34 får de fleste til å tenke på den legendariske russiske stridsvognen, men det var også betegnelsen på en annen, mindre kjent, alliert stridsvogn. Hva kjennetegnet denne? Endret 19. mai 2011 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
Karmany. Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Calliope var vel navnet på den. En M4 med mangen raktetter montert oppå, nesten som det russiske Katyusha. Da vi først er inne på tankser, hvilken gruppe dyr ga navn til mangen av tanksene Tyskland brukte? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Kattedyr? (Tiger, Panther osv.) Lenke til kommentar
SubHuman Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 store kattedyr, tiger, panther, königstiger, jagdpanther etc. Lenke til kommentar
Karmany. Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Kattedyr er riktig svar. Tiger, Panther, Puma osv. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Calliope var vel navnet på den. En M4 med mangen raktetter montert oppå, nesten som det russiske Katyusha. Da vi først er inne på tankser, hvilken gruppe dyr ga navn til mangen av tanksene Tyskland brukte? Korrekt Men, for å sitere min kjære troppsjef: "Det heter IKKE tanks! Det heter STRIDSVOGN!" Lenke til kommentar
Karmany. Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Det er så tungvidt! :!: Hva heter det fjernstyrte missilet Tyskland utviklet for å gå løs på de allierte sine båter? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 (endret) Edit: Nytt spørsmål allerede postet. Endret 19. mai 2011 av ChrisReeve Lenke til kommentar
SubHuman Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Calliope var vel navnet på den. En M4 med mangen raktetter montert oppå, nesten som det russiske Katyusha. Da vi først er inne på tankser, hvilken gruppe dyr ga navn til mangen av tanksene Tyskland brukte? Korrekt Men, for å sitere min kjære troppsjef: "Det heter IKKE tanks! Det heter STRIDSVOGN!" Nei det heter: PANZER!! Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Hva heter det fjernstyrte missilet Tyskland utviklet for å gå løs på de allierte sine båter? Det hadde vel to?Det ene het Fritz X og det andre husker jeg ikke, men det var en "glidebombe" og ikke et missil i normal forstand. Lenke til kommentar
Karmany. Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Fritz X jeg tenkte på ihvertfall. Godt mulig att de hadde flere. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Jeg bare kommer med en jeg. US Airborne brukte ikke BARs for det meste av sin tid i sisila, italia og Frankrike, hva brukte dem i stede, for å veie opp mot det. Lenke til kommentar
Karmany. Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Det første som slår meg er Grease Gun & Thompson, men det blir vel litt for puslete i forhold til BAR? Mulig att det er .30cal du sikter til? Lenke til kommentar
SubHuman Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Jeg bare kommer med en jeg. US Airborne brukte ikke BARs for det meste av sin tid i sisila, italia og Frankrike, hva brukte dem i stede, for å veie opp mot det. 82nd airborne? Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Tipper Gunfreak sikter til .30cal ja, eller M1919A4 Browning machine gun. Etter hvert fikk de utviklet en egen LMG/SAW-utgave av denne, M1919A6, som hadde fastmontert bipod og kolbe. For øvrig er det rart at amerikanerne tviholdt på designet til BAR, Thompson, M1 og M1919 så lenge (Korea-krigen og starten av Vietnam-krigen). Stg.44 og MG42 var jo overlegne og la grunnlaget for mange av dagens våpen, men det stod ganske stille for USAs del. Og når de først gjorde et forsøk var det et ganske klønete et med M60, som i stor grad baserte seg på FG42 - et av tyskernes mindre vellykkede prosjekter. Apropo Stg.44: Dette våpenet fikk først betegnelsen MP43/44. Hvorfor? Lenke til kommentar
SubHuman Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 (endret) Tidligere utviklingsversjoner, før den ble Sturmgewehr 44. Og Hitler ville fortsette med å produsere nye maskinpistoler istedenfor StG 44 som var en automat rifle(assault rifle). Derfor skjulte de det nye prosjektet under MPP 43 og 44. Endret 20. mai 2011 av SubHuman Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Jepp, Hitler, i all sin dårskap, var motstander av det nye kaliberet og satte kjepper i hjulene for utviklingen av verdens første angrepsrifle. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Ja jeg tenkte på bruken av 1919 .30 cal, Airborne hadde langt flere av dem, for å gi mer fire power som de mistet med at de ikke hadde BAR. Og på den måten var de mer like sine tykse motstandere med MG34 og 42. BAR er et fint våpen men er ikke det samme som en ekte mg med betle. Lenke til kommentar
Karmany. Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 (endret) BAR ble jo laget for å danne en ildbase da infanteriet rykket frem over no man's land i ww1, så den er jo klart underlegen ett beltematet maskingevær på alle måter bortsett fra treffsikkerhet og mobilitet. Hva var P-47 kjent for? Endret 20. mai 2011 av Karmany1234 Lenke til kommentar
SubHuman Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Thunderbolt var offisiell betegnelse, også kjent som Jug. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå