Gå til innhold

2 verdenskrig spørsmål


Anbefalte innlegg

:new_woot:

 

Personen jeg skal fram til var involvert i flere konflikter med en overordnet (feltmarskalk) under invasjonen av Sovjetunionen. På et tidspunkt skal feltmarskalken ha fortalt Adolf Hitler at personen ikke fulgte Hitlers ordrer om å ikke gjøre retrett. Dette gjorde at personen ble forflyttet fra hans daværende stilling. Etter at personen kritiserte feltmarskalken og konfliktene mellom dem nådde et toppunkt, utfordret feltmarskalken personen til en duell, som Hitler selv måtte forby.

 

Hvilken person er det jeg snakker om?

 

Guderian?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nerding på wikipedia og WWII lønner seg visst :tease:

 

Hvilken enhet ble opprettet i 1940, som skulle utføre skjulte aksjoner(sabotasje, attentat, spionasje)?

 

Hint: En person høyt oppe i systemet i SS(leder av RSHA) og Nazipartiet dør som en følge av disse hemmelige agentene.

Endret av SubHuman
Lenke til kommentar

Blitzkrig var strategien Tyskland ønsket å bruke men som overhode ikke lyktes.

 

Wait what?

Du burde kanskje ta deg et år historie før du skal eksaminere hele nerdenorge i faget.

 

 

Blitzkrieg kommer av at i motsetning til i ww1, som var en stillingskrig bevegde de tyske frontene seg mye raskere frem i begynnelsen av ww2. En periode i begynnelsen på krigen var motorsykler og fly var hyppig brukt for å rekke over store områder på kort tid. Stridsvogner ble også mer brukt i ww2. Med de kunne de kjøre rett over skyttergraver, som i ww1 var en brems. Fly var også en del av blitzkrieg-taktikken.

 

Denne taktikken var i motsetning til din påstand svært god, og var grunnen til at Tyskland la Polen under seg så raskt i 39.

Lenke til kommentar

t- 34, en sovjetisk tanks, første som brukte "sloped armor". selvom jeg er personlig at den var den beste i WWII.

Riktig. Opphenget var bra, "sloped armor" var genialt, kononen var bra, den var rask, og det var veldig mangen av dem!

 

Tiger og Panter er begge suverene mot en T-34, men kom for seint og var for få.

Endret av Karmany1234
Lenke til kommentar

t- 34, en sovjetisk tanks, første som brukte "sloped armor". selvom jeg er personlig at den var den beste i WWII.

Riktig. Opphenget var bra, "sloped armor" var genialt, kononen var bra, den var rask, og det var veldig mangen av dem!

 

Tiger og Panter er begge suverene mot en T-34, men kom for seint og var for få.

 

For å ikke nevne at Tiger og Tiger II var var ektremt over enginert, de slukte bensin som en flame sluker, de var så tunge at fikk de for mye motstand ville motoren bli ødelagt av kraften, de var ektremt effektive på open mark som man finner i russland og øst europa, der 88 kanonen var ektremt effektiv, men i vest europa med hekker og ugjevnt terrent holdte Tiger på å slite selv selv i stykker, ja et skudd fra den var nok til å slå ut en Sherman, men den var alt for tung og ville lett bli utmanævrert, sherman var noe helt annet, Tiger vis Sherman var kvalitet vs kvantitet, usa lagde flere shermans og fortere enn tykserne kunne ødlegge.

Lenke til kommentar

Blitzkrig var strategien Tyskland ønsket å bruke men som overhode ikke lyktes.

 

Wait what?

Du burde kanskje ta deg et år historie før du skal eksaminere hele nerdenorge i faget.

 

 

Blitzkrieg kommer av at i motsetning til i ww1, som var en stillingskrig bevegde de tyske frontene seg mye raskere frem i begynnelsen av ww2. En periode i begynnelsen på krigen var motorsykler og fly var hyppig brukt for å rekke over store områder på kort tid. Stridsvogner ble også mer brukt i ww2. Med de kunne de kjøre rett over skyttergraver, som i ww1 var en brems. Fly var også en del av blitzkrieg-taktikken.

 

Denne taktikken var i motsetning til din påstand svært god, og var grunnen til at Tyskland la Polen under seg så raskt i 39.

 

 

Det kan godt hende jeg formulerte meg dårlig. Tar selvkritkk der.

 

Men det jeg mente var at under angrpet på Sovjetunionen ønsket Tyskland også å ta i bruk Blitzkrig og det ble en fiasko. Wikipedia formulerer det slik:

 

Aksemaktene erobret store deler av Sovjetunionen og påførte Den røde arme store tap, men mislyktes i å slå ut Sovjetunionen i en blitzkrieg

 

Akopalypse verden i krig formulerer det slik:

Aksemakten hadde som mål å ta Sovjetunionen på svært kort tid noe de ikke lyktes i. Kort oppsumert var det begynnelsen på slutten for Tyskland

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...