sv1 Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Hvilket enkelt våpen brukte russerene for å slå ut tyske tanks? Det er ganske kjent den dag idag. Lyst til å svare Molotovcocktail, men var jo finnene som ga navnet til den Lenke til kommentar
Karmany. Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Vi har jo også f.eks "Sticky" granatene som mangen brukte. Da jeg tenker meg om hadde de vel en AT rifle også? PTRD eller noe sånnt? Lenke til kommentar
trra Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 (endret) Lyst til å svare Molotovcocktail, men var jo finnene som ga navnet til den Var det jeg tenkte på, men hund ble også brukt som det blir nevnt. Var ikke klar over at navnet kom fra Finland Endret 12. mai 2011 av trra Lenke til kommentar
sv1 Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Var ikke klar over at navnet kom fra Finland Joda, finnene oppkalte den etter den sovjetiske utenriksministeren. Kan lese mer her http://en.wikipedia.org/wiki/Molotov_cocktail. Hvilken tysk "oppfinnelse", utviklet under krigen, har veldig mange av oss på bilen selv idag? Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Var ikke klar over at navnet kom fra Finland Joda, finnene oppkalte den etter den sovjetiske utenriksministeren. Kan lese mer her http://en.wikipedia.org/wiki/Molotov_cocktail. Hvilken tysk "oppfinnelse", utviklet under krigen, har veldig mange av oss på bilen selv idag? Sigaretttenneren? Lenke til kommentar
sv1 Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Kan godt hende det er tyske oppfinnelser alle de, jeg var litt uklar. Kan vel heller si det er noe kjemisk, derav "oppfinnelse" med "" Lenke til kommentar
trra Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Tipper drivstoff innsprutning. Lenke til kommentar
sv1 Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 (endret) Tipper drivstoff innsprutning. Ikke helt det jeg tenkte på, tenker på en kjemisk forbindelse. Endret 12. mai 2011 av sv1 Lenke til kommentar
valeur Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 (endret) Sånn jeg har forstått det er drivstoffinnsprutning i prinsippet ikke mye mer avansert enn teknologien i denne: Og derav ganske mye eldre enn andre verdenskrig. (Bare en liten digresjon.) Har det noe med syntetisk gummi å gjøre? Edit: kunstig til syntetisk. Endret 12. mai 2011 av valeur Lenke til kommentar
sv1 Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 (endret) Har det noe med syntetisk gummi å gjøre? Har noe med et syntetisk petroleumsprodukt å gjøre ja Edit: På tide å ta kvelden, så kan avsløre at det jeg tenkte på var syntetisk olje :-) Fritt fram for neste spørsmålsstiller Endret 12. mai 2011 av sv1 Lenke til kommentar
trra Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 (endret) Sånn jeg har forstått det er drivstoffinnsprutning i prinsippet ikke mye mer avansert enn teknologien i denne: Dysa gjør det samme, men i en motor skal den fordele riktig drivstoffmengde under alle temperaturforhold og turtall, ikke noe man lett klarer for hånd x-tusen ganger i minuttet. Hva var navnene på flyene, altså ikke type fly, som slapp atombombene over japan? Endret 12. mai 2011 av trra Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Det ene var Enola Gay. Det andre husker jeg ikke. Lenke til kommentar
trra Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 (endret) Det andre het Bockscar. Fritt fram for noen andre å stille spørsmål. Endret 12. mai 2011 av trra Lenke til kommentar
Nokkefeita Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Hva var (kode)navnet på de ulike strendene i Normandie når de allierte styrkene innvanderte 6.6.1944? Lenke til kommentar
magneman Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Jeg vet av Omaha, Gold, Juno, Sword og Utah. Vet ikke om det er flere kodenavn, men er vel flere strender. Lenke til kommentar
Nokkefeita Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 (endret) Funker det der Riktig Endret 13. mai 2011 av WeebeNFY Lenke til kommentar
magneman Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Personen jeg skal fram til var involvert i flere konflikter med en overordnet (feltmarskalk) under invasjonen av Sovjetunionen. På et tidspunkt skal feltmarskalken ha fortalt Adolf Hitler at personen ikke fulgte Hitlers ordrer om å ikke gjøre retrett. Dette gjorde at personen ble forflyttet fra hans daværende stilling. Etter at personen kritiserte feltmarskalken og konfliktene mellom dem nådde et toppunkt, utfordret feltmarskalken personen til en duell, som Hitler selv måtte forby. Hvilken person er det jeg snakker om? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå