Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Brev om manglende rapportering av periodisk kontroll.


Anbefalte innlegg

Hei,

 

I dag mottok jeg på veiene av russebilen jeg har i mitt navn, ett brev fra Statens Vegvesen angående manglende innrapportering av periodisk kjøretøykontroll.

 

Vi har fått frist til ut juni måned for å få den godkjent, men nå har jeg noen spørsmål angående dette.

 

Bilen ble sist godkjent 16.04.2010 i følge Vegvesenet sin søkefunksjon for periodisk kontroll. Vi ordnet at forsikring på bilen gjennom IFs russebilforsikring skulle starte 11.04.2011, og vi hentet skiltene 14.04.2011. Da vi søkte hos Vegvesenet for å få skiltene utlevert osv., leverte vi også en oversikt over siste EU-godkjenning, og vi fikk ikke noe tilsnakk for det papiret, så vi tenkte derfor at det var jo ikke noe problem med EU-godkjenning på bilen heller.

 

Så nå lurer vi rett og slett på hva som har skjedd! Bilen vil nok ikke gå gjennom kontroll helt med det første, og siden russetida er ferdig om 7 dager er det veldig surt.

 

Her er to spørsmål:

1. Hva kan ha skjedd - i forhold til informasjonen som er gitt ovenfor?

2. Kan vi avskilte bilen 20. mai (som forsikringen varer til), og selge bilen til noen andre før utgangen av juni, og så er det ikke mitt/russebilens problem at det er noe tull med EU-godkjenninga? Er selvfølgelig få som vil kjøpe en bil med godkjenningsproblemer..

 

 

- bilen veier UNDER 3,5tonn, og har tillatt totalvekt på 2993kg eller noe i den duren, og veier da en del kilo mindre. Den har 8 seter, og har 0 som siste siffer i reg.nummer.

 

Endret av AndreasB92
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med 0 som siste siffer skulle denne antakelig vært godkjent i oktober 2010. Avhenger så vidt jeg vet av årsmodell; oddetallsmodeller har kontroll i oddetall-år (første gang 4 år gammel, deretter annethvert år), og omvendt. Kontrollen i April 2010 kan derfor ha vært en kontroll før påskilting (har skiltene vært innlevert/klippet, så må kontrollen som skulle vært i oktober 2008 tas før skiltene blir utlevert).

 

Altså: Bilen er en partall-årsmodell, og skulle egentlig godkjennes i oktober 2008 og oktober 2010. At oktober 2008-kontrollen først ble utført/godkjent så sent som i april 2010 får ingen innvirkning på neste kontrollfrist, oktober 2010. Hadde forrige eier somlet enda litt lenger, slik at den var kontrollert i juni 2010 (kontroll kan tas inntil fire måneder før kontrollmåneden, dvs kontroll for "kontroll-året 2010" kan tas tidligst juni 2010), hadde imidlertid neste frist blitt 2012.

 

Men det er merkelig at vegvesen/forsikringsselskap ikke reagerte ved omregistrering/påskilting. Antakelig har saksbehandlerene der bare sett på dato for siste utførte kontroll, og at den var gjort for mindre enn to år siden, i stedet for å se på kontrollfristen for neste kontroll. Kanskje har de også vist litt skjønn og vært litt snille, slik at den skulle være godkjent ut russetiden.

 

Ja, dere kan selge den som reparasjonsobjekt uten mere krøll, med skilt (om salget skjer før juli) eller uten, eller levere den til hugging. Hva som er lurest avhenger selvfølgelig av hvilken stand den er i.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Uffda, dette ble mye informasjon på én gang ! Hørt litt på andre forum også, og mye forskjellige svar.. Veldig kjedelig om den må selges som rep.objekt, og enda verre om den må hugges etter alt arbeidet vi har lagt ned i den.

 

Forhåpentligvis svarer Vegvesenet fort. Veldig synd vi ikke fikk informasjon om dette av forrige eier, og Finn-annonsen er selvfølgelig long gone.

Lenke til kommentar

Kjørte i 2 år uten EU-godkjenning på bilen min før biltilsynet faktisk la merke til at eg ikkje hadde sendt inn skiltene.

 

Det der er en instans uten noke kontroll på ka dei faktisk styre på med. Du kan trygt kjøre fram til du blir stoppa i en tekniskkontroll, de e såklart litt kjedelig, men det er 2 dager igjen av russetida.

 

Ikkje ta det der så høgtidlig :)

Lenke til kommentar

Ringte Vegvesenet for noen dager siden, og de beklaget at ingen hadde sagt i fra om at bilen måtte EU-godkjennes, og sa at det var en feil hos dem ... Men i tillegg sa vedkommende at vi burde vært glad, for hadde hun bak skranken oppdaget EU-kontrolldatoen hadde vi ikke fått utlevert skilter.

 

Saken var nemlig den at bilen ble i 2010 godkjent for 2008! Dog forstår jeg ikke hvorfor den blir godkjent i 2010 også varer den ikke lenger enn til 2011, og heller ikke forstår jeg hvorfor de måtte godkjenne den i 2010 for 2008 .. Men dette ble mye årstall! Forrige eier sa i hvert fall følgende "Det var rart. Trodde den var godkjent til 2012" da jeg spurte hvorfor ikke vedkommende hadde forklart oss at bilen var godkjent for 2008 i 2010, og ikke frem til '12.

Lenke til kommentar

Dette hørtes nesten ut som en dårlig aprilspøk :dribble:

 

La oss si at jeg har hatt en bil stående i 10 år uten skilter, så vil jeg ha den på veien,

da må den altså godkjennes 5 ganger for å få skilter, og en 6. for å ha en godkjent bil i 2 år? :ph34r:

 

Artig greie, men jeg kjøpte en bil som hadde vært på PKK etter å stått et par år, og forrige eier godkjente før jeg kjøpte den, alt i orden da :) (Med andre ord samme greia som dere var i)

Lenke til kommentar

La oss si at jeg har hatt en bil stående i 10 år uten skilter, så vil jeg ha den på veien,

da må den altså godkjennes 5 ganger for å få skilter, og en 6. for å ha en godkjent bil i 2 år? :ph34r:

Nei. Den må godkjennes en "ekstraordinær" gang for å vise at den er i god nok stand til å være påskiltet, og neste ordinære kontroll kan, avhengig av når på året den blir påskiltet i forhold til ordinær kontrollmåned (dvs siste siffer) komme alt fra fire måneder til to år senere. Forklaringen finner du i mitt forrige innlegg i tråden.

 

Edit: prøver å forklare det enkelt: Bilen skulle vært godkjent i oktober 2010. Ordinær EU- kontroll kan tas i kontrollmåneden, oktober, og fire måneder før (juni/juli/august/september). Den ekstraordinære kontrollen (i forbindelse med påskilting) gjort i april 2010 gjelder derfor ikke lenger enn til oktober. Mens hadde bilen blitt påskiltet i juni (eller senere) 2010, så hadde den gjeldt helt til 2012.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Eller er dette bare en service FOR EU-godkjenning senere?

Enten det, eller kanskje mest sannsynlig, en (utrolig sein) retting av feil fra kontrollen i 2006.

 

Men uansett; tid for EU-kontroll styres av siste siffer (måned) og modellår (første kontroll når bilen er fire år gammel, deretter annethvert), og ikke av når forrige kontroll (som kan ha vært en slik "ekstraordinær", som nevnt) ble tatt. Bilen på kvitteringa er en 90-modell, og skal dermed kontrolleres første gang i 1994, deretter i 96,98,00,02,04,06,08,10 og 12.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...