mandela Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Jeg har nylig gått over fra ccd til cmos kompakt, mest pga lovord om mindre støy på høy ISO og HD videooppløsning. Sistnevnte viste seg å være en stor skuffelse pga rolling shutter effekten, håndholdte videoopptak med noe bevegelse er, til tross for flott kvalitet på selve bildet, "ubrukelige" pga wobbling og risting. Så mitt spørsmål er; når blir global shutters tilgjengelige i kompaktkameraer? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Når du velger et kamera med en annen sensorteknologi. Som CCD. Sensorene i stillbildekameraer er optimalisert for stillbilder og ikke video. Det er også stor forskjell på kameraer. Les anmeldelser og test på forhånd angående de egenskapene som er viktige for deg - for eksempel video - før du kjøper. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 10. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2011 Jeg leste anmeldelsene, ingen nevnte rolling shutter i video, alle hadde hd video i plussmargen sin Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Jeg har nylig gått over fra ccd til cmos kompakt, mest pga lovord om mindre støy på høy ISO og HD videooppløsning. Sistnevnte viste seg å være en stor skuffelse pga rolling shutter effekten, håndholdte videoopptak med noe bevegelse er, til tross for flott kvalitet på selve bildet, "ubrukelige" pga wobbling og risting. Så mitt spørsmål er; når blir global shutters tilgjengelige i kompaktkameraer? Med kompakt antar jeg du mener kamera med liten sensor og ikke et speilløst systemkameraer. Dessverre har jeg ikke sett noe til bedre følsomhet for kameraer med CMOS i denne klassen ennå - tvert i mot. På de direkte sammenlignbare modellene jeg har testet (for eksempel Panasonic FZ45 og FZ100) har de CCD-baserte modellene gitt klart bedre bildekvalitet på både lav og høy Iso. Jeg vet ikke alt for mye om sensordesign, men Panasonic kom med en uttalelse i et intervju da GH2 ble lansert (dessverre ingen link, husker ikke hvor jeg så dette) som gikk på at global elektronisk lukker var noe de ikke rakk å få ferdig til GH2. Det tyder jo på at det er noe de jobber med, men hvor realistisk det er vet jeg ikke. Jeg har også sett kommentarer (ingen link her heller) som går på at elektronisk lukker vil kreve at mye av sensorarealet brukes til "lukkerelektronikken", men problem er til for å løses. Kanskje Sonys "backlit" teknologi vil bidra, men jeg tror ikke du vil få noe klart svar på dette før det faktisk kommer produkter. Har du testet flere kameraer eller er den en spesifikk modell du er misfornøyd med? På systemkameraer er det ganske stor forskjell på hvor følsomme de for rolling shutter problemer, så kanskje du kan finne en annen modell som gjør det bedre? Lenke til kommentar
mandela Skrevet 10. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2011 Jeg kjøpte den billigste av de nye Canon Ixusene med bakbelyst sensor, men sensoren er visstnok den samme i hele serien. Noen vil kaskje mene at til den prisen kan jeg ikke forlange noe, men jeg må vel kunne forvente at den opplevde videokvaliteten blir bedre og at den negative effekten av endret brikketype blir nevnt i manualen eller anmeldelsene. Jeg har forøvrig forgjengeren også, med ccd brikke og 30fps vga som flyter godt selv ved raske bevegelser, som f.eks. å gå og filme håndholdt (typisk bruksmønster for meg). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå