AnonymDiskusjon Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Er det noen som vet hvor lang ventetid det er på å få psykologtime? Jeg var hos fastlegen min august i fjor og ønsket meg videre til psykolog pga depresjoner. Det har bare blitt verre Jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Kan jeg ringe fastlegen og spørre, eller bør jeg vente på svar? Postet av anonym: a95f18a60ead14d73a0f8d1989202a93 Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 (endret) Kan ta lang tid om det ikke er "alvorlig", men om du går til legen din og sier at du fks har tanker om selvmord noe som er helt normalt med depresjon så er sjansen stor for at du vil få en time fortere. Siden det er så lenge siden så ville jeg tatt kontakt med en gang og forklart hvor lenge du har ventet og hva slags tanker du evnt sliter med. EDIT: Jeg ville ikke ring og tatt det over tlf, men bestill en time tidlig på morgenen for å komme inn til konsultasjon samme dag. Om helsesøster/sekretær som tar tlf lurer på hvorfor du trenger time fort så si det som det er, dyp depresjon og om du har plagsomme tanker om selvmord bare si det rett ut. Husker ikke hvordan regelverket er, men om noen sier dem sliter med fks selvmords tanker så er dem pliktige til å få deg i behandling/time så fort som mulig. Nå vet jeg ikke hvor alvorlig det er med deg eller om du i det hele tatt har selvmords tanker, men det er ganske så normalt for en med depresjon. Derfor jeg nevner det til deg... Men vær klar over at om du forklarer deg ned til minste detalj så kan det bety en innleggelse for å få fortgang på behandling. Men dette er ikke noe å være redd eller flau for altså, tro meg det er mange dette skjer for. Endret 10. mai 2011 av _LarZen_ Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Hei Ventetid til første psykologtime er dessverre ofte lang. Du skal regne 6-12 måneder alt etter hvor i landet du bor og hva du sliter med. Flere steder har helseforetakene ansatt koordinatorer som skal ha oversikt over ventetider hos psykologene. Du kan fint ringe til legen din og purre. Jeg vil sterkt fraråde å gi uriktige helseopplysninger til legen din, som at du har selvmordstanker og liknede hvis du ikke har det. Da vil legen ikke kunne vurdere hva som er best for deg, og legen vil kunne få et tillitsproblem til deg senere. Hvis legen din har henvist deg til en psykolog, kan du godt ringe psykologen og forklare at du er utålmodig etter å komme i behandling. Da kan det være du blir prioritert. Det er noen andre måter du kan komme raskere til psykolog på. Du kan be legen din henvise deg til nærmeste DPS (Distriktpsykiatriske Senter). Der er det ventelistegarantier, og du blir lovt behandling innen en viss frist alt etter hvilke plager du har. Hvis du har råd, kan du betale psykolog selv, og slippe til hos noen uten driftsavtale med det offentlige. Du skal regne en pris på 500,- til 1000,- pr time. Disse finner du på Gule Sider, og du trenger ikke legehenvisning. Hvis du er student kan du få gratis psykolog gjennom Studentsamskipnaden, og hvis du er skoleelev vil du få gratis psykolog gjennom PPT. Der trenger du heller ikke legehenvising. Om du bor nært ett av universitetene som utdanner psykologer, kan du få gratis 'lærebehandling' hos en nesten ferdig student. Du ringer i fall til klinikkavdeingen der, eller får legen din til å gjøre det for deg, og ber om å få komme til. Med vennlig hilsen Dag Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 11. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2011 Hvis du går på skole fortsatt så har de ofte tilbud om lavterskeltilbud psykolog. Jeg har begynt der. Får 8 ganger hos psykolog for 100 kr pr gang. Tok også mot til meg på mandag og dro til legen og fortalte alt. Ventetiden for psykolog i Norge er uforskammet lang. Husk også at det er legen som søker for deg, gjør ikke legen en skikkelig søknad så er du fucked.. Desverre! Min lege sa også at det kan være en fordel å få en dokumentasjon fra feks en skolepsykolog slik som jeg går til. Jo mer dokumentasjon hun kan sende inn jo bedre er det. Er forøvrig enig med dag1234 om å gi ut uriktige opplsninger. Det bør du ikke gjøre. Si det slik som det er, men ikke prøv å gjør ting bedre en de faktisk er. Da lurer du også bare deg selv og legen. Kjæresten min gikk til sin fastlege men han var en idiot og hun fikk seg ikke til å fortelle hvor ille det faktisk var, da tok han henne ikke serriøst og bare sa at det var noe som sikkert gikk over i løpet av en liten stund.. Endte opp med at vi byttet lege og jeg var med, litt sikkerhet i å ha noen som allerede viste hva som var galt og kunne hjelpe til med å få ting ut. Lykke til, jeg er spent på hvor lenge jeg må vente med å få time hos psykolog! Postet av anonym: 98e7bad572c34e1f869d862528d464ca Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå