Tommy Nordli Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 (endret) I morgen har jeg prøveeksamen i media og kommunikasjon. Jeg går VG1, og skal snakke om web. Eneste jeg har fått vite foreløpig. Regner ihvertfall med at jeg må forklare CSS og HTML, og forklare litt rundt det. Noen som har hatt en lignende eksamen tidligere og kan komme med tips? Hva kan jeg bli spurt om og hva bør jeg vite? Endret 10. mai 2011 av Tommy Nordli Lenke til kommentar
Licht Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Nå er du vel kanskje i gang allerede, men: I min tid (ie. Like før kunnskapsløftet), var den muntlige eksamenen på media tverrfaglig, så det gjaldt å demonstrere både bredde og dybde i fagkunnskapen. Jeg tror det fremdeles er en god idé. Så når du skal snakke om webdesign, ikke gå deg vill i å forklare alle teknikalitetene i kodingen din (men ikke ignorer dem heller), bygg deg utover. Snakk om almenne, visuelle designprinsipper, og hvordan man må differensiere mellom nettdesign og f.eks. trykksakdesign. Forklar hvorfor det ikke er god praksis med lilla skrift på rød bakgrunn ved å dra inn litt fargeteori, bruk kommunikasjonslære (støyfull vs klar kommunikasjon) for å beskrive hvorfor det ikke er en god idé å fylle nettsider med "fancy" effekter, og hvorfor du har plassert elementene slik du har. Kom inn på typografiske prinsipper i forhold til teksten på siden - hvorfor du bruker en grotesk font som brødtekst, hvordan det å bruke mange forskjellige, delvis like fonter er uheldig for uttrykket, også videre. På VG1 vet jeg ikke hvor langt.du har kommet rent pensum-messig, men om dere har vært innom branding og PR, forklar en eventuell logo, hvorfor det er viktig med et konsekvent design på større sider, at navigasjon, oppløsning og browserkompatibilitet er ting å huske på for at potensielle kunder.skal føle seg ønsket velkommen alt i det de besøker nettsiden. Interessert i å høre hvordan det går, uansett Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå