Gå til innhold

Mine rettigheter ift. lang reparasjonstid


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg leverte inn en bærbar PC til service hos Elkjøp 14. april

18. april fikk jeg vite at reparasjonen ville koste rundt 1000,-

Jeg takket ja til reparasjonen, og fikk senere på dagen en melding hvor det sto at deler var bestilt og at det var forventet en leveringstid på 6-8 dager.

 

Nå har det gått over tre uker siden delene ble bestilt og verkstedet har verken gitt meg eller Elkjøp noen oppdateringer om reparasjonen. Jeg kontaktet Elkjøp og de sa at de hadde purret verkstedet.

 

Jeg vet at en total reparasjonstid på 3-4 uker ikke er altfor ille. Men har jeg krav på avslag på reparasjonsprisen eller har jeg noen andre rettigheter? Evt. hvis jeg blir nødt til å vente enda lenger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet du akkurat hva som skal byttes? Mange deler som ikke er lagerført i norge, derfor veldig lang leveringstid.

 

Ang. rettigheter, så har jeg egentlig ingen fasit, men personlig så mener jeg du må vente den tid det tar.

Lenke til kommentar

Vet du akkurat hva som skal byttes? Mange deler som ikke er lagerført i norge, derfor veldig lang leveringstid.

 

Ang. rettigheter, så har jeg egentlig ingen fasit, men personlig så mener jeg du må vente den tid det tar.

Skjermhengsel og kanskje skjermdekslet også.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1316764&st=0&p=17215301

 

Så jeg har ikke krav på lavere reparasjonspris heller?

Lenke til kommentar

Så lenge det er en selvforskyldt skade, gjelder ikke Forbrukerkjøpslovens avsnitt om avhjelp innen rimelig tid. Du har derfor verken krav på prisavslag, eller heving av kjøp/ombytte, om reparasjonen tar lang tid.

 

Du har heller ikke blitt lovet en reparasjonstid da det var "forventet" tid på 6-8 dager. Du må nok derfor bite i det sure eplet, og vente den tiden det tar. Men spør du i butikken når du henter maskinen etter ferdig reparasjon, kan det jo hende du får avslag eller noe annet som et plaster på såret. Men det er i såfall goodwill, og ikke noe du har krav på.

 

Hadde det vært en reklamasjons eller garantisak, hadde saken stilt seg annerledes med en gang. Da har Forbrukerrådet at 4-5 uker er regnet som "rimelig tid". Går det over dette, kan man kreve heving av kjøp etter å først ha gitt forhandler en viss tidsfrist til å ordne avhjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge det er en selvforskyldt skade, gjelder ikke Forbrukerkjøpslovens avsnitt om avhjelp innen rimelig tid. Du har derfor verken krav på prisavslag, eller heving av kjøp/ombytte, om reparasjonen tar lang tid.

 

Du har heller ikke blitt lovet en reparasjonstid da det var "forventet" tid på 6-8 dager. Du må nok derfor bite i det sure eplet, og vente den tiden det tar. Men spør du i butikken når du henter maskinen etter ferdig reparasjon, kan det jo hende du får avslag eller noe annet som et plaster på såret. Men det er i såfall goodwill, og ikke noe du har krav på.

 

Hadde det vært en reklamasjons eller garantisak, hadde saken stilt seg annerledes med en gang. Da har Forbrukerrådet at 4-5 uker er regnet som "rimelig tid". Går det over dette, kan man kreve heving av kjøp etter å først ha gitt forhandler en viss tidsfrist til å ordne avhjelp.

Takk for utfyllende svar! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...