ltliner Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Hei, Jeg leverte inn en bærbar PC til service hos Elkjøp 14. april 18. april fikk jeg vite at reparasjonen ville koste rundt 1000,- Jeg takket ja til reparasjonen, og fikk senere på dagen en melding hvor det sto at deler var bestilt og at det var forventet en leveringstid på 6-8 dager. Nå har det gått over tre uker siden delene ble bestilt og verkstedet har verken gitt meg eller Elkjøp noen oppdateringer om reparasjonen. Jeg kontaktet Elkjøp og de sa at de hadde purret verkstedet. Jeg vet at en total reparasjonstid på 3-4 uker ikke er altfor ille. Men har jeg krav på avslag på reparasjonsprisen eller har jeg noen andre rettigheter? Evt. hvis jeg blir nødt til å vente enda lenger? Lenke til kommentar
darket Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Vet du akkurat hva som skal byttes? Mange deler som ikke er lagerført i norge, derfor veldig lang leveringstid. Ang. rettigheter, så har jeg egentlig ingen fasit, men personlig så mener jeg du må vente den tid det tar. Lenke til kommentar
ltliner Skrevet 10. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2011 Vet du akkurat hva som skal byttes? Mange deler som ikke er lagerført i norge, derfor veldig lang leveringstid. Ang. rettigheter, så har jeg egentlig ingen fasit, men personlig så mener jeg du må vente den tid det tar. Skjermhengsel og kanskje skjermdekslet også. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1316764&st=0&p=17215301 Så jeg har ikke krav på lavere reparasjonspris heller? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Så lenge det er en selvforskyldt skade, gjelder ikke Forbrukerkjøpslovens avsnitt om avhjelp innen rimelig tid. Du har derfor verken krav på prisavslag, eller heving av kjøp/ombytte, om reparasjonen tar lang tid. Du har heller ikke blitt lovet en reparasjonstid da det var "forventet" tid på 6-8 dager. Du må nok derfor bite i det sure eplet, og vente den tiden det tar. Men spør du i butikken når du henter maskinen etter ferdig reparasjon, kan det jo hende du får avslag eller noe annet som et plaster på såret. Men det er i såfall goodwill, og ikke noe du har krav på. Hadde det vært en reklamasjons eller garantisak, hadde saken stilt seg annerledes med en gang. Da har Forbrukerrådet at 4-5 uker er regnet som "rimelig tid". Går det over dette, kan man kreve heving av kjøp etter å først ha gitt forhandler en viss tidsfrist til å ordne avhjelp. 1 Lenke til kommentar
ltliner Skrevet 12. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2011 Så lenge det er en selvforskyldt skade, gjelder ikke Forbrukerkjøpslovens avsnitt om avhjelp innen rimelig tid. Du har derfor verken krav på prisavslag, eller heving av kjøp/ombytte, om reparasjonen tar lang tid. Du har heller ikke blitt lovet en reparasjonstid da det var "forventet" tid på 6-8 dager. Du må nok derfor bite i det sure eplet, og vente den tiden det tar. Men spør du i butikken når du henter maskinen etter ferdig reparasjon, kan det jo hende du får avslag eller noe annet som et plaster på såret. Men det er i såfall goodwill, og ikke noe du har krav på. Hadde det vært en reklamasjons eller garantisak, hadde saken stilt seg annerledes med en gang. Da har Forbrukerrådet at 4-5 uker er regnet som "rimelig tid". Går det over dette, kan man kreve heving av kjøp etter å først ha gitt forhandler en viss tidsfrist til å ordne avhjelp. Takk for utfyllende svar! Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Det jeg ville gjort var å høre om du kanskje kunne få reparasjonen billigere om det tok såpass lang tid . Kan jo hende det er mulig å få til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå