A-mi Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Hei! Jeg har et xD-picture card som hører til et Olympus Digital 500 digitalkamera. Alt har funket helt fint til nå. Da jeg prøvde å legge inn bilder fra minnekortet, og over på pc'en, så ville ikke DCIM-mappen åpne seg. Derfor tok jeg ut minnekortet og la det inn i kameraet igjen. Når jeg skrudde på kameraet stod det "skrivebeskyttet". Hva betyr dette? Og er det noe jeg kan gjøre? På forhånd takk Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Sjekk om det er en liten skyveknapp på minnekortet. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 (endret) Det er ikke det... xD-kort har som du skriver ingen bryter for å sette kortet skrivebeskyttet. Hvis jeg forstod det korrekt har du: 1. Tatt kort ut av kamera, prøvd å lese det med kortleser på PCen og det feilet 2. Satt kort inn i kamera igjen og får da skrivebeskyttet-meldingen Fortsatt, hvis jeg forstod det korrekt har du ikke fått kopiert bildene dine over på PC? Dette tyder på at noe har gått galt med kortet, det kan skyldes kamera eller kortleser/PC. Gjorde du noe spesielt da du satte inn kortet i PCen? For eksempel satte det inn mens PCen var i ferd med å starte? På kameraet, kan du få vist bilder som ligger på kortet, eller sperrer meldingen du får for all bruk? Edit: Det ble litt "tilfeldige" spørsmål her, men viktig å få klarlagt status. Endret 10. mai 2011 av seriksen Lenke til kommentar
A-mi Skrevet 11. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2011 Det er ikke det... xD-kort har som du skriver ingen bryter for å sette kortet skrivebeskyttet. Hvis jeg forstod det korrekt har du: 1. Tatt kort ut av kamera, prøvd å lese det med kortleser på PCen og det feilet 2. Satt kort inn i kamera igjen og får da skrivebeskyttet-meldingen Fortsatt, hvis jeg forstod det korrekt har du ikke fått kopiert bildene dine over på PC? Dette tyder på at noe har gått galt med kortet, det kan skyldes kamera eller kortleser/PC. Gjorde du noe spesielt da du satte inn kortet i PCen? For eksempel satte det inn mens PCen var i ferd med å starte? På kameraet, kan du få vist bilder som ligger på kortet, eller sperrer meldingen du får for all bruk? Edit: Det ble litt "tilfeldige" spørsmål her, men viktig å få klarlagt status. Det er riktig som du sier. Og nei, jeg har ikke fått kopiert bildene over på pc'en. Jeg får heller ikke vist bildene på minnekortet. All bruk er sperret, jeg får ikke engang tatt bilder med dette minnekortet. Jeg gjorde heller ikke noe spesielt da jeg satte minnekortet i pc'en. Pc'en var allerede på og jeg gjorde alt som jeg pleier. Vet du kanskje hva det kan være? Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Vet du kanskje hva det kan være? Nei dessverre, men ut fra det du sier høres det ut som det er et problem med minnekortet. Hvis bildene ikke er viktige kan du prøve å formatere kortet for å se om det hjelper - da mister du alt innhold på kortet, men det blir muligens brukbart igjen. Det jeg ville prøvd først er et recovery program. Det finnes masse på nettet, men jeg har dessverre ikke noen konkret anbefaling. Noen fotobutikker har program for dette også, en butikk prøvde å hjelpe meg (gratis) en gang, men de klarte ikke å redde bildene. Jeg ville forøvrig vært forsiktig med å bruke kortet igjen selv om du får reddet bildene denne gangen, hvis du da ikke finner en konkret årsak til problemet. Test både kamera og kort før du bruker det til viktige bilder igjen. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Hvis du ikke har formatert kortet i kameraet kan det hende at skrivingen til kortet har feilet, og hvis du hele tiden bare sletter bildene kan du få feil, det beste er og formatere kortet hver gang du skal slette bildene. Kobler du til kameraet med en kabel eller bruker du kortleser ? Får du opp kameraet/kortet som en egen enhet i utforsk/min datamaskin ? Hvilken fabrikat er kortet, hender billigkort slutter og virke ? Lenke til kommentar
A-mi Skrevet 11. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2011 Jeg bruker bare kortleser, og det kommer opp en egen enhet i min datamaskin. Men enheten er en snarvei, vet ikke om det har noe å si? Jeg får ihvertfall ikke åpnet mappen. Minnekortet er fra fujifilm. Jeg har aldri formatert det. Vet ikke hvordan man gjør det.... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Jeg har aldri formatert det. Vet ikke hvordan man gjør det.... Det kan nok være problemet, løsningen kan være og laste ned et recoveryporgram fra fuji sine sider. finner du ingen der kan du prøve sandisk sitt. Siden du ikke får sett på bildene lengere i kameraet heller kan du anse de som tapte hvis det ikke hjelper og "redde kortet", og du må formatere kortet i kameraet, et tips les brukermanualen til kameraet. At du får det opp som en snarvei skal ikke by på problemer, såfremt du da kun får "minibilder" istedenfor fullverdige bilder. Lenke til kommentar
A-mi Skrevet 12. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2011 Jeg har aldri formatert det. Vet ikke hvordan man gjør det.... Det kan nok være problemet, løsningen kan være og laste ned et recoveryporgram fra fuji sine sider. finner du ingen der kan du prøve sandisk sitt. Siden du ikke får sett på bildene lengere i kameraet heller kan du anse de som tapte hvis det ikke hjelper og "redde kortet", og du må formatere kortet i kameraet, et tips les brukermanualen til kameraet. At du får det opp som en snarvei skal ikke by på problemer, såfremt du da kun får "minibilder" istedenfor fullverdige bilder. Takk for hjelpen! Skal prøve å formatere det. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Hadde et lignende problem nylig med et microSD-kort. Eneste muligheten var å formatere det, men fikk gjenopprettet nesten alt med Recuva. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå