Gå til innhold

Hva skjer med canons hood?

Anbefalte innlegg

jeg har sett litt på canons linser og ser at man kan sette på forskjellige solblendere sånn som den her search%3Fq%3Dcanon%2B17-40mm%2Bwith%2BEW-83j%26hl%3Dno%26biw%3D1362%26bih%3D583%26gbv%3D2%26tbm%3Disch&itbs=1&iact=rc&dur=260&page=3&ndsp=24&ved=1t:429,r:2,s:47&tx=63&ty=75

Er det sånn at man kan gjøre det på nesten alle linser fra canon?

sorry, bare kopier tallene og lim inn på web søkeren

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, man kan sette solblender på alle objektiver*

Er det 17-40mm L objektivet** du har? Alle L objektiv skal få med solblender.

Alle L objektiv skal det følge med solblender.

Vis du f.eks har kit objektivet 18-55 du har skal du ha denne solblendern (håper linken funker, den var litt treig når eg testa)

solblendern heiter i allefall: EW-60C

* i allefall nesten alle, det er vel eit par spesielle det ikkje går, men alle normale i allefall.

** det heiter objektiv, ikkje linser. Eit objektiv er satt i sammen av fleire linser.

Lenke til kommentar

Nei - solblendere er laget for en bestemt diameter og en bestemt bildevinkel.

Noen av Canons solblendere fungerer med flere objektiver - EW-83E kan for eksempel brukes til 17-40, 16-35 og et par andre, mens 24-70 skal ha en EW-83F, som kun kan brukes på 24-70/2.8L. Kit-objektivet 18-55 skal for eksempel ha en EW-60C.

Så - som jeg skrev over - finn ut hvilke modeller som passer dine objektiver, og kjøp dem billig på nettet.

Lenke til kommentar

24-70L sin konstruksjon er sånn at den blir lengre på den vide enden - dermed er solblenderen mye større enn det man vanligvis kan putte på et 24mm-objektiv. EW-83F vil nok gi ekstrem vigneterig på alle brennvidder på 17-40L - til og med på 40mm.

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...