Gå til innhold

Hva er meningen deres om batteri grepene til nikon og canon?

Anbefalte innlegg

Hei

Hva er meningen deres om batteri grepene til nikon og canon(de eksterne grepene).

JEG synes at nikon sine passer mye bedre til kamerahusene mens canon sine ser det ut til at det nesten er noen andre som har laget de.

Ville bare vite hvem dere synes grepene så best ut på ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes et batterigrep ser best ut på det huset det er laget til å passe på.

Aller "kulest" er proffhusene med "innebygget" batterigrep.

Nei, seriøst:

For brukere av et batterigrep er det ett fett om det ser "stilig" ut eller ikke - man har det for å få ekstra kontroller og mer å holde i - ekstra batterikapasitet er i det fleste tilfellene detaljer. Det viktigste er at det sitter godt fast og er godt å holde i hånden.

Lenke til kommentar

Vel nå studerer jeg ikke små detaljer om hva som ser penest ut,jeg kjøper produktet fordi det har en funksjon som jeg trenger,dette gjelder batterigrep,fotobagger ,stativ osv osv , jeg ler heller til de som er optatt av utseende fremfor brukeregenskaper :cool:

Lenke til kommentar

@Killbox

Man kan kjøpe seg mengder med fotoutstyr, fråtse i Canon, Nikon, Leica, kit objektiver eller proff optikk men det som teller mest er hva man har mellom øra .. eller ikke ...

En dyktig fotograf kan trylle frem flotte bilder med "dårligere utstyr" selvom det kanskje praktisk sett ville vært en fordel med bedre utstyr. En amatør, n00bie derimot vil dra mer nytte av kunnskaper enn gå fra D40 til D700 f.eks.

De fleste proffs jeg har vært borti begynner ofte å le av den som tenker mest på merke, batterigrep utseende eller fargen på solblenderen osv. De vet at i bunn og grunn er det en ting som teller, kunnskap.

Noen eksempler på variasjon ;

Lee Morris med iPhone 4.

Timothy Allen sine 5D MK II etter en arbeidsøkt. Ref: HumanPlanet

Bob Krist, National Geographic "travel bag" standard kit utstyr.

Zoriah Miller, duct taping kameraene sine.

Andy Spyra - Gettyimages , Leica

Chase Jarvis, Nikon men noe iPhone/Canon/Sony avhengig av oppdrag.

Eksemplene viser stor variasjon i utstyr og de velger utifra hva behov de har. Leica m9 er liten lekker sak flott til dokumentarfotografering i krigssoner f.eks, mens andre igjen som Zoriah like gjerne duct taper sine speilrefleks og gjør samme jobben. Andre igjen som Bob Krist er mere sponset og således bundet til å benytte Nikon i hovedsak. Zoriahs begrunnelse for ducttape er for at de skal se noe mere herpet ut og mindre risiko for å bli stjålet, at han bruker 2x canon 5d mkii mest er bare fordi dem var billige.

Tenk på en snekker, om vedkommende likevel ikke kan snekkre spiller det jo liten rolle om han har metall, treskaft eller spikerpistol :-)

Tips, legger du like mye tid inn noe mere fornuftig som å studere fototeknikk (som du legger i å poste her på forumet) ... så skal du se at kunnskapsnivået øker deretter :-)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tips, legger du like mye tid inn noe mere fornuftig som å studere fototeknikk (som du legger i å poste her på forumet) ... så skal du se at kunnskapsnivået øker deretter :-)

Tja, om noen bruker x tid på et fotoforum mens andre bruker x tid på å google etter fotofolk og lese om disse, hva er forskjellen? Ser ingen forskjell - begge bruker x tid på nettet.

Hva som er fornuftig vil nok og variere etter hvem som svarer.

Fototeknikk? Vel, man kan kanskje si at det er noe i en kopp som er en slags basis, men resten ligger mellom ørene. Enkelte som går på skole for å lære kommer aldri til det mellom ørene, kun koppen. Mens andre som ikke går på skole tok koppen for det den var og brukte det mellom ørene etterpå.

Det er samme sak med kunstnere, mange kommer seg ikke videre etter basisen de fikk på skolen, hvorfor tror du?

De få jeg kjenner som er "proffe" etter min mening, bruker ulike teknikker fordi de tenker ulikt med det de har fått mellom ørene. Man kan og diskutere hva ordet "proff" betyr, og få mange ulike meninger. Som en av de jeg kjenner sa: "Man kan ikke overleve på standardmalen - helst bør man holde seg unna den". Logisk, spør du meg.

Men en ting har de felles, og det er at de bruker x tid på nettet de og - men ikke for å lese om andre knipsere, de er ikke særlig interessert i hva andre gjør, men pleier sin egen helt unike kreativitet, den de lever av.

Tor

Lenke til kommentar

50D og batterigrep er en herlig kombinasjon. Å kjøpe battergrep er en av de beste avgjørelsene jeg har tatt noen sinne, tror jeg. Det forlater så og si aldri kameraet.

Denne støtter jeg! Hadde grep på min gamle 450D og nå på 7D. Livet blir så mye lettere (er kanskje ikke rett formulert i og med at det innebærer mer vekt ;-)) med batterigrep. Å skyte vertikalt er jo en drøm og jeg liker den ekstra tyngden, syns det ligger bedre i hånden. Jeg har vel og merke et Phottix grep, men når utformingen er lik og prisen er den halve av originalt Canon angrer jeg ikke...

Lenke til kommentar

Savner selv et batterigrep til min Canon EOS 550D. Blir nok til at det blir orginal

Canon grep, og ikke noen billige løsninger alla det man finner rundt omkring på nettet.

Hvorfor det? Jeg har et Phottix og kan ikke skjønne hvorfor et Canon grep skal koste mer enn dobbelt så mye???? :no::hmm:

Lenke til kommentar

50D og batterigrep er en herlig kombinasjon. Å kjøpe battergrep er en av de beste avgjørelsene jeg har tatt noen sinne, tror jeg. Det forlater så og si aldri kameraet.

Har og noe med tilpasning og ergonomi å gjøre, selv syntes jeg at 50D + batterigrep føltes mer riktig enn 7D + batterigrep (begge originale). 7D's batterigrep er for min del noe vel bredt og flatt i sålen for at jeg skal få samme feelingen som jeg hadde med 50D og batterigrep - så for tiden ligger 7D's grep i skapet og samler støv, men da jeg hadde 50D var det alltid montert. Til 5DII'n har jeg ikke følt noe behov for batterigrep pr nå, men det kan jo forandre seg.

De fleste kjøper jo batterigrep for bedre grep i vertikalen og dobbel batterikapasitet, men siden dette er som kameraet en standard målsatt vare så vil nok grepets tilpasningsfølelse variere mellom brukerne (et minus er at batterigrep + ekstra batteri øker totalvekten på riggen, men det kommer man naturligvis ikke utenom).

Tor

Lenke til kommentar

Har og noe med tilpasning og ergonomi å gjøre, selv syntes jeg at 50D + batterigrep føltes mer riktig enn 7D + batterigrep (begge originale). 7D's batterigrep er for min del noe vel bredt og flatt i sålen for at jeg skal få samme feelingen som jeg hadde med 50D og batterigrep - så for tiden ligger 7D's grep i skapet og samler støv, men da jeg hadde 50D var det alltid montert. Til 5DII'n har jeg ikke følt noe behov for batterigrep pr nå, men det kan jo forandre seg.

De fleste kjøper jo batterigrep for bedre grep i vertikalen og dobbel batterikapasitet, men siden dette er som kameraet en standard målsatt vare så vil nok grepets tilpasningsfølelse variere mellom brukerne (et minus er at batterigrep + ekstra batteri øker totalvekten på riggen, men det kommer man naturligvis ikke utenom).

Tor

Hos meg er det motsatt,det kan sikkert ha noe med at vi har forskjellige hender og at 7D grepet passer meg best menst 50D grepet passet best til dine hender.

Bruker forøvrig grepet påmontert 100% av tiden.

Lenke til kommentar

Jeg har en Canon 5DmkII. Til den lager Canon det beste batterigrepet. Og når jeg både hadde lyst på batterigrep og Canons grep var innenfor budsjett, så var det egentlig ikke så veldig mye mer komplisert enn det.

Nå tuller du vel? 5dmkII grepet mitt er jo nærmest formet som en murstein.

Lenke til kommentar

Grepet til Nikon D300/D700 hadde vært perfekt hvis ikke en løkskalle i Japan fikk den glupe ideen å sette på en nervøs utløser knapp istedet for å bruke den som alt var på husene.

Enig. Skal man først ha 2 utløsere, er det aller viktigste at plasseringen (etter kamera er rotert 90 grader), størrelsen på knappene, og kraften som skal til for å trykke ned, er hundre prosent identisk!

Det er rart at Nikon ikke har fått til det (eller skjønnt det).

Lenke til kommentar

Føler behov for "å banne litt blandt fotogrep-fansen" - He, he ;)

Som minimalist har jeg faktisk ikke særlig sans for fotogrep!...

Ekstra batteri har jeg likevel alltid med i baggen.

Syns grepet på min 500D er helt ypperlig som det er :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...