Gjest Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Hei, Jeg har holdt må med VB.net og PHP nå i 2 år. Laget diverse ting og det fungerer. Innen for PHP har jeg aldri holdt på med noe avansert for eksempel CMS osv... Dette året kunnet jeg tenkt meg å ta en titt på nytt språk. Jeg har tittet litt på C# og syns det er litt tungvindt at jeg må skrive opp alle handlers selv. Er C# noe bedre en VB.net? Ellers har jeg tittet litt på Java og C++. Av alle disse språkene ute om i verden vet jeg ikke hva jeg bør lære Jeg har lyst til å utvikle ting som kan bli nyttig i fremtiden eller enkle spill for eksempel. Tips i alle former taes i mot! Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Da anbefaler jeg deg å lære c# sammen med xna om det er spill du vil lage. 2 Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Hvis du allerede har holdt på med VB.net så er jo ikke overgangen til C# så veldig stor, da du kjenner rammeverket, klassebiblotekene osv. På den andre siden gir heller ikke C# deg så veldig mye utover VB.net, så hvis du virkelig vil utvikle deg burde du velge noe som skiller seg mere fra det du allerede kan. En mulighet er å se på et av de populære dynamiske språkene, som Ruby og Python. En annen mulighet er å lære seg et av de funksjonelle språkene. Blant de mest populære for tiden finner du Scala, F#, Clojure og Haskell. Vil du skille deg litt ut kan du jo f.eks. ta en titt på Boo. Det kjører på .NET, har en Python-inspirert syntax, er veldig fleksibelt og har lite "staffasje". Eneste minuset er dårlig editor-støtte, men mulighetene med Boo er ganske enorme. Som du sier finnes det veldig mange språk man kan lære seg.., selv har jeg blitt helt hekta på Clojure, og kommer nok til å bli der en god stund til. Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Jeg har tittet litt på C# og syns det er litt tungvindt at jeg må skrive opp alle handlers selv. Huh? Regner med du mener event handlers? Er ingenting tungvindt med dette i C#, faktisk langt bedre enn i en del andre språk hvor man gjerne bruker observer-pattern og implementerer event-handligen selv. Eller java med sin object.onEvent(new OnEventListener(){ public type onEvent(){}}-syntaks. Den er grusom den. C# og dets event-handling er faktisk svært gjennomtenkt Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Jeg har tittet litt på C# og syns det er litt tungvindt at jeg må skrive opp alle handlers selv. Huh? Regner med du mener event handlers? Er ingenting tungvindt med dette i C#, faktisk langt bedre enn i en del andre språk hvor man gjerne bruker observer-pattern og implementerer event-handligen selv. Eller java med sin object.onEvent(new OnEventListener(){ public type onEvent(){}}-syntaks. Den er grusom den. C# og dets event-handling er faktisk svært gjennomtenkt Tror muligens han tenker på dette: Visual Basic (7.0+): Public Sub MyObject_SomeEvent(ByVal sender As Object, ByVal e As EventArgs) Handles MyObject.SomeEvent ' blablablabla End Sub C#: public MyObject() { SomeEvent += new EventHandler(MyObject_SomeEvent); } public void MyObject_SomeEvent(object sender, EventArgs e) { // blablablabla } Dvs. event binding er syntaktisk i Visual Basic, men ikke i C#. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Takk for svar folkens! C# høres spennende ut! Det gir meg sikkert noen nye utfordringer som er gøy! @ze5400: Var event handlers ja. @GeirGrusom: Er akkurat det jeg tenkte på GeirGrusom. Noen bøker som anbefales? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 (endret) @GeirGrusom: Er akkurat det jeg tenkte på GeirGrusom. Vær dog obs på at dette er bare én ting. Generelt er C# et vesentlig bedre språk enn Visual Basic. På nær sagt alle områder. Så absolutt verdt å ta en titt på. På en litt sidenotis: Jeg startet med å programmere Visual Basic (3.0 faktisk) og fortsatte med Visual Basic som mitt hovedspråk frem til Visual Basic 7.0 (som da het Visual Basic.NET) Et problem jeg etterhvert fikk med VB, var at store programmer ble veldig fort uoversiktelig for meg. Jeg vet ikke hva, men det er noe med syntaksen til Visual Basic som gjør den veldig vanskelig å få oversikt over når programmene blir store. Hele C syntaksen er for meg blitt mer naturlig for meg enn Visual Basic noensinne var, til tross for at jeg brukte det mye mer. Derfor angrer jeg ikke et sekund på at jeg gikk over til C#. Ikke bare har en mer kontroll over hva som faktisk skjer, men koden er enklere å lese, og en trenger ikke skrive så fryktelig mye. Jeg pleier å bruke properties som skrekkeksempel på hvor forskjellig Visual Basic og C# er, og det er blitt enda verre nå: Visual Basic: Public Property Name() As String Get Return m_name End Get Set(ByVal value As String) m_name = value End Set End Property C#: public string Name { get; set; } edit: det er ikke sånn en skriver verre. Endret 10. mai 2011 av GeirGrusom Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Tror muligens han tenker på dette: ... Dvs. event binding er syntaktisk i Visual Basic, men ikke i C#. Det ser ikke ut i VB, da - bare et digert rot Er sant og sies så lenge siden sist jeg tok i VB at jeg har glemt mesteparten av syntaksen, men ærlig talt - en ekstra linje eller to iblant tåler jeg. C# gjør lett opp for det i readability (imo, andre må gjerne mene noe annet.). Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Jeg pleier å bruke properties som skrekkeksempel på hvor forskjellig Visual Basic og C# er, og det er blitt enda verre nå: Bør ihvertfall vise auto-property begge språk hvis du gjør det... Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Godt eksempel GeirGrusom, syns den properties i VB.net er helt grusom! Så, noen bøker som anbefales for C#? Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Sjekk ut Professional C# på Wrox forlag, den er faktisk helt OK. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Jeg pleier å bruke properties som skrekkeksempel på hvor forskjellig Visual Basic og C# er, og det er blitt enda verre nå: Bør ihvertfall vise auto-property begge språk hvis du gjør det... Sant, men visste ikke de hadde fått det i VB for MSDN sa ingenting om det. Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Er du mann går du for Brainfuck Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Er du mann går du for Brainfuck Whitespace er fetere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå