Gå til innhold

Byggingeniør ved UIS - noen erfaringer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tar bachelor i bygg her som en del av mastergraden jeg er tatt inn på.

Studiemiljøet er fint. Stavanger er en fin by og har mye spennende å by på, men utelivet for de under 20/21 er relativt dårlig, siden det gjerne er 21 på de fleste utestedene som er verdt å gå innom. Hvis du er heldig kan du komme inn som 18/19-åring på en rolig torsdag, men det er jo noe som går seg til. En del greie steder med 18 også, litt avhengig av hva du liker.

Når det kommer til studiekvaliteten er det enkelte fag som er så som så. Nå er dette første året mitt, så har ikke hatt altfor mange forelesere enda, men kan jo si noe om enkelte av de jeg har hatt.

Første semester har du to fag som er felles for alle som går ingeniørlinjene. Det er matte og fysikk, og begge foreleserne her var utrolig gode. Spesielt i fysikken ble alt gått gjennom veldig nøye, men det tar jo litt tid (hjalp heller ikke at foreleseren brukte linjal til likhetstegnene, samtlige brøker etc). Uansett, han var veldig flink til å tegne figurer og forklare alt nøye, og pensum er ikke så altfor ille. Matteforeleseren er også veldig flink, ingen tvil om det, men han går litt fortere frem og har på langt nær like ryddige notater. Begge var veldig flinke til å svare på spørsmål, og jeg er veldig fornøyd med fagene.

Du skal også ha datateknikk (gitt at du velger konstruksjonsteknikk som retning), og det er et lite 5-poengsfag som til tider er veldig tørt. Starter med ymse omregning mellom forskjellige tallsystemer, litt om hvordan datamaskiner er bygd opp og slikt, og så beveger man seg over på programmering etterhvert. Et nokså kurant fag, men jeg fant det vanskelig å fatte interesse for det og var egentlig bare kodingen som var interessant.

Siste faget ditt blir DAK, hvor du skal lære å tegne konstruksjonstegninger på data. Dette faget preges dessverre av at det er litt hastearbeid og at mye taes på sparket, men du kommer deg greit gjennom og får litt forståelse av hvordan man tegner på data. Faget slutter med en avsluttende prosjektoppgave som teller 50% av karakteren, og de resterende fordeles på 30% på gruppearbeidet i forbindelse med prosjektoppgaven, og 20% på obligatoriske innleveringer du gjør i løpet av året.

Prosjektoppgaven var for oss å tegne en restaurant på toppen av en stor haug rett ved skolen, og man tegner inn terreng, hele bygningen i 3D og slikt. Ganske spennende å drive på slikt, men det var til tider et slit og ble et par sene kvelder foran maskinene for å tegne ferdig før innleveringsfristen.

Det andre semesteret fortsetter matte, og det faget er jeg fornøyd med. Foreleseren er flink og går nøye gjennom samtidig som vi holder et greit tempo fremover.

Fysikk erstattes av konstruksjonsmekanikk, som i år ble holdt av en foreleser jeg var mindre fornøyd med. Forelesningene der var på engelsk, som var utrolig behagelig iom. at boken var på engelsk, men det var litt ustrukturerte forelesninger. Faget i seg selv er nokså krevende og krever mye forståelse, og konstruksjonsmekanikk 2 bygger da videre.

I tillegg får du også sannsynlighetsregning med statistikk, som jeg leser til eksamen på as we speak. Helt kurant fag, mye nyttig der, og foreleseren er flink.

Siste faget er geoteknikk, et fag der vi bruker en lærebok fra midten av 90-tallet (om ikke tidligere). Foreleseren er utdatert og bruker gamle overhead-ark og leser egentlig bare opp fra de, så jeg har droppet en del av forelesningene der og heller prøvd meg på litt selvstudium. Mye tørt stoff der, men regningen er relativt simpel. Er bare å plusse sammen litt krefter og gange inn med et par konstanter som er oppgitt, ihvertfall slik det ser ut på eksemplene. Skal ikke påstå at jeg har vært den beste studenten i det faget, og henger nok en god del på etterskudd og har mye å ta igjen før eksamen er om cirka 2 uker.

Ikke fornøyd med det faget i det hele tatt, og som foreleseren sa, "Dere kommer ikke til å jobbe noe med dette. Faget er her egentlig for at dere skal få litt forståelse for hva som skjer med jorden under byggene dere lager, men primært er det for at dere ikke skal høres ut som idioter når dere snakker med en ekte geoteknikker".

Dette faget har også ukentlige lab-øvinger, der man leker litt med jord og fyller ut noen skjemaer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...