Gå til innhold

[Løst] Fragdrag ved utleie av 1 roms leilighet

GRIM87

Anbefalte innlegg

Hei, jeg leter å leter på nett å jeg finner mye om skatting og fradrag for vedlikehold osv...

Men jeg har også hørt at man kan trekke fra fellesutgiftene når man leier ut den evt 1 roms leiligheten. Stemmer dette? Hvis fellesutgiftene er på f.eks 2000 kr hver måned, vill dette da kunne fåes igjen på skatten? 2000 x 12, altså 24000 ? Takker for svar fra helst noen som har peiling, eller kanskje i samme situasjon. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, du tar utleieinntektene - utgiftene (altså de 2000 per mnd + annet) = hva du skal skatte 28% av hvis det er over 20000 per år og du ikke faller inn under en av unntakene.

ja la oss si jeg får 7000 i utleie pr. mnd. Blir det 7000 - 2000 = 5000, så skal det skattes 28% Av disse 5000 ? Vet det er andre ting som også kommer i tillegg til fradrag, men sikter helst på fellesutgifter pr. mnd nå..... Takker for svar forreste, men skjønte det ikke 100% ;)

Lenke til kommentar

Det kan det være, men f.eks fellesgjeld (som ofte er den utgiften som trekker slikt mest opp) kan ikke telles med i denne sammenhengen.

Hvordan blir det da dersom borettslaget er i felles formue og likevell har 2k i fellesutgifter? hehe Da blir det jo veldig gunstig ? :p;)

Lenke til kommentar

Det kan det være, men f.eks fellesgjeld (som ofte er den utgiften som trekker slikt mest opp) kan ikke telles med i denne sammenhengen.

Hvordan blir det da dersom borettslaget er i felles formue og likevell har 2k i fellesutgifter? hehe Da blir det jo veldig gunstig ? :p;)

Jo lavere fellesutgifter, jo bedre.

La oss si at en leilighet kan leies ut for 7000kr.

Eksempel a) 2000kr husleie, inntekt etter skatt = (7000-2000)*72% = 3600

Eksempel b) 500kr husleie, inntekt etter skatt = (7000-500)*72% = 4680

I eksempel a) betaler du riktignok mindre skatt, men du sitter igjen med 1080kr mindre i måneden, etter skatt, enn i eksempel b).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...