CB87-Bergen Skrevet 27. juli 2003 Del Skrevet 27. juli 2003 Hei, har postet dette emne en gang før. Men fikk ikke særlig med svar, så jeg prøver igjen Har sett på en Swiftech MCX4000-T, T'en står for thermoelectric. Og det betyr at har innebygd peltier Denne trenger som sagt bare viftekjøling, men det er anbefalt med Delta-vifte Dette er IKKE et alternativ :x Det står at den krever minimum 68CFM, hva vil det si? Og hvilken vifte frakter så mye luft? Noe annet som kunne vært et alternativ, hadde vært et 80-120mm vifte adapter. Men tviler på at dette er mulig ettersom jeg har et Chieftech Scorpio Bigtower kabinett, eller...? Hva vil skje hvis jeg setter på en for svak vifte? Leste også om en slags vindtunnel til CPU-viften, noen Fujitsu pc'er har det. Det er altså en vindtunnel du fester den ene enden til cpu-viften, og andre enden til en ledig vifteslot(eller hva det heter...???) Slik får du luft med romtemp. ned på kjøleribben. Går dette? Og hvis alt dette slår feil, kunne jeg jo bare brukt vindtunnelen Noen som vet hvor jeg får tak i den? Denne kjøleribben kommer jo på 1000kr, pluss at jeg trenger ny PSU. Ville det eventuelt vært bedre med vannkjølig? Vil helst ikke ettersom hovedkortet mitt ikke lar meg klokke noe særlig uansett Her er link til Swiftech'en: http://www.xoxide.com/swmcx40thhe.html Takker på forhånd Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 27. juli 2003 Del Skrevet 27. juli 2003 Hei! Vil egentlig ikke anbefale den kjøleren... Uanz hvilken Delta-vifte (ihvertfall Black Label) som brukes vil omgivelsene være helt ulevelige. Hvis du setter på en vifte som ikke kjøler nok, vil Peltier'en kunne bli ødelagt, noe som kan/vil resultere i ødelagt cpu. Den kjøleren er, etter min mening, bare et teit påfunn av produsenten. Vannkjøling er mye tryggere, og ikke mye dyrere. Det at den krever minst 68cfm, betyr at viften som er montert må blåse minst 68kubikkfot i minuttet. Skal ikke si at funnel ikke fungerer, da jeg ikke har prøvd. Hvis du bestemmer deg for å kjøpe kjøleren, bør du være sikker på at viften blåser nok. Lykke til! :wink: Lenke til kommentar
eatshorts Skrevet 27. juli 2003 Del Skrevet 27. juli 2003 Gå for den kjøleren og en papst 120mm vifte og en 80-120mm adapter. Gå for denne Denne papst vifta på stille 32db viss du har god lufting i kabinettet Eller denne kraftige sunon viften på 42db Dersom du velger å ikke bruke peltier så gå for denne kjøleren: Thermalright SLK 900. Og denne viften : Papst 23db 92mm. Dette er det ypperste blandt luftkjølerene, men kan ikke benyttes med peltier da den ikke festes med hullene rundt prosessoren og har en spesiell bunn. Lenke til kommentar
TRS Skrevet 27. juli 2003 Del Skrevet 27. juli 2003 Dersom du velger å ikke bruke peltier så gå for denne kjøleren: Thermalright SLK 900. Og denne viften : Papst 23db 92mm. Dette er det ypperste blandt luftkjølerene, men kan ikke benyttes med peltier da den ikke festes med hullene rundt prosessoren og har en spesiell bunn. Utelukkende det beste valget etter min mening når det gjelder luft kjølere, har den ribben med en 19db (80mm) papst vifte selv på en 2000+Palomino og ligger på 40º i et relativt varmt rom. Men den SKAL festes med festehull rundt socketen på socket A pga den er tung (570g uten vifte for AMD og 587g for intel), og det medfølger ikke festeklips til festeørene. På intel kan du bruke den svarte greien (bracket?), men det er mer annbefalt og ta den av og bruke festehullene pga tyngden Thermalright for mer info & Mobo info for info om amd hovedkort den passer på og linker til reviews. Den passer for øvrig også på et MSI KT3 Ultra-C som jeg har testet selv. Edit: skrivefeil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå