zeldaboi Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Har oppigjennom tidene opplevd trynefaktor med lærere, for det meste positiv og negativ, men ikke de stroe greiene. Etter jeg begynte på videregående har jeg truffet på en lærer som rett og slett hater meg, hun gir meg feks 3er på muntlig framføring og sier jeg bruker manus, når det er noen som står og leser rett av ark og pcskjermer. For at det skal bli klarere å se så var jeg oppunder en sekser på ungdomsskolen. Nå har vi hatt tentamen og alle i klassen har funnet oppgavene på forhånd. Hun hevder noen har funnet sensorveiledningen til tentamen uten noe som helst bevis. Hun har ikke bevis på noe som helst egentlig. Derved kutter hun de første oppgavene som jeg brukte mest energi på og tid på osv. Gjorde litt på forhånd hjemme. Men hun sier at skriveoppgaven er det ingen måte å "jukse" på. Derfor var det den eneste oppgaven som sto igjen. Jeg vil jo selfølgelig bli vurdert i de første oppgavene, men hun sier at det er umulig å gi oss krarakter på dem fordi det blir "urettferdig". Det er vell ikke vår feil at noen fant oppgavene på forhånd? når hun kutter oppgavene blir det jo ihvertfall urettferdig?? Hun sier hun har snakket med rektor om det, men det er jo hennes egen feil at hun har brukt tidligere eksamensoppgaver. Har jeg et godt klagegrunnlag og er dette noe å gå til fylkesmannen med? jeg går på privatskole forresten Hvordan skal jeg gå frem med å klage til lærer og rektor om hun ikke gir meg den karakteren jeg selv ønsker. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Jeg mistenker at du ikke har noe klagegrunnlag her siden det er likt for alle at hun fjernet de første oppgavene fra vurderingen. Jeg ser heller ikke hvorfor du blander inn dine tidligere problemer med henne inn i dette... Lenke til kommentar
Trashyman Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Jeg tror du overvurderer hvor mye læreren din bryr seg om deg. Lenke til kommentar
benohopilus Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 jeg mener at trynefaktor er et av de største problemene i norsk skole og karaktersystem. For meg er det helt ubegripelig at man skal skive på navn på oppgaver uten klar fasit som f eks norsk stil og drøftingsoppgaver. Har opplevd flere ganger at mine kamerater har blitt dårlig behnadlet. Hadde en komis som fikk 2 på hver bidige stil han skrev. Jeg fikk som regel 6 eller 5. Da bestemte jeg meg for å jobbe som faen på hans stil for å hjelpe han. skrev det beste jeg kunne, og han fikk 2 som vanlig. Jeg fikk 5 på min som jeg nesten ikke hadde jobbet med. Samtidig så fant vi ut at ingen i klassen hadde fåttt mer enn en karakter forslkjell på stilene sine. Har også opplevd å levere eksakt samme stil til en lærer bare på forskjelllig år. Endte med en 2 og en 5 her også. Helt sykt. Dette er så sykt urettferdig at jeg ikke har ord. Bidrarogså til at elever ikke gidder å prøve når man ikke får bedre eller dårligere uansett hva man gjør. Kjenner også ei jente som har dysleksi, og som skriver som en drita tolvåring. Men hun er flink i matte osv. Men hu skriver som sagt som en dass med skrivefeil og dårlig språk. Hu har alltid fått 5 og 4 på stiler. Jeg mener at dette kun er pga av at læreren har lest med tanke på at dette er en flink elev. Jenta strøk på norsk eksamen, nynorsk og engelsk 2 Lenke til kommentar
zeldaboi Skrevet 10. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2011 Det er jo ikke rettferdig å fjerne en oppgave som andre kan ha brukt mer tid på og energi på enn den andre oppgaven. Begge oppgavene skulle telle 50 prosent og jeg føler jeg gjorde det veldig bra på den første delen. Det er ikke bare meg hun forskjellsbehandler, vi har allerede sendt inn klagebrev, 25 av elevene i klassen, men rektoren tok det ikke veldig alvorlig. Hun har tidligere blitt klagd på av flere av trinnene over oss, ihvertfall 4 forskjellige klasser/linjer som jeg vet om. Men ting som er helt irrelevant er ikke vits å ta opp i tråden. Jeg kan få prøven rettet av en annen lærer, men jeg vil ha med del 1. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Men det er ikke rettferdig om du skal ha med del 1 når de andre ikke får den med... Lenke til kommentar
zeldaboi Skrevet 10. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2011 Har jeg sagt at det er bare jeg som skal få rettet del en? Vil at alle skal få den rettet da dette er det aller mest rettferdige Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Klag til høyere makter og be om å få byttet lærer. Sånne inhabile tullinger som det der florerer det av i norsk skole men det er ingenting annet man kan gjøre enn å unngå de. 1 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Har jeg sagt at det er bare jeg som skal få rettet del en? Vil at alle skal få den rettet da dette er det aller mest rettferdige Du har sagt at DU vil ha med del 1.... I tillegg så har jo læreren allerede forklart hvorfor del 1 ikke kan være med på et ukjent antall elever. Derfor skal ikke den delen bli tellende for noen, surt, men mer rettferdig... Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 (endret) For at det skal bli klarere å se så var jeg oppunder en sekser på ungdomsskolen. Mest sannsynlig fikk du altfor gode karakterer på ungdomsskolen der det er altfor mange "snille" lærere. VGS stiller høyere krav som gjør at mange faller fra. Informasjon om klabebehandling finner du sikkert på skolens websider. Endret 10. mai 2011 av Reg2000 Lenke til kommentar
Zabaniya Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 For at det skal bli klarere å se så var jeg oppunder en sekser på ungdomsskolen. Mest sannsynlig fikk du altfor gode karakterer på ungdomsskolen der det er altfor mange "snille" lærere. VGS stiller høyere krav som gjør at mange faller fra. Informasjon om klabebehandling finner du sikkert på skolens websider. Hos meg var det stikk motsatt. Jeg fikk mye bedre karakterer på VGS enn hva jeg fikk på ungdomsskolen, på tross av at jeg gjorde samme sullamitten. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Da hadde du jo enten for strenge lærere på U. skolen eller traff trynefaktoren/fikk snill lærer på VGS, men hyggeligere at det går den veien Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Derfor skal ikke den delen bli tellende for noen, surt, men mer rettferdig... Det er jo selve definisjonen på urettferdig. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Derfor skal ikke den delen bli tellende for noen, surt, men mer rettferdig... Det er jo selve definisjonen på urettferdig. At alle behandles likt? Lenke til kommentar
zeldaboi Skrevet 11. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2011 Men ingen svarer meg om det er mulig. Ja / nei. Er det mulig å gå til fylkesmannen med dette? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Du kan gjøre det, men nei jeg tror ikke du vil komme noen vei. Lenke til kommentar
Cobos Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Men ingen svarer meg om det er mulig. Ja / nei. Er det mulig å gå til fylkesmannen med dette? NEI Fylkesmannen har helt andre ting å jobbe med enn at du er misfornøyd med en prøve på en skole. Den eneste som kan gjøre noe med læreren din såfremt det ikke gjøres ulovlige ting er rektor. Har du ikke rektor med deg har du lite å komme med. Det nærmeste du kommer en sak er at klassen som helhet krever at dere skal få en NY prøve, men da må du jo gjøre arbeidet på nytt. Cobos Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Har jeg sagt at det er bare jeg som skal få rettet del en? Vil at alle skal få den rettet da dette er det aller mest rettferdige Det er det jo ikke siden du/klassen din VET at noen har jukset, samtidig misstenker læreren at NOEN har jukset. Det mest rettferdige er faktisk at hun lager en NY oppgave som det ikke er offentlig fasit på. Når det gjelder muntlig framføring er det veldig vanskelig for noen her inne å ta parti med deg eller lærer. Man må nesten ha vært der for å faktisk vite det, for vi har bare ditt ord. Noe som faktisk ikke betyr så mye siden ingen her inne vet hvem du er og hva du står for. Jeg har gått i klasse med folk som har fått enere og toere på prøver og i fag fordi dem ikke klarte noe som helst. Fortsatt presterer dem å kalle lærer for urettferdig i karaktersettingen. Håper du forstår meg rett nå. Jeg mener ikke det jeg skriver vondt på noen måte, men jeg håper du skjønner at det er nær umulig for oss å ta stilling til saken. Det samme gjelder skolesjefen i fylket ditt, da han ikke har noe grunnlag for å vurdere dine muntlige framføringer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå